دلسوزان و دست‌اندرکاران علم و فناوری کشور عزم کرده‌اند تا با به ‌میدان آوردن همت بلند دانشمندان، صنعتگران، فناوران، خیرین و عموم مردم بزرگ ایران، راه دشوار شکوفایی علم و فناوری را تسهیل کنند در این میان نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پررنگ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دلسوزان و دست‌اندرکاران علم و فناوری کشور عزم کرده‌اند تا با به ‌میدان آوردن همت بلند دانشمندان، صنعتگران، فناوران، خیرین و عموم مردم بزرگ ایران، راه دشوار شکوفایی علم و فناوری را تسهیل کنند در این میان نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بسیار پررنگ بوده و در سالهای اخیر اقدامات موثری برای توسعه علم و فناوری در ایران که سابقه ای طولانی در این زمینه دارد کرده است و پرچم پر افتخار کشور را پس از سالها دوباره برافراشته است.

امروزه توسعه علم و فناوری یکی از مهم ترین شاخص های توسعه کشورها محسوب می شود و بر همین اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دولت تدبیر و امید همت کرده است تا در این راه سخت و پیچیده و با کمک گرفتن از سرمایه‌های انسانی و دانشی دربرنامه‌های توسعه کشور حرکتی از اقتصادی مبتنی بر منابع نفتی به سمت اقتصادی دانش‌بنیان و صادرات‌ محور را آغاز کند. در این مسیر، علیرغم تمام دشواری‌ها و پیچیدگی‌های ساختاری، فرهنگی و اجرایی پیش‌روی شکل‌گیری اقتصاد دانشبنیان، تلاش شده است تا با تدوین سیاست‌های جامع و جلب مشارکت ذینفعان کلیدی در بخش‌های دولتی، عمومی وخصوصی گام‌های موثری در راستای شکل گیری اکوسیستم نوآوری در فضای اقتصادی و اجتماعی کشور برداشته شود.

معاونت علمی‌ و‌ فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهادی فرابخشی در بدنه اجرایی دولت، مأموریت اساسی خود را در حوزه های مختلفی چون توسعه تجاری‌سازی فناوری، افزایش توان دیپلماسی فناوری، توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و مشارکت فعال در سیاستگذاری وفرهنگ‌سازی حوزه علم و فناوری و نوآوری و دیگر محورهای کلیدی تعریف کرده است.

 در این گزارش مروری مختصر بر فعالیت‌های معاونت علمی ‌و ‌فناوری ریاست جمهوری در دو سال گذشته، خواهیم داشت.

 

شتاب بخشی به توسعه فناوریهای راهبردی و مزیتساز با رویکرد نیازمحور و تجاریسازی

یکی از اولویتهای اساسی معاونت علمی‌و‌فناوری ریاست جمهوری به عنوان دستگاهی فراسازمانی، سیاستگذاری، تسهیل‌گری، حمایت‌ و هماهنگی برای توسعه فناوریهای راهبردی بر اساس اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور و با در نظر گرفتن نیازها و مسائل فناورانه است. در این راستا معاونت اقدام به تشکیل ستادهای توسعه فناوری کرده و تاکنون 15 ستاد تشکیل شده است.

بر همین اساس ستادهای توسعه فناوری صنایع دانش‌بنیان دریایی و دریانوردی، نرم و هویت‌ساز، نفت،گاز و زغال سنگ، بهینهسازی انرژی و محیطزیست و مواد و ساخت پیشرفته، در دولت یازدهم تشکیل شد و علاوه بر این به دلیل اهمیت موضوع فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، در سال 94 ستاد ویژه توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز ایجاد شد.

بر اساس گزارشهای ارسالی از ستادهای 15 گانه معاونت علمی، تعریف حدود825 طرح توسعه فناوری و تجاری‌سازی در حوزههای مرتبط با اولویتهای نقشه جامع علمی کشور است که عمدتاً طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی به صورت گرنت (کمک بلاعوض) و طرح‌های تجای‌سازی با استفاده از مدل تسهیلات مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

 

اقدامات کلیدی در راستای توسعه فناوری‌های راهبردی

حمایت از حدود 825 طرح توسعه فناوری و تجاری‌سازی در ستادهای توسعه فناوری، تشکیل مرکز ملی فضایی و هسته های فناوری، تشکیل ستادهای توسعه فناوری صنعت نفت، گاز و ذغال‏سنگ، ستاد توسعه فناوری‏های نرم و هویت‏ساز، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‏بنیان دریایی، ستاد توسعه فناوری بهینه‏سازی مصرف انرژی و محیط زیست، مواد و ساخت پیشرفته، تدوین و تصویب اسناد راهبردی ستادهای توسعه فناوریهای راهبردی، تغییر نگرش حمایت از طرحهای صرفا پژوهشی و طرف عرضه به حمایت از طرحهای کاربردی‌-‌راهبردی و بازارمحور، توسعه تعاملات استانی و بین دستگاهی با هدف احصاء نیازهای فناوری دستگاه­های دولتی و تامین آن از طریق ظرفیتهای داخلی کشور، توسعه شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی با مشارکت و توانمندسازی آزمایشگاههای دولتی وخصوصی مرتبط برای پشتیبانی موثر  از فرآیندهای توسعه فناوری و استانداردسازی محصولات دانشبنیان و تشکیل برنامه مشترک معاونت علمی و فناوری با معاونین فناوری و پژوهشی دانشگاه‌های بزرگ با هدف توسعه فناوری‌های اولویت‌دار و رفع چالش‌های اساسی کشور، کلیدی ترین اقدامات انجام شده توسط ستادهای 15 گانه معاونت علمی در این دو سال بوده است.

 

تشکیل مرکز ملی فضایی ایران

این مرکز طی دستور رییس جمهور و با مأموریت هماهنگی، سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت بر حوزه فضایی کشور تشکیل شد، به منظور ساماندهی فعالیت‌های فضایی، برنامه 41 ساله اول فضایی کشور برای بازده زمانی سال‌های 22 تا 94 تدوین شده است. با توجه به اینکه از لحاظ زمانی این برنامه به اتمام رسیده است، لازم است با در نظر گرفتن راهبردهای برنامه 2 ساله ششم و شرایط کشور، برنامهای منسجم به منظور جهتدهی و هماهنگی فعالیتهای فضایی در جهت رفع نیازهای موجود کشور در حوزه فضا تدوین شود.

 توسعه پلتفرم ماهواره های دانشگاهی ایرانباس، توسعه کاربردهای فضایی، تشکیل شورای سیاست پژوهی برای بحث و بررسی در خصوص مسایل کلان حوزه فضایی کشور، توسعه همکاری‌های بین‌المللی به‌ویژه با کشور روسیه و آژانس فضایی اروپا، دبیری کارگروه حقوق و دیپلماسی هوا فضا و کارگروه فضا و امنیت ملی، ارائه خدمات اطلاعرسانی و ترویج شامل؛ تهیه برنامه‌های یکساله روابط عمومی، دبیرخانه و هفته جهانی فضا، ارتباط با رسانه‏ها، راهاندازی پایگاه اینترنتی مرکز، حضور در نمایشگاه ماکس 2015، تدوین چندین عنوان کتاب دوزبانه در خصوص معرفی توانمندی‌های فضایی ایران و توانمدسازی داخلی مهم ترین اهداف تعیین شده برای این مرکز ملی عنوان شده است.

 

مرکز راهبردی فناوریهای همگرا(NBICS)

فناوری همگرا تلفیقی از فناوری‌های نوظهور است که در سالهای اخیر سرمایه‌گذاری‌ها و پیشرفت‌های زیادی در زمینه آن در جهان اتفاق افتاده است. مرکز راهبردی فناوریهای همگرا به تازگی فعالیت جدی خود را در معاونت علمی‌و‌فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده است و با توجه به جدید بودن حوزه دانشی مربوطه در سطح جهان و به‌ویژه در ایران، تمرکز کوتاه‌مدت این مرکز بر ترویج و فرهنگ‌سازی حوزه فناوریهای همگرا در جامعه و علی‌الخصوص بین جوانان و متخصصان قرار گرفته است. البته این مرکز، فعالیتهای خود را در حیطه تحلیل حوزههای همگرا در محصولات فناوری نانو، تحلیل حوزه‌های همگرا در طرحهای نوآورانه فناوری نانو، تحلیل حوزه‌های همگرا در حوزه‌های محصولات دانشبنیان و تدوین نسخه اولیه سند تعاریف فناوری‌های همگرا را در دستور کار قرار داده‌است.

 

فدراسیون سرآمدان علمی ایران

این برنامه با هدف افزایش کیفیت علمی کشور، افزایش تعاملات بین‌المللی با محققان معتبر جهان، استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات مراکز معتبر علمی جهان و کمک به توسعه کیفی علم و فناوری کشور تدوین و اجرا شده است. باشگاه در نظر دارد با شناسایی مستمر افراد توانمند علمی و ارائه حمایت‌های ویژه از این افراد، کشور را به سمت مرجعیت علمی در جهان سوق دهد و بر این اساس فدراسیون سرآمدان علمی حمایت‌هایی را در دو بخش حمایت از پژوهش‌های فاخر و حمایت از افراد سرآمد تنظیم و ارائه می‌کند.

 

شکلدهی به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های ‌راهبردی به عنوان یک زیرساخت ملی

تاسیس و راهاندازی آزمایشگاه‌های خدمات تخصصی از حیاتیترین والزامآورترین اقداماتی است که با توجه به مراحل تکامل و به نتیجه رسیدن مراحل توسعه محصولات دانش‌بنیان اعم از اثبات فناوری، تولید و ارائه به بازار، باید انجام شود  که در همین راستا دستورالعمل چگونگی حمایت از شکل‌گیری و توسعه آزمایشگاه‌های مربوط در حوزه های تخصصی توسط معاونت تهیه و اجرا شد.

اقدام جدید در این حوزه از سال 1393 آغازشد و درسال 93 حدود 50 آزمایشگاه به صورت عضوقطعی به ارائه خدمت به مشتریان پرداختند و درآمد حاصل از خدمات مورد تایید شبکه آزمایشگاهی115 میلیارد ریال بوده است. تا بهمن سالجاری، حدود  430 آزمایشگاه برای عضویت درشبکه آزمایشگاهی فناوری‌های‌ راهبردی درخواست دادهاند که بالغ بر 100 آزمایشگاه تاکنون به صورت قطعی در 26 استان کشور به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های ‌راهبردی پیوسته‌اند.

 

تشکیل هستههای فناوری از اولویتهای نقشه جامع علمی کشور

در راستای تحقق اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور، معاونت علمی ‌و ‌فناوری ریاست جمهوری با توجه به جایگاه حاکمیتی و فرادستگاهی و نظر به ماموریت‌های محوله ضمن پرهیز از گسترش سازمانی در تلاش است تا با ایجاد و راه‌اندازی هسته و شبکه‌های فناوری سبب توسعه فناوری در حوزه‌های دارای اولویت شود.

این هستهها به هیچ عنوان ایجاد یک ساختار یا تشکیلات جدید نبوده و تنها از طریق هماهنگی و شبکه‌سازی مابین ظرفیتهای موجود کشور فعالیت خواهند کرد و تاکنون اقدامات اولیه برای راهاندازی هسته‌های رباتیک وهوش مصنوعی، لیزر و فوتونیک، کشاورزی، HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست)، نساجی و مواد پیشرفته شروع شده است و سایر اولویتها همچون معدن، معماری و ساختمان، فناوری‌های مدیریت شهری، تغذیه و امنیت غذایی و غیره در دستور کار قرار گرفت.

 

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور

هدف از تأسیس این صندوق، شکوفایی امور تحقیقاتی در راستای تولید علم، فناوری و تجاری‌سازی و بهره‌مند شدن مردم از نتایج آن‌ها، از طریق ارائه کمک‌ها و خدمات حمایتی مادی و معنوی به پژوهشگران و فناوران حوزوی و دانشگاهی ایرانی اعم از حقیقی و حقوقی است. بر اساس گزارش تامسون رویترز (Thomson Reuters) صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشوررتبه اول در کشور را در حمایت از پژوهش و تولید علم داشته است.از تاریخ از نیمه دو.م سال 92 لغایت اواخر سال جاری اعتبار طرحهای پژوهشی که به صندوق ارائه و یا از طریق تفاهم‌نامه تعهد شده، حدود 300 میلیارد ریال بوده است.

 

کارگروه کرسی پژوهی

کرسی پژوهشی اعتبار ویژه پژوهشی است که در راستای تحقق اهداف صندوق و برای اجرای یک برنامه راهبردی تحقیقاتی متشکل از مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و پروژه‌های هدفمند به دانشمندان برجسته که داخل و خارج کشور شناخته شده باشند و پژوهشگران جوان تعلق می‌گیرد.

 

حمایت از پسا دکتری

صندوق در قالب دریافت مستقیم طرحهای پسادکتری و تفاهمنامه با دانشگاهها در سال 93 و 94 حدوداً تعداد 1200 پسادکتری اعطا کرده است و اعتبار تعهد شده توسط صندوق برای طرح‌های تحقیقاتی پسادکتری در حدود 315 میلیارد ریال بوده است.

 

رشد 40 برابری شرکت‌های دانش‌بنیان

بر اساس گزارش‌های ارسال شده، در دولت یازدهم با رشد 40 برابری تعداد شرکت‌های دانشبنیان تایید صلاحیت شده روبرو هستیم که این رشد قابل توجه به دلایل مختلفی نظیر تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعملها با هدف فعال سازی ظرفیتهای قانون، برقراری سطح بالای تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط، اطلاعرسانی، شفافسازی و اعتمادسازی بخش خصوصی (نخبگان و پژوهشگران) کشور، تامین و تزریق بهنگام منابع مالی و ایجاد زیرساخت‌های عملیاتی دانست.

تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 89، ظرفیت‌های حمایتی مناسبی برای توسعه این شرکت‌ها پیش بینی شد که به دلایل متعدد تا سال 92، اجرای جدی این قانون به تعویق افتاد.

رویکرد اجرایی و عملیاتی دولت یازدهم، بر اجراییسازی این قانون متمرکز شده است، به همین منظور در گام نخست؛ شناسایی و ارزیابی شرکتهای دانشبنیان در دستور کار قرار گرفت. تا پایان سال 92، تنها 52 شرکت ‌تائید صلاحیت دانشبنیان را اخذ کرده بودند که با رشد 27 برابری در پایان سال 93 به حدود 1500 شرکت رسیدند و تا بهمن 94 تعداد شرکتهای دانش‌بنیان تائید‌ صلاحیت ‌شده بالغ بر 2 هزار و 100  واحد است. بیشترین سهم از شرکتهای دانش‌بنیان مربوط به حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، اپتیک و فوتونیک، سختافزارهای رایانه‌ای، مخابراتی، برق و کنترلی و الکترونیکی است.

نوپا بودن سایر حوزه‌ها نظیر؛ فناوریهای همگرا (NBICS) موجب شده که به لحاظ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کمتر از سایر حوزه‌ها باشند، اما در سال‌های اخیر، در این حوزه‌ها نیز رشد چشمگیر و قابل توجهی داشتهایم و انتظار میرود تا 5‌ سال آینده بین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در تمامی حوزه فناوری‌های همگرا توازن برقرار شود. با حمایت‌های صورت گرفته،شرکتهای دانش‌بنیان تا کنون برای حدوداً 35 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و  با درآمدی بالغ بر 70 هزار میلیارد ریال، رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

رشد 40 برابری تعداد شرکتهای دانشبنیان و عبور از مرز 2 هزار و 100 شرکت تایید صلاحیت شده، عبور از مرز  70هزار میلیارد ریال فروش شرکت‌های دانش‌بنیان، نهادینهسازی حمایت برای برخورداری از معافیت مالیاتی شرکتهای دانشبنیان بارشدی 27 برابری و نهادینهسازی حمایت برای برخورداری از معافیت عوارض گمرکی شرکتهای دانشبنیان از مهم ترین اتفاقات مهم در حوزه شرکت های دانش بنیان است.

همچنین علیرغم محدویتهای مالی دولت در تامین منابع، تخصیص 500 میلیارد دلار به صندوق نوآوری وشکوفایی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان،  عبورازمرز 35.000 نفر اشتغال مستقیم در شرکتهای دانشبنیان علیرغم رکود در فعالیت واحدهای صنعتی وخدماتی، تکمیل آییننامههای قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش‌بنیان وزمینه‌سازی برای حضور جدی شرکت‌های متوسط و بزرگ صنعتی در حوزه دانش‌بنیان، تدوین و اجراییسازی آئیننامه تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادسازی و مشارکت جدی بخش خصوصی در فرآیند ارزیابی و ارتقای توانمندی شرکتهای دانشبنیان از دیگر اتفاقات مهم در حوزه شرکت های دانش بنیان محسوب می شود.

 

 

نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری

معاونت علمی و فناوری به منظور فرهنگ‌سازی و ترویج علم و فناوری در جامعه از طریق تولید برنامه‌های مشترک در حمایت از محصولات و خدمات دانش‌بنیان ساخت داخل و در نظر گرفتن تخفیف فرهنگی در تبلیغ و معرفی این محصولات، تفاهم‌نامه همکاری با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منعقد شد. همچنین در راستای فرهنگ سازی و ترویج موضوع اقتصاد دانش‌بنیان و معرفی کسب‌و‌کارهای نوین و شرکت‌های نوآور، نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری، به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و با حضور رئیس جمهور در سال جاری برگزار شد. در حاشیه این نشست، بازدید از نمایشگاه تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز فراهم شده بود.

 

 

نهادینه ساختن جریان تجاریسازی در فعالیتهای توسعه فناوری

حمایت از بیش از 50 طرح کلان ملی، حمایت از بیش از 250 طرح تجاریسازی، برگزاری دو دوره نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران با حضور بیش از 800 شرکت و بیش از 100‌میلیارد تومان فروش برای شرکتها، حمایت از دانشگاهها برای ورود به نسل سوم (دانشگاه‌های فن‌آفرین) با طراحی جایزه تجاریسازی، ایجاد مراکز نوآوری و شتاب‌دهی فناوری دردانشگاه‌ها (18 مرکز)، راهاندازی بازار دارایی فکری با مشارکت سازمان بورس و ارائه 79 طرح، اختراع و نشان تجاری و انجام دو معامله (یک طرح صنعتی و یک اختراع)، برگزاری جشنواره علم تا عمل با حضور بیش از 600 شرکت و ایجاد تعامل سه جانبه بین بهره‌بردار، مجری و سیستم ارزیابی، نظارت و جذب 900 میلیارد ریال اعتبار از طرف بهره‌برداران مهم ترین اقدامات کلیدی در حوزه بازارسازی و تجاری سازی محصولات دانش بنیان است.

 

 

طرح کلان ملی موتور محرک توسعه تجاری‌سازی و کارآفرینی فناورانه

طرح کلان ملی، طرح دانشبنیانی است که با سطوح بالای آمادگی فناوری و دارای ارزش افزوده اقتصادی بالا که از نظر اهمیت، حیطه کار و پیچیدگی نیازمند تلاش مشارکتی همه جانبه و هماهنگ بین عناصر و بازیگران مختلف است و سبب رفع نیازهای اساسی و راهبردی کشور به محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری و نوآوری می‌شود. ازسال 87 تا‌ 92 حدود 100 طرح کلان ملی فناوری و نوآوری با اعتباری درحدود 2 هزار 200 میلیارد ریال و در دولت یازدهم بیش از50 طرح با اعتباری بالغ بر یک هزار و 500 میلیارد ریال در حوزه‌های مختلف؛ سلامت و درمان، کشاورزی، هوافضا، حمل‌و‌نقل، علوم وفنون هسته‌ای و صنایع تولیدی دیگر در معاونت مصوب شده و در حال اجرا و پیگیری است.

دستاوردهایی که برای نخستین ‌بار در کشور به بهره‌برداری رسیده است شامل؛ مواردی ازقبیل؛ تولید برخی از رادیوداروها، داروهای وارداتی و تجهیزات پزشکی پیشرفته، راه‌اندازی شبکه ملی پایش و پیشبینی دریایی کشور، راهاندازی سامانه پرتودهی صنعتی چند منظوره گاما، تولید تخم مرغSPF، راهاندازی مراکز هوانوردی عمومی، تولید میگویSPF، تولید ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته کشاورزی، راهاندازی سامانه تونل باد عمودی، طراحی و ساخت هواپیمای دریایی دوزیست و دستاوردهای ارزنده دیگری است که تا کنون در گزارشهای تحلیلی به آنها اشاره شده است.

 

 

نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران تجلی توان ایرانی

به منظور بازارسازی و حمایت از سازندگان تجهیزات پزشکی پیشرفته و اعطای آن به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور در راستای کمک به طرح تحول نظام سلامت کشور آیئن‌نامه پیش‌خرید تجهیزات پزشکی ساخت داخل تدوین، تصویب و اجرا شد و پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی و ارزیابی طرحهای واصله به کمیته اجرایی آئین‌نامه مذکور، دو طرح مورد تأیید قرار گرفته و یک طرح با اعتباری بالغ بر 4/18 میلیارد ریال به تصویب رسیده است.

سومین دوره نمایشگاه در سال 94 با حضور 400 شرکت و معرفی 8000 محصول برگزار شد که منجر به 700 میلیارد ریال خرید ازشرکت‌های دانش‌بنیان شد. در این دوره برای خریداران بخش خصوصی تسهیلات لیزینگ 9 درصدی تا سقف 5 میلیارد ریال قرار داده شده است.

 

جایزه تجاری‌سازی فناوری به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی

از اصلیترین مولفههاى زیست بوم کارآفرینى، دانشگاه‌هایى است که تنها به بودجه دولتى متکى نباشند و با تجاری‌سازى نتایج پژوهشها، علاوه بر ایجاد اشتغال براى دانشآموختگان، بتوانند منبع درآمدى براى پوشش هزینههاى پژوهش و سایر هزینهها خلق کنند و از این طریق در اقتصاد دانش بنیان سهم داشته باشند.

درراستای سومین رویکرد، باهدف ترویج، شبکه‌سازی و حمایت از فعالیت‌های فناورانه رویداد اعطای جایزه تجاری‌سازی فناوری به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی بر اساس آیین‌نامه تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی طرح ریزی و اجرا شد. این جایزه با هدف تقویت کارآفرینى دانشگاهى و گسترش پژوهشهاى کاربردى شکل گرفته است. بر اساس این آیین‌نامه اگر دانش فنی حاصل شده توسط اساتید دانشگاهی در قالب یک شرکت دانش‌بنیان به محصول تبدیل شود و به بازار هدف عرضه شود، معادل 5 درصد فروش شرکت‌های دانش‌بنیان مذکور به دانشگاه‌های متبوع به عنوان جایزه تجاری‌سازی پرداخت می‌شود. که در نهایت بر اساس موافقت‌نامه های همکاری بین معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری و رؤسای 30 دانشگاه، جایزه تجاری‌سازی برای سال مالی 1393 محاسبه و پرداخت شد.

 

 

شتابدهی شکل‌گیری شرکت های دانش‌بنیان با راه‌اندازی مرکز نوآوری و خدمات فناوری

با هدف ارتقای کسب ‌و ‌کار شرکت‌های دانش‌بنیان و تشویق دانشجویان به راه‌اندازی کسب‌ و‌ کار مبتنی بر فناوری، معاونت علمی ‌و ‌فناوری اقدام به حمایت از راه‌اندازی مراکز نوآوری و خدمات فناوری در دانشگاه‌ها و پارک‌ها کرده است. این حمایت‌ها به ‌صورت کمک بلاعوض و یا تسهیلات قرض‌الحسنه بوده که از سال 93تا‌کنون، 18 مرکز نوآوری با حمایت 209 میلیارد ریال تاسیس شده‌اند. همچنین از ابتدای سال 93 تاکنون به‌ منظور حمایت از زیرساخت، تعداد 8 پارک، مرکز رشد و دانشگاه به میزان 73 میلیارد ریال مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

 

 

جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل

جشنواره  و نمایشگاه ملی علم تا عمل محملی برای تبلور تجار‌ی‌سازی فناوری و به تصویر کشیدن ظرفیت استان‌های سراسر کشور در جریان توسعه فناوری است که یکی از اهداف آن تمهید ابزارها و سیاست‌های حمایتی مناسب برای ارتقای فناوری صنعت‌ ساز درکشوراست

برگزاری سه دوره جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل تجارب و دیدگاه خوبی را برای معاونت ایجاد کرد که حاصل آن اعمال تغییرات چشمگیر در روند اجرای نمایشگاه است. نمایشگاه ملى علم تا عمل که پنجمین دوره آن در اسفندماه93 برگزار شد، طرحهاى موفق در حوزه تجاریسازى فناورى را از استانهاى سراسر کشور به معرض نمایش و داورى می‌گذارد.

 

 

کانون پتنت ایران

این دفتر با موافقت معاونت علمی‌و‌فناوری ریاست جمهوری، در قالب «کانون پتنت ایران» امور مرتبط با حوزه مالکیت فکری و به شکل ویژه، ثبت اختراع را در تمامی رشته‌های علمی و فنی عهده‌دار استاین کانون اقداماتی را نیز در زمینه ترویج و فرهنگ‌سازی مباحث مالکیت فکری از قبیل طراحی و انتشار بنر، تدوین و انتشار کتاب، کاتالوگ، پوستر و اینفوگرافیک آموزشی و ترویجی، تهیه خبر، مقالات آموزشی و تحلیلی و تولید فیلم معرفی کانون پتنت ایران انجام داده است.

تاکنون ثبت 5 علامت تجاری داخل کشور و 5 علامت تجاری خارج از کشور را مورد حمایت قرار داده است. همچنین این کانون تا کنون 16 وام قرضالحسنه 50 میلیون تومانی به شرکتهای دارای پتنت اعطا کرده است. حمایت تشویقی از دانشگاههای دارای پتنت در دفاتر ثبت اختراع معتبر دنیا و همچنین تحلیل اختراع و رصد فناوری از دیگر فعالیتهای این کانون است.

 

 

پارک پردیس

پارک فناوری پردیس با رویکرد فرابخشی و جلب همکاری همه دستگاه‌های مرتبط در کشور در جهت رفع نیازهای استراتژیک در حوزه فناوری، همچنین، تاثیرگذاری و توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایجاد شده است. پارک دارای یک شبکه داخلی و خارجی همکار با بیش از 30 سازمان داخلی، 12 سازمان خارجی و عضویت در 4 انجمن بین‌المللی علمی و فناوری از جمله انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی(IASP) و انجمن شهرهای علمی جهان(WTA) است.

نتایج اقدامات و فعالیت ستاد پارک را می‌توان در انجام طرح‌های مهمی همچون برگزاری نشست‌های تبادل فناوری، برگزاری برنامه‌های دوره‌ای ارتباط صنعت و دانشگاه، راه‌اندازی فن بازار ملی ایران، تدوین و ارایه طرح ایجاد اولین شهر تخصصی کشور با ماموریت علم و فناوری،م شارکت  در راه‌اندازی مدل سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر (VC) در کشور و تدوین مدل بومی تجاری‌سازی و اجرای آن برای صدها طرح و پروژه فناورانه دید. همچنین تهیه بسته حمایتی صادرات فناوری‌های پیشرفته با کمک سازمان توسعه تجارت، راه‌اندازی صندوق توسعه فناوری‌های نوین، راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی فناوری، ایجاد بوستان دانشمندان ایران و جهان، ارایه و تصویب طرح جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم(ص) در شورای عالی انقلاب فرهنگی و برگزاری اولین دوره آن در سال 94، برگزاری سالانه نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (INOTEX)، ایجاد شبکه تبادل فناوری (فن‌بازار) هشت کشور اسلامی (D8)، تاسیس مرکز رشد فناوری نخبگان، ایجاد مرکز شتابدهی نوآوری و مرکز توسعه کسب و کار فناوری، مشارکت در راه‌اندازی بورس شرکت‌های دانش‌بنیان با سازمان بورس و اوراق بهادار و انعقاد قرارداد تجاری‌سازی نتایج یافته‌ها و دستاوردهای واحدهای فناور از دیگر اقدامات پارک پردیس است.

 

 

طراحی الگوی سرمایهگذاری شرکت‌های دانشبنیان

از عناصر کلیدی زیستبوم کارآفرینى، شرکت‌هاى سرمایهگذارى جسورانه یا خطرپذیرهستند. سرمایه‌گذارى جسورانه یک روش تامین مالى نوین ویژه شرکت‌هایى است که در دوران خطرناکی از چرخه عمر خود به سر می‌برند. این روش در سراسر جهان به‌ عنوان یکى از کارآمدترین روش‌هاى تامین مالى براى طرحها و شرکت‌هاى نوآور شناخته شده و با موفقیت‌هاى چشمگیرى که به دست آورده، چهره دنیا را در برخى حوزههاى فناورانه تغییر داده است. معاونت علمی ‌و ‌فناوری ریاست جمهوری در اقدامی مشارکتی و تعاملی الگوى بومى براى توسعه صنعت سرمایه‌گذارى جسورانه در کشور را طراحی کرد.

 

 

حمایت از راه‌اندازی بازار دارایی فکری

از مشکلات و معضلات بسیاری از صاحبان ایده و تفکر، جذب سرمایهگذار است و چه بسیار ایدهها و طرحهای نوآورانه‌ای که به واسطه عدم امکان جذب سرمایهگذار در زمان مناسب، به دست فراموشی سپرده شدهاند. از این رو در دولت یازدهم، معاونت در راستای توسعه بازار، بازار دارایی فکری را با تعامل شرکت فرابورس و پارک فناوری پردیس راهاندازی کرد که تاکنون 76 اختراع، دو طرح صنعتی و یک نشان تجاری در فهرست عرضه بازار دارایی فکری درج شده و دو طرح (یک طرح صنعتی و یک اختراع) به ارزشی بالغ بر 5/2 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته که منجر به تولید انبوه شده است. در همین راستا به ‌منظور حمایت از بازار دارایی فکری و تقویت تقاضای بازار بسته حمایتی طراحی شد که بر اساس آن، 80 درصد مبلغ ارزشگذاری طرح تا سقف پنج میلیارد ریال به خریدار طرح یا اختراعات بازار دارایی فکری به‌ صورت وام پرداخت می‌شود.

 

 

نخستین جشنوارۀ دانش‌آموزی دریا

جشنوارۀ دانش‌آموزی دریا برای اولین‌باردرمهرماه1394 به کوشش ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی و دریانوردی و با همکاری بنیادنخبگاناستان‌هایساحلیهفت‌گانه،با هدف فرهنگ‌سازی، ترویج و جلب توجه دانش‌آموزان مستعد به حوزۀ دریا و صنایع دریایی در سطح دانش‌آموزان برگزار شد. در این جشنواره، حدود 5 هزار دانش‌آموز با مسئلۀ دریا و اهمیت و ضرورت توجه به آن آشنا شدند.

 

 

نخستین رویداد بومی کارآفرینی با محوریت صنایع دستی و گردشگری

این رویداد در آبان‌ماه 94 با حمایت ستاد توسعۀ فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و حضور بیش از 50 نفر و در قالب 7 تیم برگزار شد. هدف این رویداد، ایجاد، تثبیت و توسعه کسب‌وکارهای نوپا در حوزۀ صنایع دستی و گردشگری بود. با توجه به رویدادهای مشابه در حوزه کارآفرینی، این رویداد به لحاظ محتوایی تفاوتهای چشمگیری داشت و از نوآوری ویژهای برخوردار بود که عبارتند از؛ محتوای آموزش و شیوه‌های تیم سازی و ارزیابی کمیته محصولات قابل پذیرش.

 

 

نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست

این جشنواره و نمایشگاه ملی در خردادماه 94 از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست و با همکاری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و انجمنهای علمی مرتبط برگزار شد.

هدف از برگزاری این نمایشگاه، ارائه دستاوردهای حاصل از فرآیند تجاریسازی فناوری و نوآوری، فراهم کردن محیط مناسب جهت آشنایی و تفاهم میان عرضهکنندگان فناوری، نهادهای استفادهکننده از فناوری، سرمایهگذاران و سایر ذینفعان عرصه تجاریسازی، تسهیل و بسترسازی فرآیند تجاریسازی دستاوردهای علمی‌ و ‌فناوری و محصولات دانشبنیان کشور، بسترسازی عرضه ایدههای جدید ارتقای سطح آگاهیهای عمومی با موضوع جشنواره بود.

 

 

جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران

با وجود ظرفیت بالای گیاهان دارویی در تقویت اقتصاد دانش‌بنیان و جلوگیری از خام‌فروشی و همچنین مزیت نسبی بالای کشور، همچنان این حوزه مغفول و ناشناخته مانده است. برگزاری این جشنواره و نمایشگاه را میتوان ابتکاری ارزشمند برای زمینهسازی بهره برداری از ظرفیت بالای گیاهان دارویی کشور توسط ستاد توسعة علم و فناوری گیاهان دارویی برشمرد. دومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی مهرماه 93 برگزار شد.

 

 

جشنواره زیست فناوری ایران

سومین دوره این جشنواره در اردیبهشت‌ماه امسال باحضور بیش از 160 شرکت فعال زیست ‌فناور، مراکزعلمی و دانشگاهی، مراکز سیاست‌گذاری و انجمنهای علمی این حوزه و سایر مراکز مرتبط با زیستفناوری با هدف شناخت پتانسیل‏های تحقیقاتی و صنعتی کشور در ابعاد مختلف دارویی، پزشکی، کشاورزی، صنعتی، محیط زیست، تقویت همکاری بین اجرا و پژوهش، زمینه‏سازی برای حضور شرکت‌های زیستفناور در بازارهای بین‌المللی، ارتقای دانش عمومی در حوزه زیست‌فناوری برگزارشد.

 

 

جشنواره دانش‌آموزی زیست‌فناوری

دومین دوره این جشنواره دوسالانه در فروردین 93 با هدف ایجاد فضای رقابتی سالم به‌منظور ترویج زیست‌فناوری و هدایت فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه زیست‌فناوری در بین دانش‌آموزان، افزایش انگیزش دانش‌آموزان به مطالعه و پژوهش در زیست‌فناوری و نهادینه کردن کاربردهای زیست‌فناوری در زندگی روزمره میان دانش‌آموزان توسط ستاد توسعه زیست‌فناوری با حضور حدود 830 دانشآموز برگزار شد.

 

 

نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (INOTEX)

پارک فناوری پردیس پس از دو سال تجربه ‌موفق برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته، برآن شد تا در سال سوم برگزاری این نمایشگاه، با هدف‌گذاری مناسب زمینه را برای حضور شرکت‌های توانمند فناور از کشورهای مختلف دنیا در کنار شرکت‌های فناور ایرانی فراهم کند تا هدف اصلی نمایشگاه را که بسترسازی برای تبادلات فناوری میان شرکت‌های توانمند خارجی و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایرانی است، هر چه بهتر فراهم آورد.

در سال 94 در مجموع از بین حدود 125 شرکت ایرانی ارزیابی شده،71 شرکت جهت حضور در نمایشگاه واجد شرایط شناخته شدند. در بخش شرکت‌های خارجی نیز از میان حدود 60 شرکت متقاضی 47 شرکت مورد تأیید قرار گرفته و در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

 

 

جایزه مصطفی(ص)

طراحی و اجرای جایزه مصطفی(ص) در سال 91 به پیشنهاد ایران آغاز شد. شورای سیاستگذاری جایزه که وظیفه تعیین خطی‌مشی و اصول حاکم بر جایزه و همچنین نظارت بر این رویداد جهانی را برعهده دارد متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نیز مراکز علمی عضو سازمان همکاری‌های اسلامی است. این جایزه به اثری شاخص در مرزهای دانش اعطا خواهد شد که تأثیراتی مشخص بر زندگی بشر داشته و منجر به بهبود آن شده و همچنین توسعه‌دهنده مرزهای دانش با استفاده از روشهای نوین علمی باشد. جایزه علمی فناوری مصطفی(ص)، با مدیریت پارک فناوری پردیس به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اهدا می‌شود.

 

 

توسعه تبادلات فناوری و زیرساختهای صادرات محصولات دانشبنیان

ایجاد و تقویت همکاری های بن المللی مهم ترین وظیفه وزارت مور خارجه مهم ترین امروز وزارت امور خارجه است که در سالهای گذشته رویکرد فناورانه این وزاتخانه نتایج مثبتی به دست نیاورده بود تا اینکه با شروع فعالیت های حوزه بین الملل معاونت علمی، این وزارتخانه در حال حاضر عنوان یکى از بازوان اصلى نظام نوآورى کشور نقش‌آفرینی می‌کند و یکى از رسالتهاى خود را، تسهیل تعاملات و همکارى‌هاى فناورانه مى‌د‌اند.

حاصل این تعاملات طی سال گذشته امضای تفاهم‌نامهاى با عنوان برنامه اقدام مشترک است که فیمابین معاونت علمى‌ و ‌فناورى و وزارت امور خارجه امضاشد. در قالب این تفاهم‌نامه سرفصل‌هاى آموزشى مربوط به دیپلماسی علم و فناوری به مجموعه آموزش‌هاى کارکنان جدید وزارت امور خارجه و دوره‌های ارتقاء به رایزن یکمی و دبیر اولی و غیره افزوده شد.

در طی یک‌سال گذشته 7 دوره با حضور بیش از 200 دیپلمات وزارت امور خارجه در پارک فناوری پردیس برگزار شده است. درحوزه تبادلات فناوری و ارتباطات دوجانبه با سایر کشورها، تلاش وسیعی با همکاری نزدیک با وزارت امورخارجه برای افزودن سرفصل همکاری‌های فناوری به همکاری‌های دوجانبه کشور خصوصا در حوزه فناوری‌های پیشرفته صورت گرفته است.

 

روسیه

بالاترین سطح روابط دوجانبه در حوزه علمی و فناوری در دو سال اخیر با کشور روسیه در قالب طراحی و ایجاد کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری شکل گرفته است. همچنین برای تسهیل همکاری‌ها مجموعه‌ای از ساز وکارها و زیرساخت‌ها از جمله صندوق‌های مالی مشترک، مکانیزم‌های تشویقی، نشست‌های متخصصین با مشارکت طرفین در حال ایجاد است.

چین

همچنین برای تعامل با کشور چین به‌عنوان یکی از کشورهای دارای ارتباط استراتژیک با ایران، زیرساختی برای هدایت و حمایت از همکاری‌های تحقیقاتی و فناوری با همکاری آکادمی علوم چین به عنوان بزرگترین آکادمی علوم دنیا با عنوان "صندوق علمی راه ابریشم" فراهم شده است. این صندوق بطور مشخص با تخصیص حمایت مالی از سه روش همکاری 1) انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، 2) برگزاری کارگاه‌های مشترک و 3) برنامه‌های تبادل محققین؛ در فناوری‌های پیشرفته حمایت می‌کند، همچنین تفاهمات مشخصی با طرف چینی برای همکاری در ایجاد پارک علمی مشترک در فاز توسعه پارک فناوری پردیس صورت گرفته است.

سایر کشورها

علاوه بر همکاری‌های مذکور با کشور روسیه و چین، ساختارهای تسهیل‏کننده همکاری‌‌‌های فناوری و تبادل فناوری با سایر کشورها در حال طراحی و ایجاد است؛ مانند بهره‏گیری از ظرفیت کمیسیون‏های مشترک و تشکیل کارگروه‏ها و کمیته‏های تخصصی فناوری با شرکت دستگاه‏های متناظر دو طرف از جمله در خصوص کشورهای اندونزی، اتریش، صربستان، قزاقزستان، برزیل؛ طراحی و ایجاد صندوقمالی مشترک با طرف‌های نظیر کشورهای چین، تاتارستان و مجارستان برای حمایت از همکاری‌های فناوری طرفین؛ تعریف برنامه‏های ایجاد پارک‏فناوری مشترک میان ایران- اندونزی، ایران- چین و ایران- سنگاپور.

همچنین می توان به سخنرانی های معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در برخی رویدادهای معتبر جهانی از جمله مهمترین موارد آن می‌توان به اجلاس سالانه علم و فناوری در جامعه در کشور ژاپن و اجلاس جهانی علم در مجارستان اشاره کرد.

میزبانی معاونت علمی در بیستمین اجلاس سالانه آکادمی علوم جهان اسلام از دیگر فعالیت های بین المللی است که با شرکت دانشمندان و متخصصان بیش از 21 کشور جهان به منظور توسعه علمی و فناوری کشورهای اسلامی با شعار" علم، فناوری و نوآوری، ایجاد آینده مشترک برای بشریت" را در سال 2015 برگزار شد.

معاونت علمی و فناوری در شهریورماه 93 اقدام به ایجاد کریدور خدمات صادرات محصولات دانش بنیان به عنوان بازوی اجرایی در خصوص توانمندسازی و رساندن شرکت‌ها به بلوغ صادراتی کرد. کریدور بسته جامعی از خدمات حمایتی را در نظر گرفته که بر مبنای آن شرکت‌ها را در مسیر صادرات قرار می‌دهد.

بر مبنای آیین‌نامه‌های تدوین شده در نیمه دوم سال 93 توسط کریدور و تایید از طرف معاونت، در 10 ماهه اول سال 94، تعداد 650 درخواست از 330 شرکت دانش بنیان به کریدور ارسال شده است. از این تعداد درخواست‌ها489 درخواست تأیید شده‌اند که 266 درخواست از 148 شرکت تا کنون مورد حمایت قرار گرفته است.

حضوردرنمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی از ابزارهای اصلی توسعه صادرات محصولات است و شرکت‌های صادرکننده بزرگ همواره حضور مستمر و پر ‌رنگی درنمایشگاه‌ها بین‌المللی دارند.

در راستای اجرای برنامه‌‌های پشتیبان‌ساز، بسته حمایت از صادرات محصولات دانش‏بنیان با پیشنهاد معاونت علمی و جهت ارائه تسهیلات حمایت از صادرات محصولات دانش‏بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی به تصویب رسید. ارائه تسهیلات ذیل در قالب بسته های مختلف تسهیلات سرمایه در گردش به میزان 70% صادرات و تا سقف 20 میلیارد ریال، تسهیلات سرمایه ثابت به میزان 70% صادرات و تا سقف 50 میلیارد ریال، یارانه سود تسهیلات به میزان 7% و تا سقف 5 میلیارد ریال، تسهیلات حمایت از انتقال فناوری به میزان 50% ارزش کارشناسی و تا سقف 20 میلیارد ریال، تسهیلات توانمندساز به مبلغ 500 میلیون ریال، تسهیلات حمایت از صادرات به مبلغ 3 میلیارد ریال، تسهیلات توسعه بازار صادراتی و صدور ضمانتنامه بانکی ارائه خواهد کرد.

معاونت علمی و فناوری با هدف ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی لازم برای صادرات محصولات دانش‌بنیان از طریق انتخاب خوشه‌های تخصصی صادرات گرا در حوزه‌های مختلف فناوری از قبیل زیست فناوری، نانوفناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، پزشکی و تجهیزات پزشکی، صنایع هوایی و غیره اقدام به حمایت در ایجادشرکت‌هایمدیریتصادرات کرده است. همچنین در راستای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و کمک به شرکت‌های دارای پتانسیل صادراتی در ورود به تجارت بین‌الملل، پایگاه‌های صادراتی تخصصی را در کشورها ایجاد کرده و در حال گسترش آنها است.

معاونت علمی و فناوری در راستای اجرای برنامه برندساز در حوزه صادرات، اقدام به حمایت از شرکت‌های تخصصی حوزه دانشبنیان در برندسازی به منظور ایجاد برندهای بین‏المللی و ایجادحداقل 5 برند ایرانیADEECO (تجهیزات پزشکی)، AVICINNA  وHERBEMARKET (داروهای گیاهی)،  BRILLIANT SOFT (فناوری اطلاعات) کرده است.

 

تشکیل ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

اصلاح فرهنگ اقتصادی و علمی جامعه یکی از زیرساخت‌‌های اساسی و الزامات پایه برای موفقیت کشور در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان و دست‌یابی به اهداف دولت در حوزه گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان و تحقق اقتصاد مقاومتی است. بر همین اساس معاونت علمی ‌و ‌فناوری ریاست جمهوری با اهدافی چون تبیین مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان و گفتمان علم و فناوری، درک و آشنا سازی فرصتهای ناشی از کسب‌ و‌ کارهای نوین و فرهنگ کارآفرینی برای کشور و خانواده‌ها، ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در نیمه نخست سال جاری تشکیل شد.

مهم ترین اقدامات این ستاد شامل تاسیس دفتر مشترک فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان میان معاونت علمی

دانشگاه ها، ایجاد بخش فرهنگ سازی و ترویج در کلیه ستادهای توسعه فناوری با هماهنگی ستاد توسعه

فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، انتشار مجله سرآمد، انتشار مجله دانش بنیان و فصلنامه های تخصصی موضوعی، تولید برنامه های رسانه ای برای سازمان صدا و سیما، نسیم دانش، فناوری، جیوگی و غیره،

مستندهای علم و فناوری، آشنایی با استارتاپ ها، انیمیشن های دیرین دیرین و غیره و تولید برنامه های خبری

گفت و گو محور می شود.

همچنین برگزاری جشنواره فیلم، عکس و رسانه، انتشار کتب تخصصی در حوزه اقتصاد دانش بنیان، راه اندازی

سایت های ویژه ستادهای فناوری و مراکز وابسته، استفاده از ظرفیت فرهنگ سازی و ترویجی صدا و سیما،

رسانه ها و مطبوعات کشور، برگزاری تورهای علمی ویژه مسوولین، نمایندگان مجلس، اصحاب رسانه و

خبرنگاران، کمک به برگزاری رویدادهای کارآفرینی، برگزاری نشست های هم اندیشی و معرفی فعالیت ها و کارگاه ها و توانمدسازی از طریق ارائه آموزش های حضوری و الکترونیکی برای نخبگان، اصحاب رسانه و مسوولین از دیگر اقدامات این ستاد است.

 

 

مشارکت فعال در سیاستگذاری توسعه اقتصاد دانشبنیان

از آنجاکه معاونت علی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهادی فراسازمانی نقش کلیدی در تدوین سیاست‌های کلی علم و فناوری کشور ایفا می‌کند، با توجه به سیاست‌‌ها‌ی کلان نظام، توسعه شبکه سیاستگذاری و ارزیابی علم و فناوری از جمله اقداماتی است که منجر به تکمیل حلقه‌‌ها‌ی نظام ملی نوآوری خواهد شد.

سه رویداد کلیدی در سیاستگذاری نوآوری فناورانه با رویکرد کالیبراسیون سیاست‌ها و اقدامات در راستای اقتصاد مقاومتی و دانشبنیان شامل تنظیم و به تصویب رسانیدن برنامه توسعه تولید محصولات دانشبنیان (ماده 43 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور) و تدوین احکام برنامه ششم توسعه در حوزه علم و فناوری، ایجاد زیرساختهای اطلاعاتی و هوشمندی سیاستی و تشکیل دبیرخانه آیندهنگاری علم و فناوری می شود.

 

 

تدوین محور علم و فناوری برنامه ششم توسعه

در سال جاری تدوین بخش علم و فناوری برنامه ششم توسعه از اولویت‌های اصلی این معاونت بوده است. به منظور تدیون احکام برنامه کارگروه تخصصی متشکل از نهادهای ذینفع، تشکیل شد. فرآیند تدوین محور علم و فناوری برنامه ششم، از تدوین شاخص‌ها و ارزیابی وضع موجود و مطلوب، تا چالش‌های توسعه علم و فناوری و سرانجام، مفاد قانونی مورد نیاز برای غلبه بر چالش‌ها و دستیابی به وضع مطلوب را در بر می‌گرفت. این نظرات همچون تجربیات سالهای گذشته، به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که متولییکپارچه‌سازی آن بود، ارسال شد.

 

تدوین برنامه توسعه تولید محصولات دانش‌بنیان

تصویب قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقاء نظام مالی کشور و بهویژه ماده 43 آن، معاونت علمی‌ و ‌فناوری رییس جمهور را بر آن داشت تا با تدوین برنامه مناسب بتواند چرخه اقتصاد شرکت‌های تولیدکننده محصولات دانشبنیان را تکمیل کند. تا قبل از تصویب این قانون، تمرکز حمایت‌های معاونت بیشتر بر تحریک عرضه محصولات دانش‌بنیان قرار داشت. بنابراین فرآیند تدوین برنامه با طراحی مدل مفهومی آغاز شد؛ به این معنا که الزامات تولید محصولات و خدمات کیفی دانش‌بنیان(حمایت از طرف عرضه، تحریک تقاضا و بازارسازی، تسهیل تبادل عرضه و تقاضا، نظام تأمین مالی پژوهش و فناوری، و شفافیت اطلاعات و هوشمندی سیاستی) توسط بنگاه‌های نوآور شناسایی شد و برنامه با در نظر گرفتن این محورهای پنجگانه تدوین شدند.

در این برنامه کارگروهی متشکل از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های تأثیرگذار پیش‌بینی شده است که به تکمیل عرضه و تقاضای محصولات دانش‌بنیان کمک خواهند کرد. در حال حاضر شش جلسه در کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان عضو کارگروه، در خصوص تدوین برنامه‌های عملیاتی مرتبط تشکیل شده است و کارگروه اصلی تولید، تقاضا و صادرات محصولات دانشبنیان نیز سه جلسه برگزار نموده و برنامه‌های اولویت‌دار را نیز تصویب کرده است.

 

ایجاد زیرساختهای اطلاعاتی و خلق هوشمندی سیاستی

معاونت علمی برای ایجاد این زیرساخت ها به روش های مختلف برگزاری دومین دوره طرح ملی پیمایش نوآوری ایران، طراحی نظام جامع پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری، انجام پروژه STIP Review Iran 2016 با همکاری سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل و طراحی داشبوردهای سیاستی به منظور رصد وضعیت ستادهای توسعه فناوری با استفاده از شاخص¬های علم، فناوری و نوآوری اقدام کرده است.

 

 

آینده‌نگاری ملی

با هدف ارتقا هوشمندی فناورانه کشور با تلاشهای صورت گرفته در دولت یازدهم سکانداری برنامههای آینده‌نگاری ملی کشور بر عهده معاونت علمی ‌و ‌فناوری قرارداده شد که با فعال‌سازی دبیرخانه برنامه درسال 94 تشکیل ضمن طرح‌ریزی مدل بومی و ملی، در حال حاضر 4 طرح ملی و اولویتدار توسط این دبیرخانه در حال بررسی و اجرایی شدن است.

 

 

مالکیت صنعتی

با توجه به مشخص نبودن مرجع پیگیری و ساماندهی مالکیت صنعتی و درجه اهمیت آن در سرنوشت شرکت‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان، در راستای رفع نارسایی‌های موجود در نظام ملی مالکیت صنعتی ایران، درسال 93 طرحی با هدف کمک به تصمیم‌سازی بهتر در این حوزه به قوه مجریه ارائه شد.

همچنین با توجه به اهمیت ویژه تبادلات داراییهای نامشهود طی سالهای 93 و 94 مشارکت در تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود در طرح‌های سرمایه‌گذاری با هدف تسهیل و ضابطه‌مند کردن آن صورت گرفت.

 

طرح پیشنهادی استفاده از ظرفیت متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیر مقیم

به منظور استفاده از ظرفیت متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیر مقیم، در دانشگاه‌های معتبر کشور و همچنین شناسایی و معرفی ظرفیتهای موجود در حوزههای مختلف علمی ‌و ‌فناوری موسسات و مراکز علمی داخل به نخبگان غیر مقیم و ایجاد ارتباط میان آنها، طرح پیشنهادی به هیات دولت تقدیم شد..

 

دستورالعملهای پیوست فناوری

در  فضای پسا تحریم لزوم اتخاذ تدابیری به منظور استفاده بهینه از تقاضای پروژه‌های ملی و بین‌ا‌لمللی در راستای توسعه فناوری‌های مورد نیاز داخلی و نیز الزام و تشویق طرف‌های خارجی به انتقال دانش و فناوری بسیار ضروری است. در نتیجه با مطالعات صورت گرفته در حوزه علم و فناوری کشور و با توجه به برهه حساس شرایط پسا برجام، دستورالعملهای پیوست فناوری بهویژه در پروژه‌های ملی و بینالمللی و همکاری‌های فناورانه در شورای امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارتخانه‌های بخشی تدوین شد. در این راستا تدوین طرح جامع انتقال فناوری به کشور از برنامه‌های کلیدی معاونت خواهد بود.