معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و نخست وزیر یونان در نشستی مشترک، ضمن گفت و گو درباره همکاری‌های علمی و فناوری، زمینه های این تعامل را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به این‌که عصر جدیدی در تعامل ایران با دیگر کشورها آغاز شده است، عنوان کرد: در دوره جدید، تفکری جدید در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران حاکم شده است و با کاهش تکیه به منابع زیرزمینی، دانش، فناوری و نوآوری و نیروی انسانی متخصص به عنوان راه اصلی درآمدزایی و اقتصاد دانش‌بنیان، مبنای حرکت کشور قرار گرفته است.

ستاری با بیان این که جمهوری اسلامی ایران با انبوهی از دستاوردهای علمی و فناوری، آمادگی انجام هرگونه تعامل با دیگر کشورها را داراست، اظهار کرد: طراحی ایران جدید بر مبنای دانش، فناوری و نوآوری این امکان را فراهم می‌کند تا فصل تازه‌ای در روابط ایران و دیگر کشورها به وجود آید.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران، همچنین با اشاره به چهره توانمند ایران در بهره گیری از فناوری در مقابل چهره سنتی نفتی ایران، ظرفیت ارزشمند بازار کشورمان را یادآور شد و افزود: بازارهای بکر و گسترده‌ای در اختیار کشورهایی‌ست که با سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری به تعامل با جمهوری اسلامی ایران بپردازند که از جمله آن می‌توان به بازار 60 میلیارد دلاری تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد.

وی همچنین به توانمندی انسانی کشورمان اشاره کرد و گفت: بیش از 30 میلیون جوان، بالغ بر 5 میلیون دانشجو و رتبه پنجمی جهان در تربیت مهندس، همگی نشان دهنده توانمندی ایران و پایه مناسب این کشور برای تعامل و سرمایه‌گذاری است.

رییس ستاد توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان دریایی کشور همچنین با اشاره به پیشرفت در نانو فناوری، علوم و فناوری‌های پزشکی و سلول‌های بنیادی و زیست فناوری به عنوان مزیت‌های فناورانه کشورمان، توانمندی ایران در صنایع و فناوری‌های دریایی را یادآور شد و گفت: بیش از 5000 کیلومتر مرز دریایی سواحل جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت بسیار خوبی برای تعامل و انتقال دانش و فناوری بر مبنای فناوری های دریایی را در اختیار ایران قرار داده است.

گسترش همکاری در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، انرژی و فناوری

در بخش دیگری از این دیدار، آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان با اشاره به علاقه مندی این کشور به تعامل با جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از لغو تحریم ها فرصت بسیار ارزشمندی برای دیگر کشورها ایجاد شده تا از توانمندی های ایران بهره مطلوب برده و با این کشور، تعامل کنند.

سیپراس، با تاکید بر لزوم توجه به همکاری‌های راهبردی دو کشور، تلاش ایران در سرمایه گذاری بر روی دانش، فناوری و نوآوری در دوران دشوار تحریم‌ها را درخور توجه ارزیابی و ابراز امیدواری کرد ایران در فصل جدید روابط پس از تحریم می‌تواند با گسترش همکاری‌های راهبردی خود با دیگر کشورها، به جایگاه واقعی خود دست یابد.

وی تعامل متخصصان و دانش‌مندان مراکز علمی را یک امر ضروی نیازمند توجه دو ملت‌ ایران و یونان دانست و گفت: متاسفانه در سال‌های قبل، تعداد زیادی از دانشمندان می‌توانستند این همکاری را داشته باشند و این ظرفیت کمتر فراهم شده بود.

وی با اشاره به این که زمینه های همکاری گسترده‌ای میان ایران و یونان وجود دارد افزود: همانند همکاری های استراتژیک و راهبردی که حائز اهمیت بسیار بالایی هستند، فراهم کردن زمینه همکاری و تعامل میان دانشمندان و متخصصان دانشگاه ها، بسیار سودمند خواهد بود.

نخست وزیر یونان همچنین به همکاری در حوزه نفت و گاز بین دو کشور به عنوان یکی دیگر از زمینه های تعامل اشاره کرد و گفت: این ضروری است که بتوانیم با ایجاد زمینه همکاری میان کشورها، تعامل را در زمینه انرژی و با تاکید بر تبادل دانش در این حوزه‌ها صورت ببخشیم.

سیپراس همچنین به انعقاد تفاهم‌نامه های همکاری در حوزه‌های اقتصادی، انرژی و همکاری های علمی و فناوری با ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد از طریق تقویت روابط دو کشور، با شناساندن توانایی های دو طرف، پیشرفت‌های جدی در تعاملات آینده دوکشور رقم بخورد.

ایجاد کارگروه مشترک همکاری علمی و فناوری بین دو کشور

در پایان این نشست معاون علمی و فناوری ضمن پیشنهاد ایجاد کارگروه مشترک همکاری علمی و فناوری میان ایران و یونان، به منظور تحقق همکاری ها در حوزه های گوناگون برای تعامل، در خصوص بسترهای همکاری بین المللی و منطقه‌ای با طرف یونانی به بحث و تبادل نظر پرداخت.