تهیه کننده برنامه «محله گل و بلبل» بیان کرد که هنوز بودجه این برنامه که چند ماه پیش تصویربرداری آن به پایان رسید به عوامل پرداخت نشده و معلوم نیست که بتوانند برای نوروز برنامه داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوریِ، مسلم آقاجان زاده تهیه کننده برنامه «محله گل و بلبل» با اشاره به اینکه مشخص نیست که بتوانند برای نوروز برنامه ای داشته باشند یا خیر؟ گفت: ما طرحی را به شبکه دو برای ایام نوروز داده ایم که این طرح مراحل اداری خود را طی کرده و در شبکه هم تصویب شده است اما مشخص نیست که به تولید برسد چون هنوز حدود ۷۰ درصد از بودجه سری قبل این برنامه پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه حدود چند ماه است از تصویربرداری برنامه گذشته است و پخش آن هم به پایان رسیده است ولی ما مبلغ زیادی را به عوامل و سایر افرادی که در کارهای فنی برنامه عمو پورنگ به ما کمک کردند بدهکار هستیم. با این حال ما علاقمند هستیم که برای ایام عید هم کار کنیم.

این تهیه کننده برنامه های کودک درباره حمایت ها از برنامه «محله گل و بلبل» اظهار کرد: شهرداری اسپانسر برنامه «محله گل و بلبل» بود که به تعهداتش عمل نکرد و خود صداوسیما هم که بودجه ای ندارد. از آنجایی که دولت امید هم هنرمندان بخصوص هنرمندان صداوسیما را ناامید کرده است این سازمان در بودجه دچار مشکلات زیادی شده است.

وضعیت برنامه های کودک به معنای واقعی دچار بحران شده است

آقاجان زاده تصریح کرد: اکنون وضعیت برنامه های کودک به معنای واقعی دچار بحران شده است و برنامه سازان باید کمبودهای خود را با آگهی های بازرگانی جبران کنند. دوستان ما در برنامه «کلاه قرمزی» هنوز نتوانسته اند بودجه خود را دریافت کنند و وضعیتشات بلاتکلیف است. اکنون برنامه هایی سرپا هستند که مشارکتی ساخته شوند درحالیکه در حوزه کودک نمی توان به سراغ تبلیغ مواد مصرفی رفت. 

تهیه کننده برنامه «عمو پورنگ» با اشاره به میزان رضایتمندی و تاثیرگذاری این برنامه عنوان کرد: طبق نظرسنجی های صداوسیما حدود ۸۱ درصد از کودکان و نوجوانان و حدود ۶۴ درصد از والدین بیننده برنامه «محله گل و بلبل» بوده اند و این میان حدود ۹۰ درصد از این برنامه رضایت حاصل شده است. تمام تلاش ما این بود که بتوانیم در حوزه کودک اتفاقات خوبی رقم بزنیم و از زمانیکه محمدرضا جعفری جلوه به عنوان مدیر در شبکه دو مستقر شد کمک های زیادی به ما داشت. ما حدود ۱۴۰۰ متر دکور برای این برنامه فراهم کردیم که بعد از انقلاب چنین دکوری بی نظیر بود، ما بهترین هنرپیشه های مهمان و ثابت را به برنامه آوردیم و از هنرمندان طنز پرداز کمک گرفتیم.

وی ادامه داد: این برنامه پر از نکات آموزشی و اجتماعی بود و سعی کردیم در حوزه آسمان آبی و زمین پاک و همچنین تفکیک زباله و قوانین راهنمایی رانندگی عملکرد بسیار خوب و موفقی داشته باشیم. متاسفانه برنامه های کودک در جنگ بین سیاست گیر کرده است. دولت بودجه صداوسیما را نمی دهد و اولین آسیب آن به برنامه های کودک می رسد. برنامه های کودک در تمام دنیا حمایتی تولید و با حمایت دیگر نهادهای دولتی ساخته می شود. در زمان رییس قبلی صدا و سیما ما را مجبور کردند که به تبلیغ کالا در برنامه بپردازیم و چون ما قبول نکردیم یک سال بی کار ماندیم تا اینکه صدای ما به مسئولان رسید و طرح ممنوعیت پخش پیام های بازرگانی در برنامه های کودک مطرح شد.

دعوای دولت بر سر بودجه در نهایت به فرهنگ و حوزه کودک لطمه می زند

آقاجان زاده با بیان اینکه تبلیغ کالا در برنامه های کودک با اقتصاد مقاومتی هماهنگ نیست، اظهار کرد: من از نمایندگان مجلس می خواهم بودجه ای را تصویب کنند که سیاستگذاری ما با اقتصاد مقاومتی مغایر نباشد. احتمالا تا چندی دیگر تلویزیون برندهای خارجی را هم تبلیغ کند که این فضا به سمت مصرف گرایی سوق پیدا می کند. دعوای دولت بر سر بودجه در نهایت به فرهنگ و حوزه کودک لطمه می زند.

تهیه کننده مجموعه نمایشی «محله گل و بلبل» با اشاره به هزینه بالای ساخت برنامه های کودک و نوجوان توضیح داد: برنامه های کودک به صداپیشه، عروسک گردان و تیم های سازنده آثار انیمیشن نیازمند است که هزینه بالایی را برای یک برنامه فراهم می کنند. درحالیکه در یک سریال یک بازیگر به تنهایی خودش بازی می کند و صداوسیما برای کناره گیری از این هزینه های بالا سراغ برنامه های زنده می رود.

وی با اشاره به غفلت مسئولان از برنامه های کودک عنوان کرد: تمام امید و سرگرمی بسیاری از بچه ها به خصوص در شهرستان ها که مثل تهران امکانات تفریحی ندارند تلویزیون است و زمانیکه تلویزیون برنامه مناسبی برای آنها نداشته باشد به سمت ماهواره کشیده می شوند. 

در دهه ۶۰ عمده بودجه یک شبکه صرف گروه کودک می شد

آقاجان زاده اضافه کرد: البته اگر از هر مسئولی سوال کنید ساعاتی را درباره اینکه کودکان آینده سازان کشور هستند سخنرانی می کنند.

این تهیه‌کننده با اشاره به بودجه لازم برای برنامه های کودک عنوان کرد: در دهه ۶۰ عمده بودجه یک شبکه صرف گروه کودک می شد و همین هم باعث شد تا آثاری مثل «قصه های مجید»، «مدرسه موش ها» و... ساخته شود اما اکنون کسانی که این سریال ها را می ساختند کجا هستند. چند سال از آخرین اثری که مرضیه برومند برای کودکان ساخته گذشته است؟ صداوسیما بودجه ندارد و حتی افرادی مثل حسن فتحی و داوود میرباقری باید سریال هایشان را در شبکه نمایش خانگی بسازند.

وی در پایان با اشاره به پیشرفت ترکیه در سریال سازی بیان کرد: ترکیه بودجه زیادی برای آثار خود اختصاص می دهد و از دوربین های هالیوودی بهره می گیرد. فکر می کنم ما در یک جنگ فرهنگی قرار گرفته ایم که می خواهیم بازی را واگذار کنیم.