بیست و دومین شماره ماهنامه «سرآمد» ویژه نوروز 95 و همراه با پرونده ای شامل راهکارهای نخبگان برای سال 1395 به چاپ رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آمدن روزگار نو، مهمترین خاصیتی که دارد این است که خیال آدمها را برای نداشتن آلزایمر راحت می کند. یعنی وقتی به نقطه نو می رسم، بر می گردیم به گذشته نگاه می کنیم و اغلب جزءجزء رخدادها را در ارزیابی هایمان می گنجانیم و براساس آنچه پیش آمده است، آینده را ترسیم می کنیم.

راهکارهای نخبگان برای سال آینده

در جامعه نخبگانی هم نگاه به گذشته و توجه به آینده یک راهبرد است. ماهنامه «سرآمد» حالا در بیست و دومین شماره اش که ویژه ایام نوروز منتشر شده است، پرونده ویژه ای دارد با موضوع «راهکار نخبگان برای سال 1395». در این پرونده ویژه، 11 تن از نخبگان و استادان بنام ایرانی در شاخه های مختلف علم که همگی جزو برندگان جایزه ملی علامه طباطبایی(ره) هستند، درباره افزایش تولید علم در ایران، راهکارهایی ارائه کرده اند که ایام نوروز، بهترین فرصت برای خواندن و شاید دوباره و چندباره خواندن این مطالب راهگشا باشد.

ایرانی همیشه بهار

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان هم، به رسم هر سال، بهاریه ای برای نخبگان ایرانی نوشته و در آن، زلف بهار را با علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور گره زده است. او نوشته است: «درست است که دانش می تواند خواسته های انسان را تحقق بخشد، ولی خوش تر آنکه در ترفیع اخلاق جامعه و ترغیب افزایش ثروت ملی نیز به کار گرفته شود. در سال نو اگر دست در دست یکدیگر بگذاریم و با عزمی پایدار و اراده ای استوار خزانه استعدادهای خود را در راه خدمت به ایران و ایرانیان صرف کنیم، آنگاه ایرانی همیشه بهار خواهیم داشت.»

شدنی ها بی شعار و تشریفات

پرویز کرمی هم در یادداشت سردبیر این شماره ماهنامه «سرآمد» هم بی تعارف، نکته هایی نوشته است درباره خسرانی که ناامیدی های برخی سرآمدان و نخبه ها در طول تاریخ به کشور وارد کرده اند. او صریح نوشته است که «با شعار و تشریفات نمی شود نشدنی ها را شدنی کرد، بلکه باید از بهار طبیعت راه و رسم حیات و نوزایی و نوآوری را بیاموزیم...»

تجربه های بکر کارآفرینی

گفت وگو با خسرو کهریزی مدیرعامل شرکت پترو انرژی خلیج فارس، در این شماره گنجانده شده است تا تجارب یک کارآفرین در حوزه ای حساس و البته پرانتقاد را روایت می کند و از تلاش ها برای ارائه فناوری در حوزه نفت و انرژی می گوید.

همچنین بنت الهدی سلیمانی از دیگر کارآفرینان فعال در کشور ، نکته هایی از روزها و سال های کار و تجربه اندوزی اش می گوید: «یک شرکت دانش بنیان باید به طور پیوسته دنبال علامت سوال های بازار باشد و ببیند چه نیازهایی در کشور وجود دارد که یک شرکت مهندسی معمولی پاسخگوی آن نیست. وظیفه شرکت دانش بنیان این است که برای این علامت سوال ها جواب پیدا کند.»

گزارشی از حرکت رو به جلوی علم و فناوری در کشور به تفکیک ماه های سال در این شماره «سرآمد» آمده است که تحلیل ها و راهبردها را برای علم و فناوری کشور، آسان تر می کند. خواندن این گزارش که خالی از غلو و تبلیغات محور است، بی شک انگیزه دارترمان می کند.

کسب و کار غیرتهرانی

اما مگر کسب و کار نوین و به ثمر نشاندن ایده های فناورانه، تهرانی و غیرتهرانی می شناسد؟ مگر فقط برای فضای موبایل و تبلت و کتاب و لوازم خانگی و رستوران ها و فست فودی ها است؟ یک جوان جنوبی با نام مهدی حاجی زاده، وب سایتی در بندرعباس راه اندازی کرده است تا در آن بتواند ماهی های صیادان زحمت کش جنوبی را به سرعت در دست مشتری هایش بگذارد. در این گفت وگو تجربه های بکر و کارگشایی را از این جنواب پرتحرک جنوبی می خوانیم.

سرآمد مولتی‌مدیایی

علاوه بر این مطالب، گزارش ها و یادداشت های زیادی را با موضوعات مختلف و البته پرجاذبه خاص ایام نوروز، مشاهده خواهید کرد که البته با بهره مندی از کدخوان موبایل های هوشمندتان، می توانید متون، صداها و فیلم های مختلف بهره مند شده از کد QR را در این ماهنامه مشاهده کنید.

بیست و دومین ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه و ویژه نوروز 1395 منتشر شده است.