ماهنامه علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» ویژه بنیاد ملی نخبگان در شماره 21 خود که ویژه اسفندماه 94 منتشر شده است، به موضوعات مختلف مرتبط با علم، فناوری و نخبگی پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این روزها سقوط قیمت نفت، ما را کمی دل نگران کرده است، این سوال همواره برای ما مطرح است که: «چگونه باید از نفرین نفت خلاص شویم؟» و تالی این سوال را گونه ای دیگر می توانیم مطرح کنیم: «آیا سربلندی در دنیای کنونی بدون توسعه علمی امکان پذیر است؟» این پرسش را سرآمد بیست و یکم در شماره ویژه اسفندماه 94، ارائه کرده و درباره آن سخن گفته است.

اهمیت ژورنالیسم علمی

براساس این گزارش، یکی از ابعاد پیشرفت و توسعه پایدار در حوزه علم و فناوری، وجود ژورنالیسم و رسانه هایی قدرتمند و فراگیر است. پرویز کرمی سردبیر «سرآمد» در این شماره، موضوع یادداشت اش را به همین موضوع اختصاص داده است. در نوشته ای از او با تیتر «پیروزی در عرصه جهانی علم و فناوری نیازمند بهره گیری از ژورنالیسم علمی» می خوانیم: «وقتی شما در مملکت خودت نتوانی کالایت را بفروشی در کشورهای دیگر هم با مشکل مواجه خواهی شد. این مشکل رسانه ای است. ما در القای پیام و اقناع از رقبایمان جا مانده ایم و نمی توانیم با آنها رقابت کنیم.»

محمد یوسف نیا نیز در یادداشت «ماه و راه دشوار علم» به سوال «آیا سربلندی در دنیای کنونی بدون توسعه علمی امکان پذیر است؟» در حد توان، پاسخ گفته است.

زبان علم و دانش تطبیق

استاد محمدعلی اسلامی ندوشن از اساتید به نامه ادبیات فارسی هم از سرآمدانی است که در این شماره «سرآمد»، گفت وگویی با ایشان درباره ظرفیت زبان فارسی انجام شده است. در بخشی از این گفت وگو می خوانیم: «زبان علم و دانش باید با خود دانش تطبیق داشته باشد. یعنی اینکه در تکنیک جا بیفتد تا کلمات معادل مناسب پیدا شود. تکنیک اگر وسعت نداشته باشد، در آن زبان به کلمات آن احتیاجی پیدا نمی شود.»

گفت وگو با کارآفرینان فعال و البته جوان کشور، رویه ای است که «سرآمد»، آن را با جدیت دنبال می کند. زهرا رنجبر یکی از این کارآفرینان است که در گفت وگویش، از خوش شانسی هایی که تخصص شان به همراه آورده، گفته است: «از ابتدا معتقد بودیم اگر کسی تخصص کاری را داشته باشد و وقت و انرژی لازم برایش صرف کند، قطعا به نتیجه می رسد. هر چند ممکن است این اتفاق با تاخیر همراه باشد. البته شرایط تحریم هم برای ما فرصت ایجاد کرده بود. چون ورود به خیلی از عرصه ها خیلی آسان نیست.»

گوشزد عواقب کار به دانشجویان مهاجر

اما دکتر مرتضی خوشخوی زهتاب برنده جایزه علامه طباطبایی(ره) نمونه موفقی است از آدم هایی که آن طرف مرزها، خواهان زیاد دارند اما حالا اینجا در وطن همچنان ایستاده اند در مقابل دشواری ها و خدمت می کنند. این نخبه علمی کشور می گوید: «به دانشجویانی که مایل اند برای مهاجرت کشور را ترک کنند، عواقب این کار را گوشزد می کنم و با همه ناخشنودی های احتمالی که ممکن است برای هر کس وجود داشته باشد، این نکته را توجه می دهم که ما در اینجا در خدمت وطن و هموطنیم و در آنجا در خدمت بیگانه. عده ای حرف شنو بوده اند و منصرف شده اند. بعضی هم راه مهاجرت را برگزیده اند و عمر را در غربت گذرانده اند. البته در میان آنها شماری هم خوش درخشیده اند.»

انتقاد از تغییرات مدیریتی

وحید گرجی؛ دیگر کارآفرینی است که با «سرآمد» به گفت وگو نشسته و البته از تغییرات مدیریتی ابراز گله مندی کرده است. او می گوید: «هر بار که می خواستیم کاری را آغاز کنیم، با تغییر مدیریت، سیاست نماینده بیمه خدمات در هئیت مدیره عوض می شد و کارمان پیش نمی رفت. در اصل دور خودمان می چرخیدیم و با وجود اینکه افرادی که در آغاز سرمایه گذاری کرده بودند، دید خوبی به کار داشتند، این دیدگاه در مدیران بعدی رنگ باخت.»

دمی برای آسایش از شلوغی های شب عید

علاوه بر این گفت وگوهای راهگشا، گزارش ها و یادداشت ها و گفت وگوهای متعدد دیگری در شماره بیست و یکم «سرآمد» منتشر شده است که علاوه بر توصیه مندی هایی که به همراه دارند، طراوت و چابکی شان، بی شک می تواند قدری از ملال شلوغی های شب عید را از ذهن و روان مخاطب بکاهد.

موبایل‌تان را نزدیک‌تر بیاورید
بیست و یکمین شماره ماهنامه «سرآمد» با صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، ویژه اسفندماه 1394منتشر شده است. مخاطبان محترم می توانند با نصب اپلیکیشن بارکدخوان روی موبایل های هوشمند خود، از فیلم ها و عکس ها و متن هایی که به وسطه کد QR در ماهنامه ارائه شده است، بهره مند شوند.