معاون علمی وفناوری رییس جمهوری به منظور بازدید از شرکت های دانش بنیان دریایی به ویژه طرح پرورش ماهی در قفس  به بندر آفتاب و جزیره کیش سفر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با همراهی محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری و محمدسعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی به منظور بازدید، بررسی و تقویت روش تکثیر گونه‌های مختلف دریایی به ویژه پروژه دانش بنیان دریایی پرورش ماهی در قفس وارد بندر آفتاب در استان هرمزگان شد.   

سیف در این بازدید با بیان توضیحی در خصوص پرورش ماهی  در قفس گفت: پرورش ماهی  در قفس سامانه‌ای است که ماهی، محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می‌شود. در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می‌گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است. از منشأ و مبدأ پیدایش این شیوه اطلاع دقیقی در دسترس نیست و در این خصوص اطلاعات کمی وجود دارد ولی آنچه مسلم است از زمان دور، صیادان برای نگهداری ماهیان صید شده خود تا قبل از حمل و عرضه به بازار از نوعی قفس استفاده می‌کرده اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به اهمیت تولیدات اقتصادی بیان کرد:  به‌طور کلی پرورش ماهی با هدف تولید اقتصادی تحت چهار سامانه انجام می‌شود که شامل پرورش در استخرهای رو باز خاکی و پرورش در استخرهای سرپوشیده گلخانه‌ای، در تانک و یا در قفس است.

 

پیش‌بینی تولید ماهیان دریایی با روش پرورش ماهی در قفس در آینده نزدیک

وی با اشاره به پیشینه تولید ماهیان دریایی با روش پرورش ماهی در قفس گفت: در حال حاضر بیش از 62 کشور در زمینه پرورش آبزیان در قفس مشغول به فعالیت هستند. جمع تولید جهانی آبزیان در قفس در سال 2005 حدود 3.4 میلیون تن بود و کل تولید آبزی‌پروری در جهان در سال 2006 (با گیاهان آبزی) در حدود 7/66 میلیون تن به ارزش 9/85 میلیارد دلار و سهم آبزیان دریایی پرورشی 3/19 میلیون تن و ماهیان دریایی پرورشی 2/2 میلیون تن بوده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی از تولید 200 هزار تن پرورش ماهی طی پنج سال آینده خبر داد و گفت: سازمان شیلات در خصوص تقویت این نوع پرورش وام‌های کم بهره را پرداخت کرده است ولی از طرفی به دلیل تازگی این رویداد بخش‌های خصوص کم‌تر وارد جریان می‌شوند و دولت میبایست با راه اندازی پایلوت‌ها  و زیر ساخت‌های مناسب  به روند توسعه این طرح سرعت ببخشد.