محققان دانشگاه ساوث‌همپتون یک فرمت جدید داده ابداع کرده‌اند که اطلاعات را در نانوساختارهای ریز درون شیشه کدگذاری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ین فناوری که "بلور حافظه سوپرمن" نام گرفته، از لیزرها و نانوساختارهایی برای ثبت مقادیر عظیمی از داده در یک دیسک شیشه‌ای ریز استفاده می‌کند.

این تحقیق که اخیرا در نشستی در سانفرانسیسکو ارائه شده، می‌تواند به انسان‌ها اجازه دهد تا داده‌ها و اسناد خود را برای میلیاردها سال حفظ کنند.

یک دیسک با اندازه استاندارد می‌تواند حدود 360 ترابایت داده را با طول عمر تخمینی تا 13.8 میلیارد سال حتی در دماهای 190 درجه سانتیگراد ذخیره کند.

این روش، ذخیره داده پنج بعدی نام داشته و ابتدا در مقاله‌ای در سال 2013 معرفی شد. از آن زمان، دانشمندان توانسته‌اند تا حدی این روش را تکمیل کرده و اکنون به دنیال ارتقا دادن فناوری و حتی تجاری‌سازی آن هستند. فناوری پنج بعدی از ترکیبی از لیزرها و نانوساختارهای ریز برای ثبت داده استفاده کرده که توسط یک میکروسکوپ نوری و یک قطبنده قابل مشاهده هستند.

محققان برای نمایش محاسن این فرمت، نسخه‌هایی از انجیل جیمز شاه، کتاب Opticks اسحاق نیوتن و اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد را به این شیوه ساخته‌اند.

انتهای پیام

دیسک‌های شیشه‌ای پنج بعدی برای ذخیره داده تا 13.8 میلیارد سال