به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این فیلمساز روز شنبه 17 بهمن‌ماه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا «بادیگارد» به نقد دولت تدبیر و امید می‌پردازد، توضیح داد: بحث من در این فیلم کلی است و ربطی به دولت‌ها ندارد بلکه می‌خواستم دهه‌های 60 و 90 را نشان دهم و بگویم فیلم من معاصر است، البته تصور می‌کردم به دلیل یک پلان خاص چنین تعبیری پیش بیاید اما فکر می‌کنم آنقدر ظرفیت داریم که بدانیم این فیلم به نقد شخصیت می‌پردازد و ربطی به دولت‌ها ندارد و می‌تواند همه دولت‌ها را شامل شود.

نسبت به "بادیگارد" چنین "عار"ی دارم

حاتمی کیا که در نشست نقد و بررسی فیلم‌اش در برج میلاد سخن می‌گفت، یادآور شد: این فیلم برایم حال سال 65 را دارد که اولین فیلم‌ام را با نام «هویت» در جشنواره نمایش دادم که درست همزمان با «عملیات کربلای 5 » بود و من آن زمان خیلی خجالت می‌کشیدم که سینما بودم و فیلم‌ام پخش می‌شد. حالا هم نسبت به فیلم‌ام چنین "عار"ی دارم چون شنیده‌ام که تعدادی از بچه‌های مستندساز در سوریه هستند و دلم به آن طرف رفت.

این فیلمساز اضافه کرد: همیشه سعی کرده‌ام وضعیت بیرون را با خودم بسنجم و آن را در کارهایم منعکس کنم. برای من این فیلم یک مسیر طی شده مانند خود نظام و انقلاب است و آن را به عنوان نقطه عطفی در کارنامه‌ام تلقی نمی‌کنم.

با احترام به دیگران، فضای فرش قرمز را دوست نداریم

در ادامه این جلسه، پرسشی مطرح شد مبنی بر اینکه چرا عوامل فیلم «بادیگارد» روز گذشته در مراسم فرش قرمز حضور نداشتند،در پاسخ به این پرسش ابراهیم حاتمی کیا گفت:‌ واقعیت این است که خیلی به این فضا علاقه‌ای ندارم و حتی از بودن در آن خجالت می‌کشم و پرویز هم همین حال را دارد. به همین دلیل بچه‌ها اجازه گرفتند که اگر ممکن است روی فرش قرمز نرویم و من هم حالم خوش نیست برای اینکه در این فضا قرار بگیرم.

او با لحنی طنزآمیز با اشاره به نظرات مختلفی که درباره کراوات وجود دارد و بعضی آن را حرام و عده‌ای آن را مکروه می‌دانند، افزود: برای من بودن در این فضاها (فرش قرمز) حرام است، به ویژه در کشور خودم. اما خوشبختانه جشنواره مرتب و منظم و آبرومندانه برگزار شده است.

وی ادامه داد:مدیر کاخ جشنواره برایم مرد محترمی است اما به هر حال احوالات ما چنین است. ابدا به کسانی که در آن فضا قرار می‌گیرند و عکس می‌گیرند بی‌احترامی نمی‌کنم، اما خودِ ما این فضا را دوست نداریم.

اظهارات پرستویی درباره‌ی فرش قرمز و یک داستان دیگر

پرویز پرستویی بازیگر «بادیگارد» نیز در توضیح این سخنان گفت: به هر حال برگزارکنندگان جشنواره تصمیم گرفته‌اند که با این شکل و شمایل آن را برگزار کنند، اما خود من از بچگی چنین روحیه‌ای ندارم. اولین باری که کت پوشیدم روز عروسی‌ام بود و آنقدر نامتعادل شدم که زمین خوردم و کتم پاره‌پاره شد.

او ادامه داد: نمی‌خواهم بی‌حرمتی کنم اما وقتی در این فضا و میزانسن قرار بگیرم تعادلم را از دست می‌دهم و راحت نیستم. حسن نیت مسئولان را می‌فهمم که می‌خواهند فضای دلنشینی ایجاد کنند و تماشاگر هم آن را دوست دارد اما خودِ من این علایق را ندارم.

پرستویی درباره یکی از صحنه‌های فیلم که مربوط به زخمی شدن اوست و باعث خنده تماشاگران شده است، توضیح داد: چند باری که فیلم را در سینما دیده‌ام متوجه خنده تماشاگران شده‌ام. حس شخصی‌ام این است که شاید به خاطر محدودیت پوشش و رعایت حجاب این واکنش به وجود می‌آید و امیدوارم بعد از جشنواره تجدید نظری درباره آن انجام شود، اما خودِ من آن صحنه را دوست داشتم و موقع ضبط‌اش حال خوبی داشتم.

مریلا زارعی: اگر پرویز پرستویی بازی نمی‌کرد ...

مریلا زارعی دیگر بازیگر فیلم که علاوه بر بازیگری، بازیگردانی این کار را هم انجام داده است با ابراز خرسندی از همکاری در این پروژه گفت: هرگز به آقای پرستویی جسارت نمی‌کنم اما اگر ایشان در این فیلم بازی نمی‌کرد بهتر بود که این فیلم اصلا ساخته نشود، چون انتخاب دیگری وجود نداشت و ایشان سرگروه تیم بازیگری ما بود.

او درباره انتخاب شیلا خداداد نیز گفت: ایشان سه سال از سینما دور بود و معتقدم فیلمسازان بزرگ در انتخاب بازیگر ریسک می‌کنند. خانم خداداد ویژگی‌های مورد نظر ما را داشت و به همین دلیل ایشان را انتخاب کردیم. امیدوارم در این فیلم سلام تازه‌ای به سینما بدهد و در آینده کاری‌اش تأثیرگذار باشد.

حاتمی‌کیا در بخش دیگری از این نشست با اشاره به پروسه تولید دشوار فیلم «بادیگارد» یادآور شد: سه ماهِ حاتمی‌کیایی را پشت سر گذاشتیم و بسیار تحت فشار بودیم. صحنه‌های اکشن همچون کابوس بود به طوری که پرویز پرستویی که دستش شکست و همچنان مشغول فیزیوتراپی است.

وی درباره حامیان مالی این فیلم و اینکه آیا سازمان انرژی اتمی از ساخت آن حمایت کرده، گفت: سازمان انرژی اتمی به ما اجازه دادند در لوکیشن آن‌ها کار کنیم و شرکت "بنز" هم هیچ پولی به ما ندادند و ماشین را اجاره کردیم.

در این نشست کارن همایونفر آهنگساز فیلم و پژمان لشکری‌پور مجری طرح آن نیز حضور داشتند.

منتقد این جلسه عزیزالله حاجی مشهدی و مدیر آن حمید باباوند بود.

در پایان جلسه حاجی مشهدی گفت: شبهه سفارشی بودن این فیلم مطرح شده اما می‌دانم که آقای حاتمی کیا برای ساخت این اثر از خودش سفارش گرفته و همراه با تحقیق این فیلم را ساخته‌ است.

حاتمی‌کیا با لحنی طنزآمیز خطاب به منتقد جلسه گفت: چرا بعضی از همکاران منتقد شما اینقدر مریض هستند؟!

نشست خبری فیلم «بادیگارد»

نشست خبری فیلم «بادیگارد»

نشست خبری فیلم «بادیگارد»