زمان یک عامل بسیار مهم در درمان سرطان است. یک روش درمانی خاص برای تمام بیماران موفق آمیز نیست. برای پیدا کردن روش درمانی موثر گاهی زمان زیادی هدر می‌رود. به‌تازگی محققان یک ابزار اکوستیک طراحی کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان مدت زمان تشخیص اثربخشی روش درمانی را تا حد زیادی کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در درمان سرطان، مهمترین فاکتور هم برای بیماران و هم برای پزشکان، زمان است. زمان به پزشکان این فرصت را می‌دهد تا دانش و شناخت خود را درباره سرطان افزایش دهند. با گذشت زمان ممکن است، پیشرفت‌ها و بهبودهایی در داروها و فناوری‌هایی که قسمتی از روش درمانی هستند، حاصل آید.

بر اساس اطلاعات منتشر شده انجمن سرطان امریکا (ACS) در سال 2015، تعداد 1658370 مورد سرطان جدید تشخیص داده شده است، همچنین در این سال تعداد فوتی‌های ناشی از سرطان 589430 نفر در امریکا گزارش شده است. ACS همچنین تخمین می‌زند که تا 15 سال آینده، سرطان به عنوان شایع‌ترین عامل مرگ و میر شناخته می‌شود.

جو‌کیم رئیس آزمایشگاه پردازش صوت‌شناسی و سیگنال دانشگاه تگزاس A&M و دانشجویانش در حال تحقیق برای پیدا کردن روشی برای تشخیص سرطان هستند که خصوصیات مکانیکی سلول‌های سرطانی را شناسایی می‌کنند. این تیم تحقیقاتی برای پیشبرد تحقیقات خود از بنیاد علمی ملی (NNSF) کمک هزینه دریافت کرده است.

این تیم تحقیقاتی برای طراحی و ساخت یک ابزار (قابل دستکاری) اکوستیک (صوتی) با دانشجویان آزمایشگاه سیستم‌های نانوبیو، همکاری می‌کنند. این ابزار دارای توانایی کاهش مقدار زمان مورد نیاز برای تعیین اثربخشی یک درمان است.

این ابزار میکروسیالی اکوستوفورتیک این فرصت را فراهم می‌سازد تا تیم تحقیقاتی از فشار ایجاد شده در ابزار برای دستکاری نمونه‌های اندک سیال همچون مکش خون در طول یک تست استفاده کنند. این ابزار یک ارتعاش صوتی به نمونه وارد می‌سازد و در نتیجه سلول‌های سرطانی با خصوصیات مکانیکی منحصر به فرد به گونه متفاوت نسبت به سلول‌های سالم به این ارتعاشات واکنش می‌دهند.

از آنجایی خصوصیات مکانیکی همچون تراکم پذیری، اندازه، دانسیته و واکنش به امواج صوتی برای هر سلول در بدن انسان منحصر به فرد است، واکنش سلول‌ها به ابزار را می‌توان با استفاده از یک میکروسکوپ به منظور تشخیص دقیق‌تر و واضح‌تر سلول‌های سرطانی مشاهده کرد.

کیم می‌گوید:« این روش با روش‌های تشخیص سرطان رایج تفاوت دارد. در این روش ما رفتار سلول‌های سرطانی بر اساس خصوصیات مکانیکی آنها در واکنش به یک درمان ویژه را بررسی می‌کنیم.»

بعد از تشخیص سرطان، بیماران تحت عمل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار می‌گیرند که همه این روش‌ها به بافت‌ها و سلول‌های سالم در بدن انسان آسیب می‌رسانند. خصوصیات مکانیکی سلول‌های سرطانی هنگامی که تحت تاثیر امواج صوتی در ابزار میکروسیالی قرار می‌گیرند، باعث می‌شوند تا این سلول‌ها رفتار متفاوتی نسبت به سلول‌های سالم در نمونه خونی از خود نشان دهند. بر اساس نحوه عکس‌العمل به ارتعاشات، طرح درمان بیمار می‌تواند براساس واکنش به داروی تجویز شده در روزهای قبل تنظیم گردد.»

این تیم تحقیقاتی علاقه‌مند است تا تحقیقات خود را در این زمینه ادامه دهند و یک ابزار تجاری روانه بازار کنند. اگر آنها موفق به انجام چنین کاری شوند در این صورت این ابزار می‌تواند زمان صرف‌شده برای بررسی اثربخشی روش را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و از این رو فرصت بیشتری در اختیار بیماران قرار می‌دهد. در این مرحله هنوز ابزار تاییدیه استفاده در آزمایشات انسانی را دریافت نکرده است.

منبع : http://medicalxpress.com/news/2016-01-device-decrease-spent-treatments-cancer.html