حمایت از برگزاری 7 همایش ملی و بین‌المللی در اسفند 94 از اقدامات دیگر صندوق حمایت از پژوهشگران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فراوانی وقوع طوفان‌های گرد و غبار و گسترش آنها از غرب و جنوب غرب کشور به قسمت‌های مرکزی ایران لزوم تبادل نظر و انتقال یافته‌های علمی جدید در داخل و خارج کشور را در این زمینه ایجاب می‌کند. از این رو نخستین کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار با حضور متخصصین، اساتید، محققین، دانشجویان، سازمان‌ها، شرکت‌ها و بخش‌های غیر دولتی 12 تا 14 اسفند ماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌شود.

این کنفرانس با هدف شناسایی منابع و دلایل بروز طوفان‌های گردو غبار، پیامدهای طوفان‌های گرد و غبار، شناسایی راهکارها و شاخص‌های کنترل کننده گرد و غبار و پایش گرد و غبار و تدوین راهبرد و چشم انداز جامع کنترل رخدادهای گرد و غبار به ویژه در منطقه خاورمیانه برگزار شده که با توجه به اهمیت این مسئله صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی یکی از حامیان برگزاری این کنفرانس بین‎المللی است.

راهکارهای کنترل منابع ایجاد طوفانهای گرد و غبار، راهکارهای مقابله با پیامدهای زیست محیطی رخدادهای گرد و غبار ، راهکارهای مقابله با پیامدهای اجتماعی - اقتصادی وقایع غباری، راهکارهای کاهش پیامدهای وقایع گرد و غبار بر صنایع و تعیین ناهنجاریهای زیستی ناشی از بروز رخدادهای گرد و غبار در جوامع انسانی و راهکارهای کاهش اثرات آن بر سلامت انسان از جمله محورهای این همایش هستند.

برگزاری نخستین همایش شیمی زیست فناوری

پیشرفت سریع علم و ظهور فناوری‌های جدید مرهون بهم پیوستن نتایج تحقیقات در عرصه‌های مختلف علمی و بکارگیری ترکیبی روش شناسی و روش‌های گوناگون علمی است. بررسی تاریخ علم نشان می‌دهد که شیمی نقشی مهم و بنیادین در تحولات علم و فناوری در اعصار مختلف داشته است. شیمی بعنوان دانشی که شناخت لازم از مواد و ارتباط بین آنها را فراهم می‌آورد با ارائه الگوها و روش‌های دقیق آزمایشگاهی راه را برای شناخت پدیده‌های زیستی در سطوح مختلف ملکولی، سلولی، بافت و اندام هموار می‌کند.

مهندسی شیمی نیز مرز بین آزمایشگاه و صنعت را دربر‌دارد و الگوهای حاصل از مطالعات دقیق سیستم‌های زیستی را مطالعه واجرائی می کند. آثار بهم پیوستن نتایج مطالعات شیمی و مهندسی شیمی در توسعه علوم زیستی در قالب زیست‌فناوری کاملا مشهود است.

ایران اسلامی با بهره گیری از توان دانشمندان و استعدادهای درخشان جوانان خود و با تکیه بر انگیزه‌های دینی-ملی ارزشمند، قدم‌های چشمگیری در عرصه جهانی علم و فناوری برداشته است. بنابراین به منظور نزدیک سازی قلمرو‌های تحقیقاتی شیمی و زیست‌شناسی و توسعه هر چه بیشتر و بهتر زیست فن‌آوری در کشور، اولین همایش شیمی زیست فناوری با دعوت از استادان، پژوهشگران، دانش‌پژوهان و دانشجویان در سطح ملی و با دعوت از برخی چهره‌های مطرح بین المللی برگزار می‌شود.

همچنین ایجاد فضایی برای تبادل علمی محققانی که در مرز دانش شیمی و بیوتکنولوژی تحقیق میکنند، کمک به گسترش تحقیقات در زمینه های میان رشته ای که مورد تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، تشریک مساعی با اساتید، دانشمندان، سیاستگذاران امور مرتبط با رشته های شیمی و زیست شناسی و زیست فناوری، ارائه آخرین دستاوردهای علمی محققان در عرصه شیمی زیست فن آوری و جلب توجه مسئولین کشور به اهمیت ایجاد و حمایت از رشته ها و زمینه های تحقیقاتی میان رشته ای از اهداف برگزاری این همایش است.

این همایش 16 تا 18 اسفند ماه با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فن آوری- پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار می‌شود.

هشتمین مدرسه زمستانی هندسه محاسباتی

هشتمین مدرسه زمستانی هندسه محاسباتی و اولین همایش بین المللی و نهمین همایش انجمن نوروژنتیک نیز از دیگر همایش‌هایی بین‌المللی هستند که به ترتیب 2 تا 11 اسفند ماه و 12 تا 14 اسفندماه با حمایت صندوق برگزار می‌شوند.

نشست آب، توسعه پایدار و زندگی سالم

عدم تطابق نیازهای انسان امروزی با امکانات و منابع زمین چالش بزرگ بشر امروزی است که موجبات نگرانی اندیشمندان را برانگیخته است. نظریه محدودیت منابع اکنون لازم است جایگزین نظریه وفور منابع شود. وضعیت حاضر منابع آب در کشور ما و بسیاری از کشورهای اسلامی بسیار نگران کننده است و می-تواند توسعه کشورها را با مشکل مواجه کند. در سطح منطقه چالش کم آبی مشکل مشترک است و بسیاری اختلاف آینده منطقه¬ای را نه بر روی نفت این منطقه نفت خیز که بر روی آب می دانند. کمک به استقرار صلح و امنیت لازم است از طریق ترویج همکاری در زمینه های مختلف علمی در حوزه آب پیگیری شود. هم اندیشی در پیدا کردن راهکارهای پایدار برون رفت از وضعیت موجود و آگاهی بخشی و افزایش دانایی نسبت به آب لازم است موضوع اصلی مشارکت کشورهای جهان اسلام باشد.

راهبردها برای برداشتن فشار از منابع آبی و برگرداندن قطار آبی کشورهای جهان اسلام به ریل توسعه پایدار لازم است مشخص و تدوین شود. به منظور بهره¬گیری از تجربیات محققان و صاحبنظران بخش آب کشورهای جهان اسلام، نشست بین المللی آب، توسعه پایدار و زندگی سالم 12 تا 13 اسفند 94 در دانشکده فنی دانشگاه تهران با حمایت صندوق برگزار می‌‌شود.

حمایت از ششمین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE

نقش کلیدی ایمنی در صنعت به عنوان عاملی برای مصون نگاه داشتن انسان‌ها، سرمایه و محیط پیرامون از آسیب و نیز تأمین منافع اقتصادی صنعت با جلوگیری از قطع تولید در اثر حوادث، بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست. در کشور ما نیز با توجه به رشد روزافزون فعالیت‌های صنعتی و با توجه به گستردگی طیف صنایع فعال در کشور، از قبیل صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع معدنی، صنایع سنگین، صنایع دفاعی، خودروسازی و صنایع غذایی از منظرهای گوناگون می‌توان به مقوله ایمنی در صنعت پرداخت.

با توجه به سرمایه گذاری‌های هنگفت در این زمینه‌ها و از آنجا که در هیچ مقطعی از عمر صنعتی کشورمان تا به امروز، این تعداد پروژه‌های فعال همزمان در حال ساخت و اجرا نبوده است، توجه به ایمنی و برقراری نظام مدیریت HSE از اولویت بالایی برخوردار است. در این راستا همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE با توجه به موارد گفته شده 11 تا 13 اسفند ماه با حمایت صندوق برگزار می‌شود.

همچنین رویداد آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف دیگر همایشی است که در اسفند ماه با حمایت صندوق برگزار می‌شود.