معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در همایش پدافند غیر عامل گفت: امروز تکیه بر توانمندی‌های دانشی و فناوری به عنوان یک اصل در حوزه پدافند غیرعامل شناخته می‌شود و با اشراف به توانمندی‌های این حوزه، می‌توانیم پیشرفت و اقتدار کشور را رقم بزنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در همایش پدافند غیرعامل که با حضور دکتر محمدباقر نوبخت (معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری)، دکتر غلامرضا جلالی (رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور) برگزار شد با اشاره به ضرورت توجه و تمرکز حوزه دفاعی و پدافندی کشور به علوم و فناوری اظهار کرد: خوشبختانه کشورمان در بسیاری از حوزه‌های دانشی و فناوری به پیشرفت‌های قابل توجه دست یافته، اما این پیشرفت آن‌طور که باید به خصوص در حوزه دفاعی متمرکز نشده است.

وی افزود: پیشرفت علمی و فناوری جهانی، رخدادهایی حیرت آور و در خور توجه را رقم زده است که لازمه‌ی حفظ اقتدار و توانمندی کشور ورود جدی به این حوزه‌ها و تعامل علوم و فناوری‌های جدید با حوزه‌هایی همچون پدافند غیر عامل است.

رییس ستاد توسعه فناوری نانو کشور، توانمندی‌های درخور توجه کشورمان در عرصه فناوری‌های نوین را یادآور شد و توانمندی پیشرفت در عرصه نانو را نمونه‌ای بارز از این پیشرفت دانست و افزود: کشورمان طی کمتر از 10 سال، با ورود به عرصه نانو، موفق شده به پیشرفت‌های درخور توجهی دست یابد که وجود بیش از 250 شرکت دانش بنیان و حضور ایران در رأس کشورهای تولید کننده محصولات تجاری بر مبنای فناوری نانو، مصداقی از توانمندی در این حوزه است.

وی ادامه داد: پیشرفت واقعی در فناوری، نه با تجهیزات و تکیه بر منابع زیرزمینی، بلکه با تکیه بر خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی متخصص دست یافتنی است و باید در تمامی عرصه‌های آینده‌ساز از جمله بیوتکنولوژی اتفاق بیافتد.

اصلاح تفکر و فرهنگ عمومی به نفع اقتصاد دانش بنیان است

رییس توسعه فرهنگ علم،فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور، با تاکید بر اصلاح تفکر و فرهنگ عمومی به نفع ارزش‌گذاری توانمندی نیروی انسانی و محوریت‌بخشی به اقتصاد دانش بنیان، پژوهش کارآمد را مستلزم تحقق این دو مهم دانست و افزود: پیشرفت و توسعه فناوری بر مبنای پژوهش کاربردی ریشه در اصلاح تفکر نفت محور و رجوع به سمت فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و تولید ثروت از علم است. بنابراین ساختمان‌های مجلل پژوهشگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی، صرفا نباید به عنوان اصل سازنده پژوهش کاربردی مطرح شود، بلکه توجه و تکیه به روح پژوهش یعنی خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی است که کارآمدی پژوهش و پیشرفت در عرصه فناوری را به همراه دارد.

ستاری ریشه مشکل صنعت و دانشگاه را در جهت‌گیری صحیح به سوی بهره‌مندی از دانش و فناوری دانست و افزود: صنعت واقعی نیازمند طراحی و ماشین سازی و بهره گیری از توانمندی علمی و دانش فنی است بنابراین تا زمانی که نوآوری، طراحی، بهینه سازی جای خود را در این عرصه پیدا نکنند، نقش دانشگاه‌ها در صنعت جدی نخواهد شد.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به این که رویکرد اقتدار کشورها به نفع دانش و فناوری تغییر یافته است ، بیان کرد: در جهان امروز سلاح حرف اول و آخر نمی‌زند، بلکه میزان توانمندی کشورها در دانش و فناوری است که اقتدار آن‌ها را به‌دنبال دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پایان با اشاره به افزایش بودجه پژوهش کشور در سال آینده گفت: با اصلاح الگوهای نادرست پیشین، اثبات نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی کشور و تامین بخش قابل توجهی از GDP از محل فناوری، پیشرفت و توسعه کشورمان را شاهد خواهیم بود.