با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، نخستین مراسم گرامی‌داشت هفته آگاهی از مغز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نخستین رویداد ترویجی شناختی و مغز با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی، در سالن همایش‌های رازی برگزار شد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در این مراسم با بیان این که هفته آگاهی از مغز می‌تواند به توجه بیش‌تر به علوم اعصاب، شناختی و مغز در زندگی بهتر کمک کند، به ظرفیت بزرگ این علوم و فناوری‌ها در اقتصاد اشاره کرد و گفت: در آمریکا پیش بینی شده تا سال 2020 یک بازار 6 میلیارد دلاری در زمینه تولید بازی های شناختی  به وجود خواهد آمد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی با اشاره به توانمندی‌های و پیشرفت‌های علمی و فناوری بیماری‌های عصبی گفت: پیشرفت‌های خوبی در حوزه علوم اعصاب صورت گرفته که  ایران نیز پیشرفت‌های خوبی در این عرصه داشته است.

وی همچنین گفت: محققان و پژوهشگران به پیشرفت‌های خوبی در عرصه علوم و فناوری‌های شناختی دست یافته‌اند که می‌تواند زمینه‌ساز مطرح شدن کشورمان در آن حوزه فناوری شود.

راه اندازی آزمایشگاه نقشه برداری مغز در سال 95

وی با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه نقشه برداری مغز در سال 95 گفت: تجهیزات این آزایشگاه در حال نصب هستند و با راهندا

 اندازی این آزمایشگاه مجهز به پیشرفته ترین امکانات، زمینه پیشرفت و انجام کار تحقیقاتی پژوهشگران بیش از گذشته میسر خواهد شد.

خرازی، یکی از اتفاقات مهم در عرصه پیشرفت فناوری مغز در دنیا را ارتباط بین مغز و ماشین و ارتباط کم بین مغز ها دانست و افزود: روزی که مغز ها بتوانند بدون واسطه به هم وصل شوند، انقلاب عظیمی در این حوزه رخ خواهد داد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، مغز را به یک دستگاه فرستنده و خودکار تشبیه کرد و با تاکید بر ضرورت ارتباط با این دستگاه فرستنده و گیرنده خودکار، ابراز کرد:  اعمال مغز انسان به قدری زیاد است که اگر قرار بود برای هر عملی انرژی مصرف کند، میزان سرسام آوری صرف می‌شد، اما ساختار مغز به گونه‌ای است که از حیث مصرف انرژی بسیار بهینه است و  و همین امر از ویژگی های اعجاب آور مغز است.

خرازی با اشاره به 10 بیلیون سلول عصبی موجود در مغز ، گفت:  هر سلول به مثابه یک پردازشگر کامپیوتر عمل می‌کند و هزاران اتصال بین نورون ها، واکنش‌ها و فعل  و انفعالات مغزی را شکل می‌دهد.

وی بابیان اینکه یادگیری های معنادار می‌تواند گره های بیشتری به وجود بیاورد و مغز را ورزیده‌تر کند، افزود: با نزدیک شدن به سنین پیری، نورون های مغز تحلیل می رود اما انسانهایی که روی کارهای علمی دغدغه دارند، کم‌تر دچار آلزایمر می شوند و  یکی از راههای جوان ماندن مغز ، اندیشیدن و فعالیت فکری است.

تلاش برای تولید الکترودهای مغزی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری،  بااشاره به کارکرد کاشت الکترود در مغز و انتقال سیگنال ها و درمان بسیاری از بیماری‌ها مثل پارکینسون گفت: درحال حاضر در دانشگاه هایی مثل علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی، علوم پزشکی شیراز، بیمارستان تجریش و پیامبر اکرم(ص) تلاش می شود که این الکترودها در ایران ساخته شود و تولید ش صنعتی و داخلی شود.

خرازی همچنین با اشاره به اهمیت آگاهی عموم جامعه نسبت به مغز گفت: بهداشت مغز باید بسیار مورد توجه ما باشد. امروز  بهداشت مغز یک بازار عظیم اقتصادی را در دنیا بوجود آورده است. رسیدگی زودهنگام به آسیب های مغزی بسیار مهم است و استفاده از برخی نرم افزار ها و بازی های شناختی کمک زیادی به فهمیدن مشکلات مغزی می کند.

فرهنگ سازی و ترویج آگاهی از مغز در مدارس

در آغاز این مراسم، جغتایی دبیر همایش هفته آگاهی از مغز با اشاره به حمایت ستاد علوم فناوری شناختی معاونت علمی و فناوری گفت: تلاش کرده ایم، با واکاوی مغز و آموزش و ترویج بهداشت آن در نهادها و افراد مختلف و همچنین فرهنگسازی و ترویج، اهمیت این ارگان حیاتی را فرهنگ سازی کنیم.

وی با اشاره به توزیع  بیش از 2000  روزنامه دیواری در مدارس و آغاز آموزش در مهد کودک ها با هدف فرهنگسازی و ترویج حوزه دانش بنیان در کشور، بیان کرد: در شبکه4 سیما نحوه بهداشت مغز را آموزش دادیم و دانشجوهایمان را به عنوان سفیران مغز به مدارس مختلف فرستادیم تا دانش آموزان را با ساختار مغز آشنا کنند.

در پایان مراسم پایان هفته آگاهی با مغز که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برگزار شد، با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و دبیر ستاد توسعه علوم وفناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری برگزیدگان جایزه «مغزو شناخت اهوازی»، در بخش‌های دانش آموزی و دانشجویی تقدیر شدند.

جایزه مغز و شناخت اهوازی به پاس تلاش علی بن عباس مجوسی اهوازی معروف به مسعودی یا ابن المجوس که پزشک و روانشناس برجسته ایرانی سده چهارم هجری بود، به برگزیدگان هفته آگاهی از مغز اعطا شد.