معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ایران امروز برای پیشرفت ناگزیر به فراموشی خام فروشی است. در جهان امروز خلق ثروت تنها از راه دانش میسر است به همین دلیل حتی در حوزه صنایع پایین‌دستی نیز باید اقدامات ویژه‌ای در این زمینه انجام گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی با شرکت در مراسم افتتاح استمهال شمش عناصر نادر خاکی که با حضور علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و طحایی استاندار البرز برگزار شد از آخرین فعالیت ها و دستاوردهای این مرکز دیدن کرد.

وی با اشاره به این که خام فروشی نفت و منابع زیرزمینی ضامن پیشرفت و توسعه کشور نیست تصریح کرد: در شرایط کنونی با ارتقای سطح دانش و افزایش توقع و رفاه در جامعه امروزی دیگر نمی توان با تکیه بر منابع طبیعی و نفت حتی با قیمت بشکه ای 200 دلار کشور را اداره کرد.

وی همچنین با بیان اینکه تقویت فکر و اندیشه سنگ بنای رشد اقتصاد دانش بنیان در کشور است، ابراز کرد: اگر نگاه ما به سمت تقویت فکر و اندیشه تغییر کند، حتی سطح زندگی و رفاه اجتماعی و نوع نگاه به اشتغال تغییر می کند.

ستاری نیروی انسانی متخصص را مهمترین و بزرگترین داشته کشور عنوان کرد و افزود: حضور بالغ بر 32 میلیون نیروی جوان که از این تعداد 5 میلیون نفر در دانشگاه مشغول تحصیل هستند قابلیت ویژه ای که به جرات می توان گفت درهیچ کشوری چنین پتانسیلی وجود ندارد.

فراموشی خام فروشی

معاون علمی وفناوری رییس جمهوری با تاکید بر لزوم حرکت همه جانبه کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان نیروی انسانی را مهم ترین پایه این اقتصاد دانست و اظهار کرد: ایران امروز برای پیشرفت ناگزیر به فراموشی خام فروشی است در جهان امروز خلق ثروت تنها از راه دانش و فناوری میسر است به همین دلیل حتی در حوزه صنایع پایین دستی نیز باید اقدامات ویژه ای انجام گیرد.

وی با تاکید برتغییر تیپ اقتصاد کشور خاطر نشان کرد: در اقتصاد دانش بنیان روز جهان شرکت هایی وجود دارند که علیرغم کوچکی (به لحاظ نیروی انسانی و فضای فیزیکی ) تنها به دلیل استفاده بهینه از مغز سالانه ارزش افزوده ای معادل درآمد نفتی کشورهای حوزه خلیج فارس دارنددر اقتصاد دانش بنیان خام فروشی مفهومی منفور است و مغز تنها زمانی ارزشمند است که به حصول ارزش افزوده بیانجامد.

ستاری در پایان گفت: معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از آغاز دولت تدبیر و امید تمام امکانات و ظرفیت های خود را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان به کار گرفته و آمادگی لازم برای همکاری و تعامل با دیگر نهادهای دولتی و بخش خصوصی را در این حوزه در خود ایجاد کرده است.