ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی از یک شرکت فعال در زمینه سه‌بعدی‌سازی رایانه‌ای به روش فوتوگرامتری حمایت مادی و معنوی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از کاربردی‌ترین فناوری‌های سه‌بعدی‌سازی رایانه‌ای، فناوری فوتوگرامتری است. فوتوگرامتری به معنای عملیات اندازه گیری ابعاد روی عکسی است که از ثبت انرژی الکترومغناطیس به دست آمده است که شامل عکس‌برداری از اشیاء، اندازه گیری تصاویر اشیا و فاصله‌ی آنها از یکدیگر و تبدیل این اندازه گیری‌ها به شکلی قابل استفاده (به عنوان مثال در نقشه‌های توپوگرافی) است.

کاربرد دیگر این فناوری شبیه‌سازی سه‌بعدی اشیا و مکان‌هاست.

بر همین اساس، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از یک شرکت فعال در این حوزه حمایت مادی و معنوی می کند.

حمایت ستاد از شرکت نگارآفرین باراجین مبدأ حرکتی است در جهت توسعه و گسترش استفاده از این فناوری خاص و پرکاربرد در زمینه‌های گوناگون.

بازارهای هدف این فناوری؛ موزه‌ها، آرشیوهای کلان، محوطه‌ها و بناهای تاریخی، نمایشگاه‌ها، حوزه‌ی تبلیغات، پزشکی، آموزش، طراحی داخلی، انیمیشن و... است.

 

این شرکت هم‌اکنون با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در حال اجرای پروژه‌ی سه‌بعدی سازی اشیای موزه ایران باستان است.