ایجاد مکان‌هایی که مردم بتوانند جهت استراحت، تفریح، باهم بودن یا انجام فعالیت‌های روزانه نظیر مطالعه مورد استفاده قرار دهند، می‌تواند به یک کسب‌و‌کار پرسود بدل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نواوری، در نگاه اول این مفهوم بسیار شبیه ایده فضاسازی مناسب برای برندهای تجاری به نظر می‌رسد، اما در این بین یک تفاوت عمده وجود دارد: در اینجا صرف ایجاد یک محیط اجتماعی مطلوب برای مردم جهت تفریح و گذران اوقات فراغت هدف اصلی و محصول نهایی است، در حالی که در مبحث فضاسازی مناسب تجاری برای برندها ایجاد اماکنی نظیر این یک موضوع حاشیه‌ای بوده و صرفا جهت متمایز ساختن نشان‌های تجاری از یکدیگر است.

گفتنی است محبوبیت این قبیل فضاها در شهرهایی که در آن آپارتمان‌ها با متراژ پایین، دفاتر اداری بسیار کوچک و متراکم و بعضا نبود امنیت در اماکن عمومی وجود دارد بیشتر بوده و مردم به دنبال محلی برای استراحت و آرامش بیشتر هستند.

یک سازمان نظارت‌‌کننده بر مصرف‌کنندگان که میزان مصرف مردم را به صورت مستند جمع‌آوری می‌کند مفهوم ایجاد اماکن اجتماعی عمومی را چنین توصیف می‌کند: مکانی برای معامله تنهایی و اتاق‌های نشیمن کوچک و محقر شهرنشینان با یک اتاق نشیمن پرسروصدا که بوفه غذا و سرگرمی تنها جذابیت‌های آن نیست، بلکه امکان استفاده از یک دفتر کار جمع‌و‌جور، انجام فعالیت‌هایی نظیر تماشای فیلم در اتاق نشیمن یا خواندن کتاب، ملاقات با دوستان و همکاران و در نهایت مدیریت و انجام کارهای شخصی از آن جمله‌اند.
 
در‌حالی‌ که بسیاری از کسب‌و‌کارهای موفق نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای استارباکس و بُردرز به‌عنوان یک خرده‌فروش کتاب ایده ایجاد یک فضای عمومی برای بودن و استفاده مردم از آن را با ارائه محصولات دیگر ترکیب کرده‌اند، شرکت‌های بسیاری وجود دارند که تنها محصولی که به مشتریان‌شان ارائه می‌کنند چیزی نیست جز فضایی مطلوب و عمومی برای حضور و استفاده از آن.

پارگراف ان وای یکی از این شرکت‌هاست با حق عضویتی که ماهانه از یکصد دلار شروع می‌شود. این شرکت فضایی به وسعت 232 متر مربع فضای انبار را به دو قسمت یکی اتاق نوشتن و دیگری سالن نشیمن اختصاص داده است. اعضا می‌توانند در اتاقک‌هایی به سبک کتابخانه به انجام کارهایشان بپردازند یا در سالن نشیمن استراحت و با دیگران معاشرت کنند. این قبیل مکان‌ها به ما مفهوم جدید و مدرنی از خانه را معرفی می‌کنند.

آنچه باید در عمل انجام دهیم

فضای مورد‌نظرتان را با دقت و کاربردی طراحی کنید، بر راحتی تاکید‌ داشته و از مبلمان راحتی و جداساز‌هایی استفاده کنید که قابلیت جذب صدا را داشته باشند. اطمینان حاصل کنید فضای عمومی که ایجاد کرده‌اید بسیار آرام و دلپذیر باشد. در فضاسازی خود توجه ویژه‌ای به امکان معاشرت و برقراری ارتباط و همچنین حفظ حریم‌خصوصی افراد داشته باشید.

از اجاره دادن برخی قسمت‌ها برای آگهی‌های تجاری به منظور افزایش درآمد غافل نشوید. در‌ عین‌حال که باید مراقب باشید تبلیغات تجاری موجب از بین رفتن آرامش و دلپذیر بودن محیط نشود. می‌توانید با استفاده هوشمند از تبلیغات مفید و موثر و قرار دادن آنها در جای مناسب، موجبات افزایش آگاهی مشتریان و بهبود نگاه آنان را فراهم کنید.

چنانچه علاقه‌ای به ایجاد یک محیط اجتماعی مطلوب و دلپذیر و ارائه آن به‌عنوان یک محصول به‌عنوان نخستین تجربه سرمایه‌گذاری تجاری خود را ندارید، می‌توانید با ترکیب برخی از این اصول در کسب‌و‌کار خود مشتریان بالقوه را شناسایی و آنها را به استفاده از خدمات‌تان تشویق کنید.