دلیل فراموشی در بیماران مبتلا به آلزایمر برای بسیاری از پزشکان ناشناخته است. بررسی‌های انجام شده توسط fMRI نشان می‌دهد که بخشی موسوم به سلول‌های شبکه‌ای در مغز می‌تواند در این مورد نقش داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بررسی‌های انجام شده با استفاده از اسکن fMRI توسط دانشمندان در دانشگاه کالج لندن نشان می‌دهد که فعالیت‌های سلول شبکه‌ای در مغز، نقش بسیار مهمی در حافظه و مسیریابی دارد. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Current Biology منتشر شده‌است. این پروژه با حمایت انجمن تحقیقات پزشکی انگلستان انجام شده‌است.
انتروهینال کورتکس یکی از اولین نواحی در مغز است که تحت تاثیر آلزایمر قرار می‌گیرد. به همین دلیل تحقیقات زیادی برای توضیح دلیل این که چرا بیماران مبتلا به آلزایمر دچار فراموشی می‌شوند انجام شده‌است.
سلول‌های شبکه‌ای در مغز نقش سیستم هماهنگ کننده درونی را ایفا می‌کنند که از اتصال بخش‌های مختلف در مغز ایجاد می‌شوند. این پروژه اولین شواهد مورد نیاز محققان درباره نقش سلول‌های شبکه‌ای در مکان‌یابی و حافظه را ارائه می‌دهد.
نیل برگس از مدیران بخش عصب‌شناسی شناختی این دانشگاه می‌گوید: « بیماران مبتلا به آلزایمر به سختی می‌توانند صحنه‌های گذشته را به خاطر بیاورند. این پروژه نشان داد که چرا این بیماران در به یادآوری خاطرات مشکل دارند. ما پیش از این آزمایشی طراحی کردیم به نام Four Mountains Test یا تست چهار کوه که در آن شرکت‌کنندگان باید چشم‌انداز کوه‌ها را بازگو کنند و سپس آنها را از میان چهار چشم‌انداز مختلف شناسایی کنند. در این تست امکان شناسایی بیماری آلزایمر وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که سلول‌های شبکه‌ای در انتروهینال می‌تواند با از دست رفتن حافظه در ارتباط باشد.»
آیدان هرونر از محققان این پروژه که در حال حاضر در دانشگاه یورک فعالیت دارد می‌گوید: «این موضوع بسیار جالب توجه است که بتوان بین یک نوع نرون خاص در مغز و به یاد آوردن خاطره ارتباط ایجاد کرد. این پروژه نشان داد که سلول‌های شبکه‌ای ممکن است چیزی فراتر از مکان‌یابی را برعهده داشته باشند. این بخش ممکن است در برنامه‌ریزی و تصور آینده نقش داشته باشد. این که بتوان میان عملکرد یک بخش نرونی با فرآیندهای سطح بالای شناختی ارتباط ایجاد کرد، کاری بسیار دشوار است.»

منبع : http://medicalxpress.com/news/2016-03-grid-cells-role-human-revealed.html