رییس جمهوری در سومین همایش بزرگداشت روز شهید با تجلیل و ستایش از مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و صبر و مقاومت خانواده معظم این شهدای گرانقدر تاکید کرد: شهدا به ما درس وحدت و ایثار دادند و به همه ایرانیان آموختند که ایران اسلامی باید پرافتخار در منطقه و جهان باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در این مراسم با بیان اینکه «همگان درس ایثار و خدمت به مردم و کشور را باید از خانواده شهدا بیاموزیم»، گفت: همه مردم ایران وام دار خانواده معظم شهدا هستند.

رییس‌ جمهوری شهیدان را قدرت بزرگ کشور و سرمایه بزرگ اجتماعی برشمرد و افزود: شهیدان راه دین، ایثار و فداکاری و دفاع از دین، اخلاق و میهن را به ما آموختند و همواره خواستار این بودند تا ما در کنار رهبری و مسئولین باشیم و با وحدت و یگانگی ایران را در منطقه و جهان پرافتخار کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به این که شهیدان درس ایثار و شهادت را از قرآن و اهل بیت(ع) و از فرهنگ ایستادگی و مقاومت سرزمین خود آموخته‌اند، گفت: شهدا و رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس با عشق به فرهنگ عاشورا و کربلا به جبهه‌ها رفتند و ایستادگی کردند و هیچ کس این روحیه بلند شهیدان را نمی‌تواند حس کند مگر این که آنان را در شب عملیات دیده باشد.

رییس‌ جمهوری با گرامیداشت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) اولین کسی که مسیر شهادت را برگزید بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) بود که برای حفظ راه پیامبر و مسیر هدایت و گفتن سخن حق ایستاد و مقاومت کرد و سختی‌ها را به جان خرید و با مظلومیت ندای خود را به گوش همه مسلمانان و آزادی‌خواهان در طول تاریخ رساند.

دکتر روحانی با بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس و فداکاری های رزمندگان اسلام تصریح کرد: جز عشق به اهل بیت (ع) و ایمان به خدا، رسول گرامی اسلام (ص)و قیامت، هیچ چیزی نمی‌تواند این قدرت بزرگ را بیافریند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به دیدارهای مستمر خود با خانواده های معظم شهدا گفت: ما در این دیدارها دنیایی از معنویت و روحیه را از خانواده شهدا و ایثارگران دریافت می‌کنیم.

دکتر روحانی با تأکید بر این که هیچ راهی برای جاودانگی جز ایثار وجود ندارد، گفت: کسانی که جان خود را در راه خدا تقدیم می‌کنند جاودانه و پایدار خواهند بود و این وعده الهی است که شهیدان زنده و نزد خدا متنعم هستند.

رییس‌ جمهوری با بیان این که مقام شهید لحظه به لحظه ارتقا می‌یابد و تا قیامت ادامه خواهد داشت، گفت: خداوند این مقام را به آنهایی داده که عزیزترین سرمایه خود را در راه خدا نثار کرده‌اند.

دکتر روحانی با بیان این که هیچ کار خیری به اندازه جهاد، ایمان، ایثار و شهادت ارزشمند نیست، اظهارداشت: روحیه والای پدران و مادران شهدا توانست فرزندانی را تربیت کند که در راه خدا و برای حفظ کشور ایثار و جهاد کنند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اهداء تابلو فرش وصیت‌نامه شهید کرمعلی از سوی مادر این شهید گرانقدر به وی گفت: این بزرگترین افتخار برای من است که بهترین هدیه را در دوران ریاست جمهوری خود از دستان این مادر بزرگوار گرفتم و این هدیه را به موزه شهدا تقدیم می‌کنم تا در آنجا در معرض دید عموم قرار گیرد و همه بدانند که شهدا و خانواده معظم آنان چه روحیه بالایی دارند.

دکتر روحانی با اشاره به درخواست یکی از جانبازان 70 درصد دفاع مقدس از وی مبنی بر رسیدگی به معلولان عادی کشور گفت: انسان در برابر روحیه و عظمت جانبازان و ایثارگران مبهوت می‌شود و می بیند که پیام آنها این است که در راه حفظ کشور و دین و برای ملت ایران ایثارگری کرده‌‌اند و نه برای خودشان و ما باید درس زندگی را از این عزیزان بیاموزیم.

رییس‌ جمهوری با انتقاد از به وجود آمدن فضای اتهام زنی و دروغ در کشور برای تخریب جناح مقابل گفت: ما برای به وجود آمدن فضای برادری و وحدت در کشور و عظمت و راحتی ملت ایران تلاش کنیم.

دکتر روحانی افزود: این دولت توانسته در این دوره در کنار ملت کار بزرگی را به اتمام برساند اما عده‌ای با تنگ نظری نمی‌توانند عظمت ملت ایران و رفاه آنان را ببینند در حالی که ما همه متعلق به یک کشور و ملت هستیم و هر کس در هر منصبی باید به مردم خدمت کند.

رییس‌ جمهوری با بیان این که پیروزی انقلاب در ایران برای این بود که نور اسلام و اخلاق و برادری و ادب در جامعه تابیده شود، خاطرنشان کرد: انقلابی بودن به معنای مطیع خدا بودن است و ما باید درس ایثار و فداکاری برای کشور و ملت را از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران بیاموزیم.

دکتر روحانی با بیان این که ما باید همه یک هدف واحد را دنبال کنیم، گفت: شهیدان به ما اعلام کردند که اگر مسلمانی در نزدیک شما وضعیت دشواری دارد به او کمک کنیم و اگر حرم ائمه(ع) در خطر بود از آن محافظت نماییم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ما پیش از این نیز اعلام کردیم که حرمین اهل بیت(ع) خط قرمز ماست و اگر تروریست‌ها بخواهند به حرم اهل بیت (ع) تجاوز و اهانت کنند، سکوت و تحمل نکرده و ایستادگی خواهیم کرد.

رییس‌ جمهوری افزود: جوانان ملت ایران نشان دادند که از ایران و سرزمین اسلام و حرم اهل بیت (ع) درهر کجا که باشد دفاع خواهند کرد و ما به جوانان خود و خانواده‌های عزیز شاهد و ایثارگر افتخار می‌کنیم که در هر مقطعی که لازم باشد برای دفاع از اسلام و خاندان رسالت پا به رکاب هستند.

دکتر روحانی افزود: ما تابع دین هستیم و از خاندان رسالت و خط رهبری دفاع کرده و به دنبال ساختن ایران عزیز هستیم و در برابر هر کس که به این کشور خدمت می‌کند سر فرود می‌آوریم.

رییس‌ جمهوری با بیان این که همه تلاش این دولت این بوده که تا حد توان در خدمت به خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان سرافراز کشور بکوشد، گفت: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم و باوجود دشواری‌های گسترده، تأکید ما بر این بوده که بدهی خانواده شهدا پرداخت شود هر چند ما تا ابد مدیون آنان هستیم و هر چه توان داشته باشیم با افتخار برای خدمت به آنان کوتاهی نخواهیم کرد.

پیش از سخنان رییس جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گزارشی را از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در راستای فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و تکریم خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران ارائه کرد.

همچنین در این مراسم مادر شهید کرمعلی تابلو فرش وصیت‌نامه شهید خود را به رییس جمهور اهدا کرد.

دکتر روحانی در سومین کنگره ملی بزرگداشت روز شهید همچنین از چند کتاب که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه وصیت‌نامه شهیدان منتشر شده، رونمایی کرد.