صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ابتدای سال جاری تا کنون 47 همایش ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری را مورد حمایت قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، همایش‌های علمی به عنوان یکی از روش‌های علمی و فناورانه برای فرهنگسازی و ترویج دانش جدید و علم و فناوری، تجارب و یافته‌های تحقیقاتی از دیرباز مورد توجه محققین و  دانشمندان بوده است. از این رو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در صدد است تا از رخدادهای علمی و فناورانه در کشور حمایت کند. در همین راستا صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی از ابتدای سال جاری تا کنون 47 همایش ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری را مورد حمایت قرار داده که در ذیل به برخی آنها اشاره شده است.

حمایت از یازدهمین کنگره بین‌المللی صرع ایران

رویارویی دایمی انسان، از بدو ظهور در کره خاکی، با مشکلات و معضلات متنوع سبب شده است تا جوامع بشری هر کدام به فراخور ژنتیک و محیط پیرامون خود با مخاطرات گوناگونی مواجه شوند. تاریخ پزشکی نیز یکی از سخت ترین و دردناکترین تجربیات بشری در طول قرن ها بوده است. در این میان صرع یا اپی لپسی یکی از این مخاطرات است که با وجودی که طبق نسخ تاریخی از دیر باز به عنوان عارضه شناخته و تعریف شده است، ولی با توجه به پیچیدگی های محل بروز آن (مغز) هنوز بعد از قرن ها مکانیسم، علل بروز و چگونگی کنترل آن یکی از مهمترین چالش ها است.

صرع یکی از شایع ترین اختلال های سیستم عصبی است که تاریخچه آن به 2000 سال قبل از میلاد می رسد. با توجه به آمارهای موجود 1% جعمیت جهان (65 میلیون نفر ) وحدود750000  نفر در ایران مبتلا به این اختلال عملکرد مغز هستند، که سالیانه  علاوه بر هزینه های سنگینی که برای افراد و جامعه دارد مشکلات زیادی در عملکرد اجتماعی و خانوادگی ایشان ایجاد می کند . با توجه به شیوع بالای این بیماری نیاز است آگاهی کاملی نسبت به درمان و تازه های این بیماری در دست باشد.

از این رو کنگره بین‌المللی انجمن صرع ایران هر ساله  با کمک اساتید و نخبگان کشورهای خارجی برگزار می‌شود و سعی بر این است که در آن آخرین دستاوردهای تشخیصی الکتروفیزیولوژیک، تصویر برداری و همینطور ژنتیک مورد بحث واقع شود. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی نیز در یازدهمین دوره (8 تا 11 بهمن سال جاری) برگزاری این رخداد علمی یکی از حامیان این کنگره بود.

برگزاری همایش ملی تغییر اقلیم و گرمایش زمین

تغییر اقلیم و گرمایش زمین عنوان همایش ملی دیگری است که با حمایت صندوق از سوی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان 26 تا 27 بهمن ماه برگزار شد.

مدیریت آلودگی هوا و صدا

آلودگی هوا و صدا معضل اساسی زندگی در کلان شهرها است. جامعه علمی هر کشوری علاوه بر تولیدات علمی در زمینه‌های پیشرو دنیا، می‌بایست بر اساس نیازهای واقعی و روزمره کشور جهت‌گیری کرده و به تولید محتوای علمی در این زمینه بپردازد. از این رو همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا برنامه ریزی شده و در چهارمین دوره برگزاری خود از حمایت صندوق برخوردار شد. این همایش 22 تا 23 دی ماه سال جاری از سوی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

نخستین کنفرانس ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی

نخستین کنفرانس ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی توسط دانشکده مهندسی نقشه برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی با همکاری قطب علمی فناوری اطلاعات مکانی، جهت ایجاد بستری برای ارائه و تبادل نظر در رابطه با نوآوری ها و پژوهش های علمی در مهندسی فناوری اطلاعات مکانی به نحوی که بیشترین حجم از صاحب نظران و متخصصان در آن شرکت داشته باشند، برگزار شد. این همایش امکان هم­ اندیشی و به اشتراک­ گذاری ایده‌های نوین را ایجاد کرده و منجر به غنای محتوای علمی و تجربی بخش‌های مختلف و در نهایت پیشرفت کشور در این زمینه می‌شود. در همین راستا صندوق حمایت را از این همایش را جز برنامه‌های خود قرار داد و این همایش 29 تا 30 دی ماه برگزار شد.

نسلی سالم در پرتو فناوری‌های نوین

همایش "نسلی سالم در پرتو فناوری‌های نوین" یکی از نخستین تلاش‌های علمی صورت گرفته شده در زمینه فناوری، کودک و نوجوان در کشور است که از سوی دانشگاه شریف دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت فرهنگ سازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان و فناوری برگزار شد.

اهداف برگزاری این همایش فراهم سازی بستری برای تبادل ایده‌ها و به اشتراک گذاری تجربیات در جامعه علمی کشور، ایجاد پیوندهایی برای سرمایه گذاری به منظور توسعه فناوری‌های ارتقادهنده نسل هوشمند، ایجاد بستری برای معرفی و به اشتراک گذاری دستاوردهای جامعه علمی در زمینه فناوری‌های نوین، معرفی سامانه های هوشمند شناسایی استعداد و پرورش استعداد بر پایه فناوری اطلاعات بود.

در سال جاری و بر اساس دستور معاون رئیس جمهوری و به منظور ساماندهی، حمایت از همایش‌ها به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محول شد که از سال  87 تا پایان سال 93 معاونت علمی توانسته از 270 همایش علمی حمایت مادی و معنوی به عمل آورد.