ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی و ترویج صنعت دریا در اقشار دانش آموزی پس از پشت سر گذاشتن نخستین دوره از مرحله جشنواره دانش آموزی دریا، وارد اجرای دوره دوم این جشنواره خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ جشنواره دانش آموزی دریا با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی و ترویج صنعت دریا در اقشار دانش آموزی رویدادی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به واسطه حضور چندین میلیونی دانش آموزان در سطح کشور اقدام به برگزاری آن کرده است.

این رویداد به دلیل وسعت جامعه دانش آموزی اهمیتی به مراتب ویژه و با درجه بندی بالا می باید. از این رو ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری سازمانها و نهادهای دریایی و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان،در صدد برگزاری دومین دوره از جشنواره دانش آموزی دریا است تا که در آن علاوه بر فرهنگسازی موضوع دریا و شناساندن امکانات ارزشمند آن در سطح جامعه، به دنبال شناخت استعدادها و رشد خلاقیت ها در این حوزه باشد.

فراخوان دومین جشنواره دانش آموزی دریا

با عنایت به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه کشور، مبنی بر لزوم توجه به اهمیت و جایگاه دریا و صنایع مرتبط با آن، ونیز کم رنگ بودن نقش این نعمت الهی در جامعه ، ترویج فرهنگ آشنایی با دریا به عنوان نعمت الهی از جمله اهدافی است که می بایست توسط متولیان امورمربوط به حوزه دریا به آن پرداخته و در این راستا کوشش کنند.

در این میان برنامه ریزی و آشنا ساختن دانش آموزان با دریا یکی از اثرگذارترین اقداماتی است که می تواند زمینه ساز تامین نیروی انسانی خلاق و کارآمد برای آینده این صنعت مهم باشد و برگزاری نخستین دوره جشنواره دانش آموزی دریا،یک اتفاق مهم در فرهنگ سازی این صنعت در میان دانش آموزان بود.

از این رو با توجه به استقبال مناسب از این جشنواره در نخستین دوره، "ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی" معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت آموزش و پرورش دومین دوره جشنواره دانش آموزی دریا را در بین دانش آموزان سراسر کشور برگزار خواهد کرد.

شناخت صنعت دریایی در پایه ای ترین مراتب در کشور است
در صنعت دریا استقبال از رشته های مرتبط با دریا بسیار کم بوده است. متاسفانه شناخت صنعت دریایی در پایه ای ترین مراتب در کشور است. از این رو برای برطرف کردن مشکلات در میان عموم به خصوص دانش آموزان تصمیم گرفته شد با فرهنگ سازی در مدارس، دانش آموزان را از مقاطع ابتدایی تا متوسطه با مباحث دریایی آشنا کرد.

آشنایی دانش آموزان و خانواده ها با دریا و اهمیت آن در کشور، تبدیل شدن امور دریایی به یک موضوع ویژه در فعالیت های دانش آموزان، هدایت تحصیلی دانش آموزان نخبه و علاقه مند به سمت رشته های تحصیلی مرتبط با حوزه دریا و حمایت از طرح های خلاقانه (ابداعات واختراعات) دانش آموزان در بخش های مرتبط باحوزه دریا همچنین حمایت از خلاقیت های دانش آموزان در حوزه دریا وهدایت به سمت کارآفرینی و تجاری سازی ایده های آنان از جمله مهمترین اهاف برگزاری دومین دوره از جشنواره دانش آموزی دریا است که میتوان به آن اشاره کرد.

به گفته بهنام رضایی دبیر کارگروه ترویج ستاد دانش بنیان دریایی، این کار با کمک ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی به منظور جلب توجه جامعه به‎خصوص نسل جوان به اهمیت راهبردی دریا و صنایع دریایی کشور، دومین دوره جشنواره دانش‎آموزی دریا را با شعار "دریا مسیر پیشرفت"برای دانش‎آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه برگزار خواهد شد.

رضایی هدف از برگزاری چنین جشنواره‎ای را آشنایی دانش‎آموزان و خانواده‎ها با دریا و اهمیت فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان در کشورمان، خواند و گفت: تبدیل امور دریایی به موضوعی مهم در فعالیت‎های دانش‎آموزی، هدایت تحصیلی دانش‎آموزان نخبه و علاقه‎مند به سمت رشته‎های تحصیلی مرتبط با دریا ، هدایت شغلی دانش‎آموزان، حمایت از خلاقیت های دانش آموزان در حوزه دریا وهدایت به سمت کارآفرینی و تجاری سازی ایده های آنان و علاقه‎مند کردن دانش آموزان به مشاغل مرتبط با دریا است.

بر اساس این گزارش، بخش ترویج و فرهنگ سازی، بخش مسابقه (طراحی و ساخت)، بخش نوآوری و خلاقیت از بخش های مهم دومین دوره از برگزاری جشنواره دانش آموزی دریا است که با کمک ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان می توان از آن یاد کرد. اطلاعات بیشتر در سایت جشنواره به آدرس irandraya.com موجود است. همچنین مهلت ارسال آثار تا پایان مرداد 95 است و در آبان ماه نیز در مراسمی از برندگان تجلیل می‎شود.