پرونده سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با وجود حاشیه و اما و اگرهای بسیاری که داشت شامگاه ۲۲ بهمن ماه با اهدای سیمرغ های بلورین به سینماگران در کاخ جشنواره بسته شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شامگاه ۲۲ بهمن ماه در میان انبوه جمعیت مشتاق برای حضور در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی برگزار شد.

در کارت های دعوت اعلام شده بود که مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر راس ساعت ۱۹ در برج میلاد برگزار می شود. حدود یک ساعت مانده به برگزاری جشنواره جمعیت بسیاری برای رفتن به مراسم راهی شده بودند و ترافیک هنگام ورود به کاخ جشنواره به خوبی مشهود بود.

عده ای از مردم عادی و سینما دوست مقابل در ورودی پارکینگ برج میلاد ایستاده بودند و از هر رهگذری درخواست کارت می کردند. اوج این درخواست ها مقابل در ورودی برج میلاد بود اما برخلاف برخی از شب های جشنواره فیلم فجر به خصوص ازدحام جمعیتی که برای دیدن فیلم «لانتوری» شاهد بودیم، اینبار ماموران سالن با دقت کارت ها را کنترل می کردند و مانع ورود افراد متفرقه به سالن می شدند.

۱۵ دقیقه به آغاز مراسم در ورودی برج میلاد باز شد و مدعوین با راهنمایی ماموران سالن هر یک در جای خود مستقر شدند. جایگاه خبرنگاران در ردیف ۱۴ مشخص شده بود. طبق وعده برنامه بدون تاخیر راس ساعت ۱۹ با تلاوت آیاتی از قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شده بود.

وزیر ارشاد و مدیران سینمایی قبل از آغاز مراسم اختتامیه در سالن حضور داشتند

نکته قابل تامل حضور علی جنتی وزیر ارشاد و مدیران سینمایی قبل از آغاز مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود که از اول تا پایان مراسم را به تماشا نشستند و همانطور که در مراسم افتتاحیه گفته شده بود، مراسم اختتامیه بدون هیچ سخنرانی برگزار شد.

محمد سلوکی به عنوان مجری مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر روی صحنه آمد. این مجری پیش از آغاز مراسم اختتامیه در دو مراسم دیگر جشنواره فیلم فجر که متعلق به تجلیل از صداهای ماندگار سینمای ایران و رونمایی از مجموعه فیلم های برگزیده ۳۳ دوره جشنواره فیلم فجر بود حضور داشت.

مجری مراسم از اهالی سینما خواست او را از خود بدانند

اما آنچه در اجرای سلوکی قابل تامل بود اجرای یکدست و تخت مراسم بود. به این معنا که هیچ هیجان و یا قوت قلبی برای اجرای مراسم به خرج نمی داد و نوآوری در بیان و واکنش در لحظه از خود بروز نمی داد. یکی از نکات قابل توجه در اجرای سلوکی این بود که از حاضران در سالن که جمعی از سینماگران بودند، پرسید که آیا او را از خانواده سینما می دانند؟

حاضران پاسخ منفی به پرسش این مجری دادند. نکته جالب اینکه سلوکی پیش از این در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر که اجرای آن را نیز به عهده داشت عین همین سؤال را از جامعه تئاتر پرسیده بود و نکته جالب تر اینکه اهالی تئاتر هم او را هم خانواده خود ندانسته بودند.

اجرای مشابه دو مراسم به فاصله زمانی ۱۰ روز حکایت از نبود مجری خوب و مسلط به کار اجرا است. از سوی دیگر متن درست و قابل توجه و در شان مراسم برای این مجری پرکار نوشته نشده بود.

اجرای ۲ قطعه موسیقی با صدای محمد معتمدی به شکلی متفاوت از جمله وقت های تنفس برای حاضران در مراسم بود. محمد معتمدی بدون نوازنده به روی صحنه آمد و اعلام کرد که اعضای گروه اش به صورت مجازی می نوازند. بنابراین هنگام آوازخوانی محمد معتمدی اجرای گروه نوازنده به روی پرده نقش می بست.

نامه محمد حیدری به دبیر جشنواره یکی از روش های جایگزین سخنرانی های مرسوم در جشنواره هایی از این دست بود. حیدری در بخش هایی از متن این نامه خودش و سینماگران را به مدارا، همدلی، تعامل با یکدیگر، دوستی، صلح و پرهیز از هرگونه قضاوت و داوری دعوت کرده بود.

سهم «امکان مینا» از این جشنواره نصف یک سیمرغ بود

هیجان انگیزترین بخش مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اهدای جوایز به ویژه جوایز بخش سودای سیمرغ بود. طبق اعلام اسامی نامزدها ۲ فیلم «امکان مینا» با ۹ نامزد و «ابد و یک روز» با ۱۰ نامزد بیشترین آمار نامزدها را به خود اختصاص داده بودند و این تصور ایجاد شده بود که انتخاب های داوران در جهت حذف حاتمی کیا و فیلم «بادیگارد» بوده است به خصوص اینکه حاتمی کیا در ۲ بخش بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامزد نشده بود و تنها در ۶ بخش داوری قرار گرفته بود.

از همین رو پیش بینی می شد که فیلم «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی بیشترین جوایز را به خود اختصاص دهد اما برخلاف انتظار چنین اتفاقی نیفتاد و محمدرضا علیقلی برای فیلم «امکان مینا» و «دختر» سیمرغ بلورین موسیقی فیلم را از آن خود کرد. یعنی سهم فیلم «امکان مینا» از این جشنواره تنها نصف یک سیمرغ بوده است.

فیلم «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی تنها فیلمی بود که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با ۹ سیمرغ رکوردار این دوره از جشنواره فیلم فجر شد و فیلم «ایستاده در غبار» در رتبه بعد قرار گرفت.

با اعلام چنین آرایی از میان نامزدهای این دوره از جشنواره فیلم فجر، منتقدان ناراضی به نامزدهای انتخابی داوران، راضی از سالن بیرون آمدند و به کرات شنیده می شد که سیمرغ ها به درستی تقسیم شد.

غیبت حاتمی کیا بزرگترین گله از هیات داوران بود

یکی از اعتراض هایی که توسط کسانی که سیمرغ می گرفتند بسیار شنیده شد، غیبت ابراهیم حاتمی کیا در میان نامزدهای اعلام شده بود. پرویز پرستویی به عنوان بازیگر نقش حیدر ذبیحی در فیلم حاتمی کیا از نبود حاتمی کیا گله کرد و سیمرغ خود را به این کارگردان تقدیم کرد.

علاوه بر پرویز پرستویی سید هادی اسلامی طراح جلوه های بصری فیلم «بادیگارد» نیز جایزه خود را به ابراهیم حاتمی کیا تقدیم کرد.

محمدحسین مهدویان و محمدرضا شجاعی کارگردان و طراح صنه و لباس فیلم «ایستاده در غبار» هر یک به سهم خود به نبود نام حاتمی کیا در ۲ بخش بهترین کارگردانی و بهترین فیلم گله کردند.

یکی از بخش های ویژه در اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تقدیر از خانواده شهید متوسلیان بود. محمد حیدری دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر از خانواده شهید متوسلیان تقدیر کرد و دلیل این تقدیر را متبرک شدن این جشنواره به نام این شهید عنوان کرد.

عکس های یادگاری پایان خوش جشنواره سی و چهارم

آخرین بخش از مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اعلام جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگر بود که رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما روی صحنه آمد و جوایز را اعلام کرد.

 

مدیرعامل خانه سینما در ادامه ۵ فیلم «ابد و یک روز»، «بادیگارد»، «بارکد»، «ایستاده در غبار» «اژدها وارد می شود» به ترتیب جزو برترین فیلم های مردمی اعلام کرد.

مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در مدت زمان ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه بدون هیچ سخنرانی و یا برنامه اضافی و غیرقابل پیشبینی به پایان رسید. عکس هایی که سینماگران، خبرنگاران و اهالی رسانه به رسم یادگاری با یکدیگر می گرفتند از نکات دیدنی و قابل توجه مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره فیلم فجر بود.


برندگان بخش انیمیشن

اولین بخش از اهدای جوایز مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به معرفی برگزیدگان بخش پویانمایی اختصاص داشت.

جایزه ویژه این بخش ضمن تقدیر از مجید اسماعیلی برای فیلم «پادشاه آب»، به حامد کاتبی برای کارگردانی فیلم «در مسیر باران» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم انیمیشن به محمد امین همدانی برای انیمیشن «فهرست مقدس» تقدیم شد.

همدانی در این مراسم عنوان کرد: امسال ۸ انیمیشن در جشنواره شرکت کرد و باعث شگفتی شد. دغدغه ما سیمرغ نیست و دغدغه‌مان دیده شدن است. مخاطب ما مسئولان فرهنگی کشور است.

کارگردان فیلم «فهرست مقدس» گفت: خوشحالم که در جشنواره سی‌وچهارم خانواده انیمیشن حضور داشتند. این دوره از جشنواره ۸ فیلم انیمیشن نمایش داده شد، فیلم‌هایی که متوسط ۵۰ نفر روی هر یک از آنها به مدت زمان دو یا سه سال با بودجه متوسط یک میلیارد کار کردند و ای کاش این هنر ارزنده به خوبی دیده شود.

وی ادامه داد: در سالی که انیمیشن نام داشت و «شاهزاده روم» با وجود بی‌مهری‌ها به خوبی فروخت و دیده شد، ۸ انیمیشن در جشنواره حاضر شدند، انیمیشن‌هایی که خودشان روی پای خودشان ایستادند. در زمانی که انیمیشن می‌خواهد خودش را ثابت کند، ما امیدواریم که به این بخش توجه بیشتری شود.

برندگان بخش «هنر و تجربه»

از بین نامزدهای بخش «هنر و تجربه» شامل «چهارشنبه» به کارگردانی سروش محمدزاده، «سگ و دیوانه عاشق» به کارگردانی علی محمد قاسمی، «ممیرو» به کارگردانی هادی محقق، «نیم رخ ها» به کارگردانی زنده یاد ایرج کریمی و «یک شهروند کاملا معمولی» به کارگردانی مجید برزگر تندیس ویژه این بخش تقدیم شد به سروش محمدزاده برای کارگردانی «چهارشنبه».

سروش محمدزاده کارگردان فیلم تجربی «چهارشنبه» بعد از دریافت جایزه اش توضیح داد: جایزه این فیلم را به پدر و مادرم و دوست خوبم یوسف وجدان‌دوست تقدیم می‌کنم که اگر آنها نبودند به سختی این فیلم را می‌ساختم.

دومین تندیس این بخش به زنده یاد ایرج کریمی کارگردان «نیم رخ ها» تقدیم شد. مادر زنده یاد کریمی بعد از دریافت این جایزه، با گریه گفت: جای ایرج در این مراسم خالی است.

برندگان بخش «سینماحقیقت»

در بخش بهترین فیلم مستند، ضمن تقدیر از محمد شکیبانیا تهیه کننده و مهدی قربان پور کارگردان «زمناکو» سیمرغ بلورین این بخش به A۱۵۷ به تهیه کنندگی بهروز نورانی پور تقدیم شد.

محمدرضا اصلانی یکی از اعضای هیات داوران بخش مستند با بیان این که مستند «A۱۵۷ » را ستایش می کند، خطاب به حاضران گفت: می خواهم به نشان اعتراض به جنایاتی که در سوریه و علیه بشریت و قوم کرد اتفاق می افتد از جای خود بلند شوید. ما ملت ابراهیم هستیم و نژاد کرد نژاد اصیل ایرانی است، امیدوارم آینده ما بی ستم و در شادی بگذرد.

بهروز نورانی پور جایزه خود را به همسرش برای تحمل روزهای بحرانی ساخت این فیلم تقدیم کرد.

همچنین ضمن تقدیر از هادی معصومی برای فیلم «خان بی خان» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به مهرداد اسکویی برای کارگردانی فیلم «رویاهای دم صبح» تقدیم شد.

مهرداد اسکویی در سخنانی بیان کرد: باعث غرور و افتخار است که در کنار ۱۰ فیلمساز خوب دیگر جایزه بهترین کارگردانی را گرفتم. به اعتقاد من برای جلوگیری از ایجاد رنج باید گاهی اوقات هشدار داد و من در فیلم «رؤیاهای دم صبح» این هشدار را دادم که در جهانی زندگی می‌کنیم که رنج وجود دارد، اما این رنج با همدلی و همراهی هم قابل درمان است.

در بخش بهترین دستاورد فنی و هنری ضمن تقدیر از مهدی آزادی برای فیلم «A۱۵۷» سیمرغ بلورین به رضا تیموری برای تصویربرداری مستند «اهالی یک طرفه» اهدا شد.

برندگان بخش «نگاه نو»

سیمرغ بهترین کارگردانی به «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی رسید. سعید روستایی کارگردان فیلم «ابد و یک روز» اظهار کر: خدا را شکر می کنم که اینجا و در بین بزرگان ایستاده ام. هیچ کس این فیلمنامه را برای ساخت قبول نکرد، اما زمانی که برای اولین‌بار سعید ملکان فیلمنامه را خواند، پذیرفت این اثر سینمایی را تولید کند.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به محمدحسین مهدویان برای کارگردانی «ایستاده در غبار» رسید.

محمد حسین مهدویان بعد از دریافت جایزه خود توضیح داد: مانند ابراهیم حاتمی کیا هر روز در سینمای ایران متولد نمی شوند و امیدوارم قدر بزرگان سینمای ایران را بدانیم. حیف است که ابراهیم حاتمی کیا در جمع ما نیست که به فیلمسازان تازه کاری چون من جایزه بدهد. من این جایزه را با رخصت از بزرگان سینمای ایران به خصوص ابراهیم حاتمی کیا به خودم تقدیم می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به سعید ملکان تهیه کننده فیلم «ابد و یک روز» رسید.

برای اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ بهرام رادان روی سن حاضر شد تا مجری برنامه را همراهی کند.

بهرام رادان که برای همراهی محمد سلوکی در بخش اهدای جوایز «سودای سیمرغ» روی سن آمده بود گفت: در ١٦ سالی که در سینما حضور دارم، همیشه قبل از اهدای جایزه همه دنبال نام های بزرگ بودند اما در جشنواه ٣٤ یک پوست اندازی شد و سینماگران گمنام و صاحب نام کنار هم امتیاز می گیرند.

برندگان بخش «سودای سیمرغ»

بهترین جلوه های ویژه میدانی و جلوه های ویژه بصری

ایمان کرمیان برای فیلم «ایستاده در غبار» در بخش جلوه های میدانی سیمرغ بلورین گرفت.

سید هادی اسلامی برای فیلم «بادیگارد» در بخش جلوه های بصری سیمرغ بلورین گرفت. سید هادی اسلامی طراح جلوه‌های بصری فیلم «بادیگارد»، سیمرغ بلورین خود را به حاتمی‌کیا تقدیم کرد و گفت: بر خلاف محمدحسین مهدویان، من سیمرغم را به حاتمی‌کیا تقدیم می‌کنم.

بهترین چهره پردازی

سعید ملکان برای فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت.

بهترین طراح صحنه و لباس

محمدرضا شجاعی برای فیلم «ایستاده در غبار» سیمرغ گرفت. محمدرضا شجاعی طراح صحنه و لباس فیلم «ایستاده در غبار» گفت: از ابراهیم حاتمی‌کیا تشکر می‌کنم که الفبای طراحی صحنه و لباس را او به من یاد داد. فیلم «ایستاده در غبار» علاوه بر تولید سنگینی که داشت گروه خوبی ما را همراهی کردند و من به هیچ عنوان خسته نشدم.

بهترین صدا

سعید بجنوردی و محمد رضا دلپاک برای فیلم «لانتوری» سیمرغ گرفتند. محمدرضا دلپاک ضمن تشکر از هیات داوران به خاطر شنیدن صدای این فیلم و کلیه اعضای انجمن صدای ایران گفت: همه مردم جهان به یک زبان سکوت می کنند، در جمع ما جای عزیزی خالی است. او بیست روزی می شود که سکوت کرده است. من جایزه ام را به یدالله نجفی تقدیم می کنم.

محمدرضا دلپاک که از فقدان دوست قدیمی خود اشک به چشم داشت بعد از دریافت جایزه خود، گفت: بعد از گذشت ۲۰ روز سکوت، این جایزه را به زنده یاد یدالله نجفی تقدیم می کنم.

بهترین موسیقی متن

محمد رضا علیقلی برای فیلم «امکان مینا» و «دختر» سیمرغ گفت. به دلیل غیبت علیقلی جایزه وی را سیدرضا میرکریمی دریافت کرد.

 بهترین تدوین

بهرام دهقانی برای فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت. بهرام دهقانی با حضور روی سن گفت: از هیات داوری تشکر می کنم که تدوین این فیلم را دیدند و تشکر ویژه دارم از سعید ملکان برای ساخت فیلم «ابد و یک روز» و خوشحالم فیلمسازانی چون سعید روستا و هم نسلانشان هستند تا سینمای ایران زنده و سرحال بماند.

بهترین فیلمبرداری

پیمان شادمان فر برای فیلم «خشم و هیاهو» سیمرغ گرفت.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن

شبنم مقدمی برای فیلم های «زاپاس» و «نفس» سیمرغ گرفت. شبنم مقدمی بعد از دریافت سیمرغ بلورین نقش مکمل زن برای فیلم های «نفس» و «زاپاس» گفت: من از هیات داوران تشکر می کنم چون یک بار دیگر مرا شایسته گرفتن این جایزه دانستند. دو سال قبل که من این سیمرغ را گرفتم، پدرم هنوز در قید حیات بود، من آن سیمرغ را به پدر و مادرم تقدیم کردم. اما حالا که او یک سالی است از میان ما رفته، می خواهم این سیمرغ را به روح او و مادرم که حالا باید به جای او هم در کنار ما باشد، تقدیم کنم.

بهترین نقش مکمل مرد

نوید محمد زاده برای فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت.

بهترین بازیگر نقش اول زن

پریناز ایزدیار برای فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت. پریناز ایزدیار در سخنانی گفت: تشکر می کنم از هیات داوران و از گروه خیلی خوب «ابد و یک روز» زیرا شما در آن پنجاه روز برای من مثل خانواده بودید. از سعید ملکان و سعید روستایی به خاطر اعتمادی که به من کردند، متشکرم.

بهترین بازیگر نقش اول مرد

پرویز پرستویی برای فیلم «بادیگارد» سیمرغ گرفت.

پرویز پرستویی جایزه خود را به ابراهیم حاتمی کیا تقدیم کرد. پرویز پرستویی بعد از دریافت این جایزه توضیح داد: من پرویز پرستویی بازیگر نقش حیدر ذییحی فیلم بادیگارد هستم خالق بادیگارد ابراهیم حاتمی کیا است و خوشحالم با هدایت و رهبری ابراهیم حاتمی کیا این نقش را بازی کردم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود ادامه داد: من این سیمرغ را به ابراهیم حاتمی کیا تقدیم می کنم، علاوه بر آن این جایزه را به رسم ادب به اساتید محترمی که در این سالن حضور ندارند از جمله به عزت الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز و داود رشیدی اهدا می کنم.

بهترین فیلمنامه

سعید روستایی برای فیلمنامه «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت. وی این جایزه را به پیمان معادی بازیگر فیلمش تقدیم کرد.

بهترین کارگردانی

سعید روستایی برای کارگردانی فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت.

جایزه ویژه این بخش به هومن سیدی برای کارگردانی «خشم و هیاهو» تقدیم شد. هومن سیدی کارگردان فیلم «خشم و هیاهو» تصریح کرد: من آمادگی نداشتم فقط آمده بودم که دست بزنم اما خیلی خوشحالم که جایزه ویژه هیات داوران را گرفتم. از سعید سعدی هم به عنوان تهیه کننده که مثل کوه پشت فیلمسازان می ایستد تشکر می کنم.

بهترین فیلم

حبیب والی نژاد برای تهیه کنندگی فیلم «ایستاده در غبار» سیمرغ گرفت. وی جایزه خود را به سردار همدانی تقدیم کرد و گفت: دوست داشتم این فیلم را سردار شهید همدانی تماشا می کرد.

همچنین سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی به نرگس آبیار برای فیلم «نفس» تقدیم شد.

نرگس آبیار بعد از دریافت سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی بیان کرد: از همراهانم در پروژه سینمایی «نفس» تشکر می کنم. این فیلم، اثری درباره معصومیت، کودکی و رویاها است و شاید فرصت بیشتری نیاز است، تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند. امیدوارم مردم این فیلم را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند.

در این بخش از مراسم محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از خانواده جاویدالاثر احمد متوسلیان که در این مراسم حضور داشتند، تقدیر کرد. فیلم «ایستاده در غبار» بر اساس زندگی و مبارزات او ساخته شده است.

مدیران برگزاری سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر طی نامه‌ای از خانواده سردار جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان تشکر کردند. پس از قرائت نامه، حضار به احترام شهدای جمهوری اسلامی ایران ایستادند و آنان را مورد تشویق قرار دادند.

محمد حیدری دبیر دوره بعدی جشنواره فیلم فجر شد

با اعلام حکمی از سوی حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی که از سوی مجری خوانده شد محمد حیدری به عنوان دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شد.

فیلم برگزیده تماشاگران

فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد.

بیشترین آرای تماشاگران به ترتیب به فیلم های «ابد و یک روز» سعید روستایی، «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا، «بارکد» مصطفی کیایی، «ایستاده در غبار» محمد حسین مهدویان و «اژدها وارد می شود» مانی حقیقی تعلق دارد.

میرکریمی مدیرعامل خانه سینما که وظیفه جمع آوری و مدیریت آرای مردمی جشنواره را برعهده دارد نیز در سخنانی گفت: امسال یک تیم متخصص و با جمعیتی بالغ بر 100 نفر آرای مردم را جمع کردند و شبانه روز کار کردند. این افراد حتی خودشان مهلت دیدن فیلم هار نیافتند و آقای علی آشتیانی پور در راس این گروه مدیریت خوبی داشت.

پیش از آغاز مراسم جمعیتی از مردم که کارت حضور در اختتامیه را ندارند پشت درهای سالن همایش های برج میلاد حضور یافته بودند که همین امر امکان ورود را برای مهمانان مراسم دشوار کرده بود.

در این مراسم برندگان بخش های سودای سیمرغ، نگاه نو، سینماحقیقت و هنر و تجربه معرفی می‌شوند.

این دوره از جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری برگزار شد.


مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درحالی به پایان رسید که محمد حیدری به حکم حجت الله ایوبی بار دیگر به عنوان دبیر جشنواره سی و پنجم فیلم فجر معرفی شد.