آیا هرگز برایتان پیش آمده که وسط یک جلسه کاری با خودتان فکر کرده باشید که نکند طرف مقابلم دروغ می‌گوید؟

پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری: تصور کنید که برای انجام یک پروژه جدید کاری گروهی را دور هم جمع کرده‌اید، یا قرار است جلسه‌ای با یک سرمایه‌گذار جدید داشته باشید، یا اصلا دنبال یک شریک کاری می‌گردید. در این صورت چطور طرفتان را محک می‌زنید و چطور به او اطمینان می‌کنید؟ آیا هرگز برایتان پیش آمده که وسط یک جلسه کاری با خودتان فکر کرده باشید که نکند طرف مقابلم دروغ می‌گوید؟ اگر می‌خواهید چوپان‌های دروغ‌گوی اطرافتان را بشناسید، این 10 نشانه را از دست ندهید. 

۱. دروغ‌گوها دوست ندارند جواب پس بدهند

وقتی سوالی از طرف مقابلتان می‌پرسید، اما خیلی کوتاه جوابتان را می‌دهد، حاضر نیست توضیح بیشتری بدهد، یا از جواب دادن طفره می‌رود، می‌توانید به صحت پاسخی که به شما داده است، شک کنید. البته یادتان باشد که بعضی سوال‌ها جواب‌های یک کلمه‌ای دارند، یا بعضی‌ها عادت دارند که کوتاه حرف بزنند. پس در این صورت نمی‌توانید به او انگ دروغ‌گویی بزنید. یکی دیگر از نشانه‌های فرد دروغ‌گو این است که از توضیح دادن نفرت دارد و تا جایی که بتواند، دلش می‌خواهد از زیر این کار دربرود. در این حالت اگر چند سوال پشت سر هم از او کنید، عصبی می‌شود، استرس پیدا می‌کند و آشفته می‌شود.

۲. دروغ‌گوها معمولا دنبال توجیه می‌گردند

 وقتی سوالی از طرف مقابلتان می‌پرسید و او بعد از پاسخ دادن به سوال شما شروع به آسمان ریسمان بافتن می‌کند و توضیحاتی می‌دهد که نه به سوال شما مربوط هستند و نه دلیلی برای گفتنشان وجود داشته است، احتمالش هست که دروغی به شما گفته که حالا می‌خواهد با این توجیه کردن‌ها موضوع را جمع‌وجور کند. این توضیحات معمولا فی‌البداهه ارائه می‌شوند و فرد لزوما از قبل به آن‌ها فکر نکرده است، بنابراین اگر به حرف‌هایش توجه کنید، به‌راحتی می‌توانید به دروغ و راستش پی ببرید.

۳. دروغ‌گوها سوال‌های شما را تکرار می‌کنند

وقتی طرف مقابلتان با سوالی از جانب شما مواجه می‌شود ولی به جای پاسخ دادن، سوال را دوباره تکرار می‌کند، احتمالا در تلاش است که دروغ کوچکی پیدا کند که به شما بگوید و با این کار قصد دارد برای خودش زمان بیشتری بخرد و جملات را توی ذهنش پس و پیش کند و یک جواب قابل قبول برایتان پیدا کند. یکی دیگر از دلایلی که فرد دروغ‌گو را وادار می‌کند که سوال شما را با خودش تکرار کند و به آن جواب بدهد، این است که اصلا توقع شنیدن آن را از طرف شما نداشته و درنتیجه پاسخ حاضر و آماده‌ای برای آن ندارد.

 ۴. دروغ‌گوها از واکنش طرف مقابلشان واهمه دارند

وقتی طرف مقابلتان به شما دروغ‌ می‌گوید، واقعا نمی‌داند که شما حرفش را باور کرده‌اید یا متوجه دروغ‌گویی‌اش شده‌اید یا نه. پس طبیعی است که از واکنش شما در مقابل خودش مطمئن نیست و همین عدم اطمینان هم هست که او را می‌ترساند. بنابراین سعی می‌کند شما را زیر نظر بگیرد و به رفتاری که نشان می‌‌دهید، دقت کند تا ببیند که دارید او را قضاوت می‌کنید یا نه.

 ۵. دروغ‌گوها موقع توضیح دادن به تته‌پته می‌افتند

وقتی از طرف مقابلتان سوال می‌پرسید یا وقتی اتفاق بدی افتاده و او سعی می‌کند نقش خودش را در آن ماجرا کم‌رنگ کند، سعی می‌‌کند آرام‌آرام حرف بزند، چون دقیقا در همان لحظه دارد داستانش را برای شما خلق می‌کند و نمی‌تواند به‌سرعت ماجرا را جمع‌وجور کند. تپق زدن و به تته‌پته افتادن یکی دیگر از نشانه‌های دروغ‌گویی در افراد است، چون دارند ماجرایی را مطرح می‌کنند که بویی از واقعیت نبرده و این مسئله آن‌ها را دچار استرس می‌کند و روی حرف زدنشان اثر می‌گذارد.

۶. دروغ‌گوها توی چشم شما نگاه نمی‌کنند

 یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌ها برای افراد دروغ‌گو این است که از آن‌ها بخواهید توی چشم شما نگاه کنند و حرف بزنند و ماجرایشان را تعریف کنند. کسی که دروغ می‌گوید، از چشم در چشم شدن با طرف مقابلش می‌ترسد، چون نگران است که مبادا چشم‌هایش او را لو بدهند. این ترس خودش را به شکل‌های دیگر نیز نشان می‌دهد. مثلا فرد بعد از دروغ ‌گفتن از مقابل شما فرار می‌کند و به اتاق دیگری می‌رود تا به این ترتیب حاشیه امنی برای خودش به وجود بیاورد.

 ۷. دروغ‌گوها سعی می‌کنند برای حرف‌هایشان شاهد بیاورند

 یکی از روش‌هایی که فرد دروغ‌گو سعی می‌کند با استفاده از آن خودش را از توضیح دادن به دیگران خلاص کند، این است که دنبال شاهدی برای حرف‌هایش می‌گردد و مدام می‌گوید: «اگر باورت نمی‌شه، از فلانی بپرس!»

۸. دروغ‌گوها کم‌حافظه‌اند

از قدیم گفته‌اند آدم دروغ‌گو کم‌حافظه می‌شود. دروغ هم نگفته‌اند، چون آدم‌های دروغ‌گو در موقعیت‌های مختلف ممکن است دروغ خود را فراموش کنند و ردپاهایی از واقعیت را به طرف مقابل نشان دهند که باعث برملا شدن دروغشان خواهد شد. اما این تنها ویژگی دروغ‌گوها نیست. این افراد ممکن است هنگام صحبت کردن از برقراری تماس چشمی با طرف مقابل پرهیز کنند، یا مضطرب باشند. لرزش صدا یا بالا و پایین‌های زیاد صدا هم می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های فرد در حال دروغ گفتن باشد.

۹. حرکات بدنی دروغ‌گوها کم می‌شود

یکی از نشانه‌های اصلی در زبان بدن افراد دروغ‌گو این است که سعی می‌کنند دست و پا و سرشان را خیلی حرکت ندهند و آن‌ها را نزدیک به بدن خود نگه دارند. انگار با این کار سعی دارند خودشان را کوچک‌تر از آن‌چه هستند، نشان دهند، یا منتظر هستند معجزه‌ای اتفاق بیفتد و غیب شوند!

۱۰. دروغ‌گوها موقع حرف زدن دهانشان را می‌پوشانند

یکی دیگر از نشانه‌های شایع افراد دروغ‌گو که به کرات در زبان بدنشان دیده می‌شود، عادت‌هایی نظیر پوشاندن دهان است. علاوه ‌بر این، افراد دروغ‌گو موقع حرف زدن لاله گوششان را می‌کشند، بینی‌شان را می‌خارانند، یا مدام صدایشان را صاف می‌کنند.