با پیشرفت فناوری، لزوم استفاده از حافظه های پرظرفیت احساس شد که ذخیره سازی هولوگرافیک این مهم را فراهم کرده است. به این شکل که می توان حجم وسیعی از اطلاعات را روی مدیوم کوچکی ثبت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ذخیره سازی هولوگرافی چیزی شبیه سنگ یک فیلسوف دیجیتالی است که از دهه 60 وعده ذخیره سازی بی نهایت و نسبت های عظیم داده را می دهد. اما هنگامی که یک نمونه اولیه ذخیره سازی هولوگرافی در نهایت در 2005NAB توسط فن آوری InPhase نشان داده شد ، بسیاری از ما نمی توانستیم باور کنیم که ممکن است در واقع ما در آستانه ذخیره سازی رنسانس ایستاده باشیم.

برای ذخیره سازی داده ها، دو لیزر استفاده می شود، پرتو مرجع و پرتو سیگنال. پرتو سیگنال ، توسط داده های نوشته شده مدوله می شود ، در حالی که پرتو مرجع ، منطقه هدف را روشن نگه می دارد و به طور موثری ، جایی که در آن داده ها در حال ضبط هستند را پیگیری می کند.

برای خواندن داده ها، پرتو مرجع دقیقا متوجه همان محل می شود، و هولوگرامی از داده های ذخیره شده توسط پرتو سیگنال ایجاد می شود. این هولوگرام فورا توسط یک حسگر، "خوانده" می شود که بسیار شبیه به سنسور CMOS در یک دوربین دیجیتال است. بر خلاف رسانه های ذخیره سازی خطی (HDD، DVD، نوار) معمول ، هر "بیت" از تصویر هولوگرافی به موازات هم خوانده می شوند، که به طور بالقوه نسبت داده های بسیار بزرگی را نتیجه می دهد.

مهرناز ذنوبی اسدی رییس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سبز فناوران آراد با اشاره به ذخیره سازی هولوگرافی گفت: ذخیره سازی هولوگرافی می تواند (در تئوری) مقدار زیادی از داده ها - حدود چهار گیگابایت در هر میلی متر مکعب را ذخیره کند. در واقع، بسته به ضخامت و کیفیت رسانه ذخیره سازی، و لیزر، هزاران هولوگرام مجزا می تواند ذخیره شود، که در بالای یکدیگر انباشته شده اند.

وی ادامه داد: بسته به نوع زاویه و طول موج پرتو مرجع، و موقعیت رسانه ها، هولوگرام های مختلف را می توان پیش بینی کرد. HVault ادعا می کند که این سیستم می تواند جایگزین کلاستر های ذخیره سازی پتا بایتی شود، اما آن چه به طور مستقیم نمی گویند این است که چه مقدار اطلاعات می تواند بر روی هر دیسک ذخیره سازی هولوگرافی ذخیره شود. چهار گیگابایت در هر میلیمتر مکعب حدودا برابر است با 2.5 تترابایت در هر اینچ مربع - بیش از دو برابر چگال تر از فن آوری هارد دیسک HAMR که به تازگی در شرکت Seagate اعلام شده است.

این فعال حوزه فناوری در ادامه سخنانش با اشاره به طول عمر ذخیره سازی مغناطیسی بیان کرد: رسانه های هولوگرافی به معنای طول عمر بیش از 50 سال، در مقایسه با طول عمر 2-5 سال برای ذخیره سازی مغناطیسی است. در حال حاضر ما فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا HVault در بهار امسال راه اندازی می شود، یا اینکه هنوز هم فقط یک نرم افزار در حال تکمیل است .این واقعیت که یک عکس مناسب از برخی از ذخیره سازی های هولوگرافی به اشتراک گذاشته نشده است، احتمالا نشانه خوبی برای راه اندازی آن نخواهد بود، با این حال از صحت این حرف هم مطمئن نخواهیم بود.

ذنوبی اسدی با اشاره به دستگاه تولیدی که اخیرا به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فروخته شده بیان کرد: قیمت دستگاه تولیدی داخل 27 میلیون تومان است که به تازگی به معاونت علمی و فناوری فروخته شده و این در صورتی است که قیمت مشابه دستگاه خارجی ساخت دانمارک، با قیمتی برابر با 200 میلیون تومان در داخل کشور به موزه دفاع مقدس تهران به فروش رسیده است.

وی در خصوص قیمت تمام شده محصولات تولید شده و صرفه جویی ارزی به دست آمده در تولید محصولات گفت: محصولات تولید شده به نسبت نمونه خارجی چیزی در حدود یک پنجم نمونه جهانی، صرفه جویی ارزی را به دنبال دارد. از سویی از اوایل امسال از فاز کسب دانش فنی فارغ شده است و در حال حاضر مشغول تجاری سازی فاز نیمه انبوه خود هستیم.

این فعال حوزه فناور همچنین با اشاره به ساخت 200 دستگاه تصویر سازی هلوگرام در آینده نزدیک گفت: در حال حاضر در فاز تولید نیمه انبوه محصولات تولیدی هستیم به این صورت که 7 سری از دستگاه های تولید شده را طراحی و ساخته ایم که با حمایت مسئولین امیدواریم در چشم انداز سال 94 وارد فاز تولید انبوه شویم.

درحوزه صادرات بسیار قوی تر از فروش داخلی عمل می کنیم

ذنوبی اسدی با اشاره به چشم انداز صادرات در آینده بیان کرد: در حال حاضر پارک پردیس شرکتی را به عنوان شرکت مدیریت کارگزار صادرات در حوزه شمال شرق کشور تعیین کرده و همچنین محصول تولید شده به عنوان اولین محصولی که ظرفیت صادرات آن بسار بالاست مورد بررسی قرار گرفته و در پی برنامه ریزی هایی جهت صادرات به کشورهای ترکیه، روسیه و ارمنستان اقداماتی صورت گرفته است.

وی همچنین از مذاکرات پیش رو با هواپیمایی ترکی خبر داد و گفت: این شرکت فناور در سال 94 با هواپیمایی ترک وارد مذاکرات جدی تر خواهد شد.

این فعال حوزه فناوری با اشاره به مذاکرات انجام شده جهت صادرات محصولات تولیدی با هواپیما ی ترک ادامه داد: در مبحث صادراتی محصول تولید شده بسیار قوی و رو به رشد در حال حرکت هستیم و حتی می توانیم ادعا کنیم که درحوزه صادرات بسیار قوی تر از فروش داخلی عمل می کنیم.

وی در پایان نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در مسیر به وجود آمده موثر و مثبت خواند و گفت: با توجه این سازمان و کمک های صورت گرفته از سوی آن توانسته ایم با ثبات تر و مصمم تر به نسبت گذشته گام برداریم و امیدواریم مسیر چرخه تبدیل علم به ثروت تمامی خالقان ایده در مسیر علم کارساز و مثبت عمل کنند.