شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از ارکان اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان پایه و ستون اقتصاد مقاومتی است. ایجاد، گسترش و در نهایت نهادینه‌شدن این شرکت‌ها در بین جامعه دانشگاهی از ضروریات امروز کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، قانون شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از قوانین مترقی کشور است که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم در اولویت اجرایی دولت خاصه معاونت علمی و فناوری بوده است. در همین ارتباط  و با توجه به رو به پایان بودن زمان خدمت نمایندگان محترم دوره نهم خانه ملت بر آن شدیم تا گذری کوتاه داشته باشیم بر دیدگاه‌ مجلس نهم پیرامون بحث دانش بنیان و فضای علمی و فناوری حاکم بر کشور که در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان مطرح شد.

موفقیت در حوزه دانش‌بنیان درگرو حمایت همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور

حسینعلی حاجی دلیگانی؛ دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه تبدیل علم به فناوری و در نهایت تولید انبوه را تنها راه رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان می‌داند و می‌گوید: اقدامات معاونت علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور در این حوزه بسیار خوب بوده است. در دو سال گذشته اقدامات بسیار مناسبی در این معاونت انجام پذیرفته است که همین مهم منشاء تحولات بزرگی در این حوزه است. رونق شرکت‌های دانش‌بنیان با تسهیلات اعطایی یکی از همین دستاوردها است.

ثروت‌آفرینی از راه علم و ایجاد ارزش‌‎افزوده لازمه کارآفرینی پایدار

 وی ضمن بیان اینکه موفقیت در حوزه دانش‌بنیان نیازمند حمایت همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور است، ادامه می‌دهد: جامعه هنگامی به توسعه و پیشرفت دست می‌یابد که داشته‌های علمی به بطن ابعاد مختلف زندگی تزریق شود. این مهم علاوه بر ثروت‌آفرینی و ایجاد ارزش‌‎افزوده، در افزایش بهره‌وری از ذخایر کشور و کارآفرینی پایدار نیز نقش بسزایی دارد.

اقتصاد دانش‌بنیان اساس و پایه اقتصاد پویا است

ناصر کاشانی؛ عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم زاهدان نیز اقتصاد دانش‌بنیان را اساس و پایه هر اقتصاد پویایی دانست و گفت: با گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و سوق دادن جامعه علمی به خصوص دانش‌آموختگان به سمت آن، علاوه بر کاهش بیکاری می‌توان به ارزش‌افزوده بالایی نیز دست یافت.

ضرورت گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با اشاره به ضرورت گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان رکن اقتصاد دانش‌بنیان، تصریح کرد: هدف علم کمک به بهبود کیفیت زندگی است و این مهم با تبدیل شدن علم به محصول امکان‌پذیر است. شرکت‌های دانش‌بنیان بهترین نقشه‌راه برای رسیدن به چنین هدفی است؛ به همین دلیل مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد ریل‌گذار و تسهیل‌گر با تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گامی اساسی در این حوزه برداشت. از سوی دیگر اقدامات معاونت علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور در این حوزه چشمگیر بوده است و نتایج خوبی در همین مدت کوتاه حاصل شده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان؛ نماد فعالیت اجتماعاتِ نخبگانی است

محمدحسین فرهنگی؛ عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم تبریز و اسکو شرکت دانش‌بنیان را یکی از نمادهای فعالیت اجتماعاتِ نخبگانی عنوان و تصریح کرد: اگر فکر و ایده نخبگانی در تار و پود همه ابعاد جامعه اشاعه پیدا کند، کشور در کوتاه‌ترین زمان شاهد اتفاقات بسیار مثبتی در زمینه‌های مختلف خواهد بود. توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بر پایه ایجاد و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان نمونه‌ای خوب از نقش حضور فعال اجتماعات نخبگانی در جامعه است.

نهادینه شدن اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند فرهنگ‌سازی است

نماینده مردم تبریز و اسکو در مجلس ادامه داد: نهادینه شدن اقتصاد دانش‌بنیان مانند هر پدیده اجتماعی دیگر بیش از هر چیز نیازمند فرهنگ‌سازی است. مفهوم دانش‌بنیان از سال‌های گذشته به واژگان و ادبیات اقتصادی کشور اضافه شده است و در دولت جدید نیز اقدامات بسیاری در این حوزه انجام شد. قوانینی مانند حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، حفظ مالکیت فکری-معنوی و صیانت از اختراع نیز به همین منظور در مجلس به تصویب رسید.

معاونت علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور سکاندار عرصه دانش‌بنیان

فرهنگی با اشاره به تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطرنشان کرد: معاونت علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور سکاندار عرصه دانش‌بنیان است به همین دلیل همه نهادها و دستگاه‌ها باید خود را موظف به اجرای سیاست‌های این دستگاه بدانند.

ضرورت حمایت از محصولات شرکت‌های دانش بنیان

سید سعید زمانیان دهکردی؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و نماینده مردم شهرکرد با اشاره به ضرورت حمایت از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان غالباً از سرمایه زیادی بهره‌مند نیستند و حداقل در دوران ابتدایی فعالیت خود نمی‌توانند به بیلان مالی بالایی دست‌ یابند به همین دلیل حمایت و پشیبانی از این شرکت‌ها چه در مرحله ایجاد و راه‌اندازی و چه در مرحله فروش محصولات یکی از ملزومات است. باید دانست صرف هر هزینه‌ای در حوزه ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در واقع سرمایه‌گذاری درازمدت برای دستیابی به فناوری و دانش‌فنی روز است.

طرح‌های حمایتی از نخبگان و متخصصان در دولت دهم در خور توجه است

زمانیان دهکردی تصریح کرد: اگرچه در طول سال‌های گذشته خاصه دوسال اخیر معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور برنامه‌ها و طرح‌های خوبی برای حمایت از نخبگان، مخترعان و متخصصان در نظر گرفته است اما موفقیت در این بخش نیازمند همگرایی و همکاری همه نهادها و دستگاه‌های حکومتی، دولتی و مردمی است.

نیل به اهداف معین در اقتصاد دانش‌بنیان دور از دسترس نیست

موسی احمدی؛ عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم کنگان در مجلس نیز راه‌اندازی و فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از بهترین مسیرها برای کاربردی‌کردن علم دانست و ادامه داد: باتوجه به ظرفیت‌های بکر پنهان و پیدای اقتصادی کشور و همچنین حضور نیروی خلاق و متفکر و صاحب اندیشه، نیل به اهداف معین در اقتصاد دانش‌بنیان دور از دسترس نیست. تزریق علم به اقتصاد هم علم را به منصه‌ی ظهور می‌رساند، هم اقتصاد را از تک‌محصولی بودن رهای می‌دهد و هم با استفاده صحیح از منایع طبیعی و معادن زیرزمینی و تبدیل آنها به ارزش‌افزوده، از خام‌فروشی پیشگیری می‌کند.

استقلال اقتصادی میسر نمی‌شود مگر از راه حصول دانش‌فنی

نماینده مردم کنگان در مجلس ادامه داد: استقلال اقتصادی میسر نمی‌شود مگر از راه حصول دانش‌فنی. مادامی که اقتصاد جامعه نفت‌محور و منبع‌محور باشد هر تنش سیاسی در خارج از مرزها می‌تواند اقتصاد کشور را با چالش‌های جدی روبرو کند. به همین دلیل حمایت از نخبگان و متخصصان و سوق دادن آنان به سمت تبدیل علم به فناوری و محصول دانش‌بنیان از ملزومات کشور است.

بنیاد ملی نخبگان در حوزه هدایت و حمایتِ نخبگان و مستعدان‌برتر کارنامه قابل قبولی دارد

احمدی اضافه کرد: بنیاد ملی نخبگان در طول مدت گذشته خاصه در دوره جدید در حوزه هدایت و حمایت از نخبگان و مستعدان‌برتر کارنامه قابل قبولی دارد اما نباید انتظار داشت این نهاد به تنهایی و با امکانات محدود جور همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور را به دوش بکشد. اگر مسئولان به اقتصاد دانش‌بنیان باور دارند باید در تعامل دوسویه با بنیاد ملی نخبگان تمام ظرفیت و داشته خود را برای به بروز رسیدن اندیشه نخبگان و متخصصان بکار گیرند.

جامعه‌علمی باید با نیاز جامعه آشنا شود

جمشید جعفرپور؛ عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم لارستان در مجلس هم با مثبت ارزیابی‌کردن اقدامات دولت در حوزه علم و فناوری، تصریح کرد: جلوگیری از ورد کالاهای خارجی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود و دانش‌فنی‌بومی آن در اختیار متخصصان و محققان داخلی است موجب باز شدن فضای رقابت و در نهایت رونق کالای دانش‌بنیان ایرانی می‌شود. البته در این بین آشناکردن جامعه‌علمی با نیازهایهای جامعه نباید مورد غفلت واقع شود.

دولت میدان اقتصاد دانش‌بنیان را در اختیار بخش‌خصوصی قرار دهد

جعفرپور خاطرنشان کرد: وجود پول دولت در میدان اقتصاد دانش‌بنیان، آفت این حوزه است. وظیفه دولت بسترسازی، فراهم‌کردن امکانات لازم، حمایت و بهبود راه‌های ارتباطی دانشگاه و بخش‌خصوصی است. دولت باید فرصت و میدان اقتصاد دانش‌بنیان را در اختیار بخش‌خصوصی قرار دهد تا این بخش بتواند با برخورداری از اندیشه نخبگان و متخصصان داخلی و همچنین تسهیلات دولتی، داشته‌های خود را در بوته آزمایش قرار دهد.

کیفیت شرط لازم موفقیت در بازار سرمایه است

عبدالرحمان رستمیان؛ نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم دامغان با بیان اینکه اعطای تسهیلات کم‌بهره و طولانی‌مدت از جمله اقدامات مناسب برای رونق تولید کالای دانش‌بنیان بومی است، کیفیت را شرط لازم موفقیت در بازار سرمایه عنوان و تصریح کرد: ارتقاء کیفی محصولات بومی، نهادینه‌کردن فرهنگ مصرف اجناس ایرانی و عملکرد مثبت در مارکتینگ سه اصل موفقیت در بازار است که البته جلوگیری از ورود کالای قاچاق نیز نقش مهمی در سلامت بازار ایفا می‌کند. ورود کالای قاچاق با قیمت نازل عرصه را برای تولیدات داخلی تنگ می‌کند.

لزوم حضور بخش خصوصی در حوزه تولید دانش‌بنیان

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به لزوم حضور بخش خصوصی در حوزه تولید دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و گفت: حجم دولت در اقتصاد بزرگ است و عملاً جایی برای فعالیت بخش‌خصوصی وجو ندارد. باید مسیر به نحوی طراحی شود که بسیاری از کارهای اقتصادی دولت به مرور زمان به سمت بخش‌خصوصی شیفت شود تا فعالان اقتصاد دانش‌بنیان با انگیزه بیشتری در این حوزه فعالیت کنند.

نقش انکار ناپذیر معاونت علمی‌ در پیشرفت و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

نماینده مردم دامغان در مجلس در پایان با بیان اینکه اخبار بسیار خوبی از فعالیت‌های معاونت عمی‌وفناوری به گوش می‌رسد، گفت: این معاونت در صورت همکاری و تعامل دیگر نهادها و دستگاه‌های اجرایی و قانونگذاری کشور، می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه دانش‌بنیان کشور ایفا کند.