تولید عضله مصنوعی کاربردهای زیادی در پزشکی و صنعت روبات دارد. اخیرا با استفاده از اپتوژنتیک عضلات مصنوعی ساخته شده‌است که درصورت تابش نور، حرکت می‌کنند. این عضلات را می‌توان برای ساخت روبات مورد استفاده قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،اپتوژنتیک فناوری جدیدی است که با استفاده از آن می‌توان به‌صورت غیرتهاجمی روبات‌های بسیار کوچک را کنترل کرد و از آنها در بخش حسگری و سلامت استفاده کرد.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه ایلینویز نشان دادند که روبات‌های زیستی با استفاده از میدان الکتریکی قابل فعال شدن هستند. الکتریسیته موجب اثرات جانبی روی سیستم‌های زیستی می‌شود و نمی‌توان به‌صورت انتخابی یک بخش مشخص از عضله را تحریک کرد.

یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که می‌توان از یک ماژول کنترل شونده با نور برای ایجاد نیروی 300 میکرونیوتون استفاده کرد. این نیرو در پاسخ به تابش نور انجام می‌شود. زمانی که از این فناوری در یک زیست‌روبات استفاده شود آنگاه روبات می‌تواند در اثر تابش نور به یک سمت مشخص حرکت کند.

در این پروژه محققان از یک بافت عضله شروع کردند. یک سلول از موش را برداشته و به آن ژنی را افزودند که با تابش نور آبی، عضله می‌تواند منقبض شود. این کار موجب شده تا ساختار انعطاف‌پذیر بدنه بتواند بین 7 میلیمتر تا 2 سانتیمتر خم شود.

ریتو رامان از محققان این پروژه می‌گوید: «حلقه‌های عضله‌ای که ما طراحی کردیم شبیه به دایره است. این به آن معناست که ما می‌توانیم از آنها به‌عنوان واحدهای سازنده استفاده کرده و با ترکیب این واحدها اقدام به تولید روبات با اشکال و کاربردهای مختلف کنیم.»

علاوه براین، این حلقه‌های عضله‌ای دارای مزیت‌های دیگری نیز هستند به طوری که نور و مواد غذایی می‌توانند به درون بافت از تمام جهات وارد شوند، این در حالی است که پیش از این روبات‌هایی که طراحی شده بودند نیاز به ترفندهای مختلفی برای تغذیه داشتند.

محققان ابعاد و اشکال مختلفی را طراحی کردند تا بتواند به‌صورت‌های مختلف حرکت کند. آنها به صورت روزانه این عضله‌ها را ورزش داده تا تقویت شوند که این کار نیز با تابش نور انجام می‌شود.