محققان کشورمان با کسب فناوری تولید نانو الیاف و با ورود به صنعت فیلترسازی، موفق به تولید نانوالیافهایی برای استفاده در فیلترهای نیروگاهی شدند که در حال حاضر اکثر نیروگاه‌ها در کشور،  با استفاده از این فناوری پوشش داده شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دستگاه الکتروریس دارای قابلیت‌های ارتقایافته در مقایسه با مشابه‌های خارجی برای تحقیقات آزمایشگاهی بر روی نانوالیاف پلیمری است. این دستگاه قابلیت کنترل همه پارامترها توسط پانل و صفحه نمایشگر دیجیتالی را دارد. این دستگاه همچنین دارای سیستم تامین کننده اختلاف ولتاژ قابل کنترل از صفر تا 35 کیلو ولت با نمایشگر دیجیتالی ولتاژ، است. این دستگاه برخلاف سایر دستگاه‌های الکتروریسی، از اندازه و وزن کمتری برخودار است و امکان استقرار آن در آزمایشگاه به راحتی میسر است. با توجه به طول و قطر درام  امکان جمع آوری نمدهای نانوفیبری یکنواختی با ابعاد 30 × 25  مترمربع مهیا خواهد شد.

از توانمندیهای این دستگاه میتوان به تولید نانو الیاف با سطوح صاف، تولید نانو الیاف حاوی نانو ذرات، تولید نانو الیاف چند جزئی CORE-SHEL، تولید نانو الیاف تو خالی و نیز تولید نانو الیاف بسیار ظریف بسته به کاربرد نهایی، اشاره کرد. همچنین این دستگاه در حوزه تولید منسوجات انواع فیلترهای صنعتی آب و هوا نیز کاربرد دارد.

نرم افزار این دستگاه بنحوی برنامه‌ریزی شده است که امکان کنترل کلیه پارامترها از قبیل فاصله جمع‌کن، سرعت چرخش درام، سرعت و میزان کشش سابستریت، جهت کشش، زمان کارکرد دستگاه  به راحتی (حتی زمان کار دستگاه) برای کاربر مهیا باشد.

قابلیت‌های شاخص دستگاه الکتروریس

دمای داخل دستگاه از دمای محیط تا 40 درجه سانتی‌گراد قابل کنترل بوده و جهت خروج بخارهای حلال هواکش با امکان برنامه‌ریزی زمان کارکرد در پشت دستگاه تعبیه شده است.

به گفته رضا فریدی مجیدی، مدیرعامل شرکت فناوران نانو مقیاس یکی از رایج‌ترین روش­های ساخت نانوالیاف روش الکتروریسی است که دانش فنی آن در داخل کشور در مقیاس صنعتی و آزمایشگاهی وجود دارد.

وی با اشاره به تولید نانو الیاف توسط روش الکتروریسی گفت: در فرآیند الکتروریسی پس از تزریق محلول پلیمر و اعمال ولتاژ بین 15 تا 100 کیلو ولت، جت پلیمری تشکیل شده و به سمت بارمخالف شتاب می‌گیرد؛ بنابراین سرعت بالا و از هم پاشیدگی جت پلیمر به تولید نانو الیاف منجر می‌شود.

مجیدی با اشاره به قابلیت  و برتری دستگاه تولید شده با نمونه خارجی گفت:  دستگاه الکتروریس دارای قابلیت‌های ارتقا یافته در مقایسه با مشابه‌های خارجی برای تحقیقات آزمایشگاهی بر روی نانو الیاف پلیمری است.

وی ادامه داد: این دستگاه قابلیت کنترل همه پارامترها توسط پانل و صفحه نمایشگر دیجیتالی را دارد. و همچنین دارای سیستم تأمین کننده اختلاف ولتاژ قابل کنترل از صفر تا 35 کیلو ولت با نمایشگر دیجیتالی ولتاژ، است.

این فعال حوزه فناوری نانو اضافه کرد:  این دستگاه برخلاف سایر دستگاه‌های الکتروریسی، از اندازه و وزن کمتری برخوردار است و امکان استقرار آن در آزمایشگاه به راحتی میسر است. با توجه به طول و قطر درام  امکان جمع آوری نمدهای نانوفیبری یکنواختی با ابعاد 30 × 25  مترمربع مهیا خواهد شد.

کاربرد نانو الیاف در فیلترهای نیروگاهی

این فعال فناور با بیان این که یکی از مهم‌ترین کاربردهای این فناوری استفاده از آن در فیلترهای نیروگاهی جهت افزایش بهره‌وری و کارایی است، تصریح کرد: چنانچه لایه‌ای از نانو الیاف را روی یک فیلتر قرار دهیم باعث می‌شود که خاصیت فیلتراسیون را از عمق فیلتر به سطح بیاوریم.

وی ادامه داد: در فیلترهای معمولی به دلیل این که این خاصیت در عمق قرارداد، فیلتر دچار افت فشار شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. از سوی دیگر در فیلترهای معمولی از الیاف میکرومتری استفاده می‌شود؛ بنابراین حفره‌های موجود در بین فیلترهای میکرونی بسیار بزرگ است و ذرات بزرگ جذب نخواهد شد اما با کشیدن لایه‌ای از نانو الیاف به روی فیلتر، هم فیلتراسیون جذب فیزیکی و هم فیلتراسیون الکترواستاتیکی رخ می‌دهد.

فعالیت در حوزه صادرات با گسترش دانش فنی

مجیدی گفت: این شرکت دانش‌بنیان توانسته است با گسترش دانش فنی و تولید دستگاه‌های صنعتی در حوزه صادرات نیز فعالیت داشته باشد و تاکنون صادرات دستگاه‌های کوچک (آزمایشگاهی) خود را به کشورهای مالزی پاکستان و ترکیه به انجام رسانده‌ایم.

وی گفت: تولیدات دستگاه­های آزمایشگاهی و تحقیقاتی این شرکت دانش‌بنیان،  با ابعاد 60 در 70 چیزی در حدود 25 عدد در سال است.و  با تولید دستگاه‌های داخلی به رقابت با نمونه خارجی مشابه خود بپردازد.

مجیدی در خصوص قیمت تمام شده دستگاه‌های تولید شده نسبت به نمونه خارجی گفت:قیمت نمونه دستگاه‌های خارجی چیزی در حدود 30 هزار دلار است و این در صورتی است که نمونه تولید شده داخلی با قیمتی در حدود 10 تا 11 هزار دلار عرضه می شود.

این فعال حوزه فناوری  در پایان نقش معاونت را در کمک به شرکت های دانش بنیان مثبت خواند و گفت: فعالیت در حوزه صادرات با گسترش دانش فنی نیازمند حمایت و دیده شدن از سوی ارگانهای مرتبط در حوزه علم و فناوری است که امیدواریم با یاری رساندن در ین حوزه در چرخه تبدیل علم به ثروت به توسعه یافتگی دست یابیم.