معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به لزوم گسترش تفکر اقتصاد دانش‌بنیان در جامعه علمی کشور، گفت: در اقتصاد مبتنی بر دانش، کارمندی برای فرد دانشگاهی محلی از اعراب ندارد؛ استخدام دولتی تعریف نشده است و نیروی‌انسانی متخصص در سودای خلق ارزش‌افزوده و تبدیل علم به ثروت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در مراسم تجلیل از برگزیدگان آزمون سراسری سال 94 و بیستمین المپیاد علمی که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تبریک به برگزیدگان، اظهار کرد: کشور در حوزه‌های اقتصاد، فکر و فرهنگ در حال تغییر نگرش است.

وی افزود: حرکت به سمت اقتصاد مبتنی بر توان نیروی انسانی متخصص، بیش از هر چیز نیازمند نهادینه‌شدن فرهنگ دانش‌بنیان، ترویج و فرهنگسازی این موضوع در جامعه است به همین دلیل دولت تدبیر و امید از همان ابتدا پایه‌های برنامه‌های اقتصادی خود را بر توان و قابلیت‌های این نیروی پویا استوار کرد.
معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور ادامه داد: نگرش منابع‌محور در سال‌های گذشته آسیب‌های زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است تا جایی که نوسان قیمت نفت کشور را دچار چالش‌های جدی می‌کند. این روند ماحصل دید نفتی و خام‌فروشی منابع است.

دانشگاه باید محور توسعه جامعه باشد

ستاری با بیان اینکه دانشگاه باید محور توسعه جامعه باشد، بر لزوم ایجاد و گسترش ارتباط بین صنعت و دانشگاه تأکید کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی، عدم‌وجود زبان مشترک بین صنعت و دانشگاه است که این خود تا حد زیادی از ضعف‌های صنعت نشأت می‌گیرد. در بسیاری موارد مقوله‌ای به نام صنعت وجود ندارد و آنچه با آن روبرو هستیم در واقع کارخانه است و نه صنعت. ذات صنعت ماشین‌سازی و طراحی است و بر توانایی مغز و خلاقیت ذهنی استوار است در حالیکه کارخانه منبع‌محور است.

وی ادامه داد: نقطه مطلوب زمانی حاصل می‌شود که پتانسیل و قابلیت نیروی انسانی تحصیلکرده در جامعه و خاصه صنعت اثرگذار باشد. در چنین شرایطی در کنار هر دانشگاهی شرکت‌های بزرگی شعبه‌ای خواهند داشت و برای رفع نیازهای خود و بهبود جایگاه در فضای رقابتی، چشم به خروجی دانشگاه می‌دوزند. از سوی دیگر در اقتصاد مبتنی بر دانش، کارمندی برای فرد دانشگاهی محلی از اعراب ندارد؛ استخدام دولتی تعریف نشده است و نیروی‌انسانی متخصص در سودای خلق ارزش‌افزوده و تبدیل علم به ثروت است.

فضای مناسب برای ورود به اقتصاد دانش بنیان

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور همچنین تصریح کرد: وجود 32 میلیون جوان بین سن 20 تا 40 سال، 5 میلیون دانشجو و تعداد بالای فارغ‌التحصیلان مهندسی به بهترین نحو فضا را برای ورود به اقتصاد دانش‌بنیان فراهم می‌کند.
رییس بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیین‌نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان در شناسایی، هدایت و حمایت از مستعدان‌برتر، رویکرد توانمندسازی را از ارکان مهم این آیین‌نامه‌ها نام برد و اظهار کرد: همانگونه که بارها گفته شده بنیاد ملی نخبگان چیزی به نام عضو ندارد بلکه تسهیلات اعطایی بنیاد در راستای تسهیل روند حرکتی مستعدان‌برتر به سمت اثرگذاری مثبت آنان در جامعه ارائه می‌شود. بنا به اهمیت مقاطع تحصیلات‌تکمیلی این تسهیلات در دوره‌های دکتری و پسادکتری به صورت ویژه طراحی شده است.

همگان برای ادای دین به کشور تلاش کنند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به لزوم ماندگاری مستعدان‌ برتر در چرخه خدمت‌رسانی به جامعه، بیان کرد: کشور به هیچ فردی بدهکار نیست و هزینه بسیاری برای رسیدن نخبگان، محققان، مستعدان‌برتر به جایگاه امروزی کرده است. به همین دلیل همگان باید تمام تلاش خود را برای ادای دین به این سرزمین به کار گیرند.

رییس ستاد توسعه فناوری نانو در پایان به لزوم حرکت دانشجویان به سمت رشته‌های جدید و علوم بین‌رشته‌ای اشاره کرد و گفت: دستاوردهای کم‌نظیر حاصل شده در نانو، بایو و سلول‌های بنیادین نشان می‌دهد توان بالایی در جامعه علمی برای تحقیق و پژوهش وجود دارد. در شرایط کنونی، پساتحریم نیز امکان‌های جدیدی برای گسترش فعالیت در این رشته‌ها پدید آورده است که با استفاده بهینه از آن می‌توان به نقطه مطلوب رسید.

در پایان این مراسم، با دکتر سورنا ستاری؛ حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برگزیدگان ازمون سراسری سال 94 تقدیر شد.