به همت متخصصان ایرانی و با حمایت‌های صورت گرفته توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانش تولید دستگاه ونتیلاتور با مکانیزم توربوفن به عنوان یک دستگاه تنفسی بومی‌سازی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دستگاه ونتیلاتور یا تنفس‌ مصنوعی دستگاهی است که به عنوان یک دستگاه تنفسی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه، آمبولانس‌ها و اورژانس برای کمک به بیمارانی که قادر به تنفس طبیعی نیستند مورد استفاده قرار می‌گیرد، این دستگاه‌ها تکنولوژی‌های مختلفی نظیر پیستونی و کمپرسوری است که سیستم توربوفن به روزترین و پیشرفته‌ترین آنها است.

مجری طرح ملی فناوری طراحی، تولید و ساخت دستگاه ونتیلاتور با مکانیزم توربوفن، درخصوص تولید این دستگاه، گفت: دستگاه ونتیلاتور با تکنولوژی توربوفن تا به حال در ایران تولید نشده و تمامی دستگاه‌هایی از این دست که در حال حاضر در کشور مشغول به سرویس دهی هستند صددرصد وارداتی است که تولید این دستگاه می‌تواند کشور را از واردات و وابستگی به کشورهای غربی بی‌نیاز کند.

احمد بهفرمقدم، تصریح کرد: گروه احیا درمان پیشرفته با سرمایه‌گذاری در این حوزه و تکیه بر فعالیت چندین ساله متخصیصن خود در بخش تحقیق و توسعه تمام بخش‌های این دستگاه که قابل ساخت در کشور است را طراحی کرد.

جلوگیری از خروج 20 میلیون یورو ارز از کشور با تولید دستگاه ونتیلاتور در کشور

همانطور که اشاره شد مبلغ 28 ملیون یورو در سال جهت تامین نیاز بیمارستان های کشور به این دستگاه هزینه می‌شود و از آنجا که در زمان فعلی 70 درصد قطعات ونتیلاتور توربوفن قابل تامین در داخل کشور است، می‌توان ادعا کرد که تولید این دستگاه در داخل کشور، از خروج حداقل 20 میلیون یورو ارز جلوگیری به عمل می‌آید، علاوه بر آن، رشد فناوری، بی‌نیازی از کشورهای بیگانه و ایجاد اشتغال نیز از سایر محسنات اجرایی شدن این طرح است.

مجری طرح ملی فناوری طراحی، تولید و ساخت دستگاه ونتیلاتور با مکانیزم توربوفن در خصوص صادرات این دستگاه به دیگر کشورها، گفت:‌ از آنجا که این طرح هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده، طبیعتا صادراتی نیز از محصول فوق انجام نشده است.
وی افزود: با توجه به اینکه این دستگاه یک نیاز عمومی در تمامی بیمارستان‌ها بوده و با وجود زیرساخت‌های موجود در گروه احیا درمان پیشرفته و در نظر گرفتن موقعیت کشورمان در منطقه، به راحتی امکان صادرات محصول به کشورهای همسایه و در مرجله بعدی به تمام دنیا وجود دارد.

به گفته بهفرمقدم، کمپانی MEDECبلژیک آمادگی دارد در قالب جوینت وینچر محصول فوق را به نام تولید بلژیک در دنیا عرضه کند که برای این کار در حال مذاکره هستیم.

وی درباره وضعیت تولید این دستگاه در دنیا، گفت:‌ تولیدکنندگان این محصول در سطح جهان به تعداد انگشت شمار بوده که همگی از کمپانی‌های بنام در عرصه تجهیزات پزشکی هستند و در حال حاضر این تکنولوژی در انحصار کشورهایی نظیر آمریکا، سوییس و آلمان است.

هزینه‌های تولید بومی دستگاه ونتیلاتور

مجری طرح ملی فناوری طراحی، تولید و ساخت دستگاه ونتیلاتور با مکانیزم توربوفن بیان کرد: در طول بیش از سه سالی که از شروع این طرح می‌گذرد، هزینه‌های مستقیم طرح حدود ده میلیارد ریال بوده که با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی به عددی بیش از این خواهیم رسید.

وی افزود: در حال حاضر هشت نفر پرسنل تمام‌وقت و دو مهندس به صورت نیمه وقت مشغول به فعالیت در این پروژه هستند که در صورت تولید محصول در حجم بالا پیش‌بینی می‌شود بیست نفر دیگر به عنوان پرسنل تولید به مجموعه کارخانه اضافه شوند.

به گفته بهفرمقدم، این تعداد نفراتی هستند که به طور مستقیم در مجموعه مشغول به فعالیت خواهند بود و این طرح علاوه بر این، سبب اشتغالزایی در مجموعه‌های همکار نظیر قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان مواد اولیه محصول خواهد شد.

تفاوت قیمت محصول تولیدی با خرید این دستگاه

بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته، با تولید انبوه این دستگاه، 50 درصد قیمت آن کمتر از نمونه خارجی خواهد بود، از آنجا که این تکنولوژی یک فناوری پایه بوده، دستیابی به تکنولوژی بهره‌گیری از توربوفن می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های دیگر نظیر ساخت ونتیلاتورهای ماشین‌های بیهوشی، دستگاه‌های مورد نیاز نوزادان نارس، مراقبت‌های ویژه صحرایی، ساخت ونتیلاتورهای سازگار با MRI و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه زیر ساخت‌ها در کشور

بهفر مقدم با اشاره به اینکه با ساخت دستگاه ونتیلاتور می‌توان به انواع تکنولوژیها برای کمک به بیماران دست یافت بیان کرد:‌ ونتیلاتور ذاتا یک تکنولوژی مادر است و ‌ در کنار تولید ونتیلاتور با تکنولوژی توربوفن محصولات دیگری همچون انواع ونتیلاتورهای پرتابل و طیف وسیعی از دستگاه های کمک تنفسی و همچنین به انواع ماشین‌های بیهوشی می‌توان دست یافت.

این فعال حوزه فناوری با تاکید بر هزینه‌های R&D بیان کرد: زمانی R&D صرف و توجیه پیدا می‌کند که بتوان به یک فروش قابل ملاحظه دست پیدا کرد و زمانی که این دو مقوله به موازات هم در حرکت باشند می‌توان از محل فروش در R&D سرمایه گذاری کرد. از این رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند پلی باشد بین شرکت احیا درمان پیشرفته و وزارت بهداشت و با حمایت خود نیاز کشور در این حوزه را برطرف کند. و مانع خروج ارز و همچنین ایجاد اشتغال زایی و تقویت زیر ساخت‌ها در کشور شود از این رو زمانی که دولت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دستگاه ما را خریداری می‌کند و از طریق آن سود و همچنین سرمایه گذاری در R&D را حاصل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به برخی بازارهای منطقه ایی بیان کرد: برخی از بازارهای منطقه ایی به شدت تشنه این محصول هستند که از این میان می‌توان به کشور روسیه اشاره کرد اگر چه در حال حاضر این کشور 500 دستگاه در سال از کمپانی مدک خریداری می کند و خواستار خریداری محصول از کشور ما است چرا که روابط روسیه و اروپا در حال حاضر با مشکل روبرو است و ما می‌توانیم از مناسبات خوب کشور با کشور روسیه به نفع خود استفاده و بازار را به سمت خودمان سوق دهیم.

نفوذ فناوری در تجهیزات پزشکی با تأخیر صورت می‌گیرد

وی با بیان اینکه محصولات پزشکی به طور کلی گردش کاری زیاد ندارند گفت:‌ مخاطب پزشکی با مخاطب صنعتی متفاوت است در دنیا تولید کنندگان ونتیلاتور بسیار محدود است چرا که ورود تکنیک‌های جدید در حد بین‌المللی هزینه زا است و چون گردش کاری تجهیزات پزشکی بسیار کم است ساخت تجهیزات پزشکی در حد محدود صورت می‌گیرد و با تأخیر تکنولوژی نفوذ می‌کند.

بهفر مقدم برند سازی در کشور را نیازمند سرمایه گذاری مشترک فن آور و دولت خواند و گفت با توجه به اینکه حداقل 85 % نیاز و بازار مصرف این دستگاه در اختیار وزارت بهداشت است ایجاد برندینگ در این خصوص مستلزم توجه وزارت بهداشت و خرید نیاز خود از این محصول از یک طرف و توجه ویژه احیاء درمان به کیفیت و خدمات پس از فروش از طرف دیگر است، در این صورت بازار خصوصی هم ناخوداگاه به این سمت سوق داده می شود . از طرف دیگر به نظر می رسد توجه و تأکید یک شرکت دانش بنیان و فن آور به کیفیت و خدمات پس از فروش و تعهد وزارت بهداشت به رفع احتیاجات خود از آن محل تبلور، اقتصاد مقاومتی است و در سایه آن برند سازی تنها یکی از فوائد آن است .
این فعال حوزه ساخت تجهیزات پزشکی با اشاره به میزان اشتغال زایی به وجود آمده بیان کرد: این شرکت در راستای ایجاد بستر خدمات پس از فروش اقدام به تأمین 5 شعبه در سراسر کشور جهت ارائه خدمات مستقر در مراکز مهم کرده و با استقرار نیروهای فنی دوره دیده در مراکز یاد شده سرعت در خدمات را بالا برده و خواب دستگاه ها را به حداقل رسانده است و این موضوع جلوی زیان مراکز درمانی را گرفته است.

وی محصولات تولید شده را به نسبت محصولات مشابه خارجی مقرون به صرفه‌تر خواند و گفت: محصولات تولید شده در حوزه پزشکی در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی 50 درصد ارزانتر بوده و از نظر کیفیت کاملاً با دستگاه های خارجی قابل رقابت است و به لحاظ توانایی با توجه به اینکه امکانات جانبی زیادی روی کیفیت دستگاه به صورت استاندارد منظور شده ولی در مورد دستگاه های خارجی این موضوع به صورت option است، لذا بسیار توانمندتر از نمونه خارجی است.

صرفه جویی ارزی با برآورده کردن ظرفیت موردنیاز کشور

بهفر مقدم در پایان با اشاره به ظرفیت مورد نیاز دستگاه بیهوشی و ونتیلاتور در کشور گفت: در طرح تحول سلامت، در حال حاضر نیاز به دو هزار دستگاه وجود دارد، به همین خاطر شرکت ما اگر بتواند این میزان را که نیاز وزارت بهداشت است، فراهم کند 25 میلیون یورو صرفه جویی ارزی به همراه می آورد.

مجری طرح، در پایان با اشاره به کمک‌های مالی معاونت علمی، گفت: تاکنون مبلغ پنج میلیارد ریال تسهیلات به عنوان کمک مالی از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب طرح‌ کلان ملی تجهیزات پزشکی به این طرح اختصاص یافته است.