میان اقدامات نو، چالش برانگیز و جذاب می‌تواند به مثابه تلنگری به ساختار آموزشی و اشتغالِ تخصص محور در سطح کشور به حساب آید. مسابقه سراسری مهارت سنجی تخصصی "فن آورد" یکی از این دست اقدامات است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در یک نگاه واقعی به بسیاری از جوامع بیکاری خیل عظیم فارغ التحصیلان دانشگاهی را می‌توان یکی از مهمترین دغدغه‌های فکری خانواده‌ها دانست. به راستی دلیل فاصله عمیق ایجاد شده بین تحصیلات دانشگاهی تا صنعت و کار مرتبط در متن جامعه چیست؟ این مسئله می‌تواند معلول علل متفاوتی باشد که یکی از آنها مدرک گرایی است. بنابراین باید برای شکستن تب مدرک گرایی و افزایش بهره وری تحصیلات دانشگاهی دانشجویان کشور چاره‌ای اندیشید. در واقع مدارک دانشگاهی موید مهارت‌های افراد نیستند و مشخص نیست کسی که مدرک لیسانس و فوق لیسانس می‌گیرد، چه مهارتی دارد و صنعت چطور باید این افراد و مهارت‌های آنها را شناسایی کند.

اقدامی نو و چالش برانگیز

ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با هدف فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان و شناسایی و حمایت اقدامات، تجربه ها و ایده های نو در این خصوص فعالیت می کند و از طریق شناسایی، رصد و معرفی آنها به جامعه به شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی در کشور و تجاری سازی ایده کمک می کند.

در این میان اقدامات نو، چالش برانگیز و جذاب می‌تواند به مثابه تلنگری به ساختار آموزشی و اشتغالِ تخصص محور در سطح کشور به حساب آید. مسابقه سراسری مهارت سنجی تخصصی "فن آورد" یکی از این دست اقدامات است. در این مسابقات تخصصی مهارت سنجی کشور مستقل از هر مدرک تحصیلی و رزومه‌های بعضا ساختگی مستقیما به مهارت‌های فرد پرداخته و مهارت‌های فرد را در یک مسابقه چند مرحله‌ای و چالش برانگیز سنجیده و افراد متخصص و توانمند را به بزرگان جامعه صنعت و خدمات کشور معرفی کند. مسئله مهارت سنجی و مهارت محوری این روزها برای شرکت‌های صنعتی بیشتر مطرح است با این اقدام نیروی انسانی ماهر برای هر صنعت مشخص می‌شود.

رقابتی تخصصی برای اثبات توانمندی‌های حرفه‌ای

فن‌آورد رویدادی در سطح ملی و رقابت تخصصی بین حرفه‌ای‌هایی است که دنبال اثبات توانمندی‌های خود هستند، این رقابت یک رقابت حساس، چالش برانگیز و از همه مهمتر واقعی، بین شرکت‌کنندگان فن‌آورد است.

بیشتر حرفه‌ای‏های کشور برای کسب رتبه بهتر در بزرگ‌ترین رتبه بندی تخصصی کشور در فن‌آورد شرکت می‌کنند.

رفع نیاز جامعه صنعتی

دانشجویان و فارغ التحصیلان برای شناخت بهتر نیاز جامعه صنعتی و معرفی شدن به بهترین شرکت‌های صنعتی کشور در فن‌آورد شرکت می‌کنند.


افراد جویای کار متناسب با توانمندی‌هایشان برای معرفی شدن به بهترین سمت و متناسب‌ترین پیشنهاد کاری در فن‌آورد شرکت می‌کنند تا علاوه بر فرصت معرفی، رزومه معتبر مهارتی خود را از انجمن دانشجویی و جهاد دانشگاه صنعتی شریف دریافت کنند.


کسانی که دنبال یادگیری مهارت‌های روز و به درد بخور نیز هستند در فن‌آورد شرکت می‌کنند تا بتوانند با معرفی فن‌آورد با تخفیف قابل توجهی به منابع مشخص آموزشی معتبر نظیر دوره‌های مجتمع فنی و سایت فرادرس، دسترسی پیدا کنند و همچنین با مرور پاسخ‌های نفرات برتر بر سطح دانش و مهارت خود بیافزایند.

گذشته فن‌آورد

این مسابقات تا کنون در دو دوره برگزار شده که ‌دومین دوره رقابت‌های تخصصی مهارت سنجی فن‌آورد توسط دبیرخانه مسابقات فن‌آورد به نام مجموعه میزان، با همکاری انجمن نخبگان دانشگاه صنعتی شریف و معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و بیش از ۱۰ نهاد معتبر کشوری همچون شهرداری تهران، از تاریخ یکم الی چهارم آدرماه ۱۳۹۴ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در فن آورد چه می‌گذرد

این مسابقات در دو مرحله غیر حضوری و حضوری بر اساس نیاز بازار و صنعت به مهارت خاص برگزار می‌شود در بخش غیر حضوری افراد ابتدا با توجه به رشته خود به سئوالات این بخش پاسخ می‌دهند و پس از بررسی توسط متخصصان و داوران هر حوزه برگزیدگان به دور بعد راه پیدا می‌کنند.

مرحله حضوری نیز در 3 روز پیگیری می‌شود در این مرحله افراد هر رشته با چالش‌های موجود در بازار مواجه می‌شوند و باید به سوالاتی عملیاتی با راهکاری عملیاتی پاسخگو باشند. به عنوان مثال پروژه‌ای برای آنها بازگو می‌شود و باید با این چالش مواجه شوند و بر اساس نیاز بازار راهکار عملی خود را ارائه دهند در نهایت نیز با توجه به مواردی همچون پاسخ‌ها، نحوه مواجه با پرسش‌ها و جدیت افراد برگزیدگان معرفی می‌شوند.

در دومین دوره رقابت‌های تخصصی مهارت سنجی فن‌آورد که مرحله حضوری آن در آذرماه ۱۳۹۴ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد بیش از ۱۵ هزار درخواست در سامانه ثبت که دبیرخانه ۳۰۰۰ نفر از شرکت کنندگان را در مرحله اینترنتی مسابقات پذیرا بود که از این تعداد ۳۲۵ نفر به مرحله حضوری مسابقات راه پیدا کردند.

این دوره از رقابت‌ها در ۶ رشته و ۱۸ گرایش همچون رشته‌های تلفن‌های هوشمند، معماری، داده کاوی، کامپیوتر، گرافیک و برق برگزار شد البته تمامی استان‌های کشور در این دوره از مسابقات نماینده داشته و در نهایت نیز از ۵۳ نفر تقدیر به عمل آمد.

تاثیر ایده‌های نو در فضای کسب و کار

در واقع شناسایی و حمایت از ایده‌های نو و محصولات آن در ایجاد فضای کسب و کار، در راستای فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان بوده است و در توسعه اقتصادی و علمی کشور موثر خواهد بود. همانطور که امروزه در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان، طرح‌ها و محصولات جدید در حوزه فناوری نوین بخش مهمی از فعالیت توسعه دانش و تجارت هر کشور یا شرکت‌های بزرگ است. بنابراین حمایت از برنامه‌هایی همچون فن آورد علاوه بر توسعه اشتغالزایی نقش مهمی در توانمند شدن شرکت‌ها در جذب نیروهای ماهر خواهد داشت.

نقش راهبری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی نیز با توجه به اهدافی همچون جهت‌دهی دیدگاه جامعه از فرهنگ کارمندی و مصرف به فرهنگ کارآفرینی و تولید و تغییر در مهارت‌ها و رفتار کارآفرینی و توانمند شدن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جهت دهی نوجوانان و جوانان برای ورود به فضای خلاقیت و نوآوری حمایت از این اقدام نو چالش برانگیز را در برنامه خود قرار داده است تا از این طریق گامی موثر در جهت شناسایی افراد توانمند و با مهارت و معرفی آنها به صنایع برداشته شود.