دانشمندان مرکز پزشکی ویک فارست در کارولینای شمالی موفق به ساخت یک چاپگر سه‌بعدی ابتکاری شدند که قادر به تولید اندام‌ها، بافت‌ها و استخوان‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نتایج پژوهش انجام شده توسط این محققان نشان می‌دهد که جایگزینی اندام‌های بیمار، بافتها و حتی استخوان‌ها با ساختارهای چاپ سه‌بعدی به زودی ممکن خواهد شد.

نتایج این تحقیق، یک موفقیت در حوزه پزشکی ترمیمی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که با پیوند این بافتها به بیماران در آینده می‌توان بر برخی موانع فنی که در حال حاضر مانع این روند است، غلبه کرد.

این دانشمندان به کمک فناوری چاپ سه‌بعدی موفق به تولید ساختارهای غضروف، استخوان و عضله و سپس پیوند آن‌ها به همراه سیستم عروق خونی به بافت جوندگان شدند.

اگر چه بافت‌های جدید چاپ سه‌بعدی هنوز برای استفاده در بیماران انسانی آماده نیستند؛ اما کارشناسان ادعا می‌کنند که نتایج پژوهش اول نشان می‌دهد این بافتها اندازه، قدرت و قابلیت مناسب برای استفاده در انسان‌ها را دارند.

دقت این چاپگر جدید سه بعدی نشان می‌دهد که در آینده نزدیک، می‌تواند به طور کامل بافت‌ها و اندام‌های پیچیده‌تر بدن انسان را تکثیر کند.

نتایج این پژوهش در مجله نیچر منتشر شده است.