هفتمین المپیاد دانش‌آموزی فناوری نانو با حضور 30 هزار و 16 دانش‌آموز اردیبهشت‌ماه 95 با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، هفتمین المپیاد دانش‌آموزی فناوری نانو، با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی همانند شش دوره گذشته و با هدف فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان در دو مرحله برگزار خواهد شد.

در مرحله نخست که روز جمعه 24 اردیبهشت ماه 1395 برگزار می‌شود، همه داوطلبان در یک آزمون تئوری شرکت می‌کنند. افراد برتر این آزمون، برای حضور در مرحله دوم انتخاب می‌شوند.

مرحله دوم در قالب یک اردوی علمی در تابستان 95 برگزار می‌شود و افرادی که به این مرحله راه می‌یابند، ضمن فراگیری روش‌های ساخت و کاربرد نانومواد در آزمایشگاه و شرکت در کارگاه‌های شبیه‌سازی نانو، از مراکز فعال کشور در حوزه فناوری نانو نیز بازدید می‌کنند.

آن‌ها سپس برای کسب مدال طلا، نقره و برنز با هم به رقابت می‌پردازند. این رقابت در دو بخش آزمون کتبی و همچنین ارائه دستاوردهای علمی خود طی این دوره، در قالب مقاله علمی و ارائه شفاهی با حضور داوران متخصص علوم و فناوری نانو برگزار می‌شود.

30
هزار و 16 دانش‌آموز برای رقابت در هفتمین المپیاد دانش‌آموزی فناوری نانو، در سایت باشگاه نانو ثبت‌نام کردند. 9410 نفر از داوطلبان این المپیاد را دانش آموزان دختر و 10606 را دانش آموزان پسر تشکیل می‌دهند.

این افراد با همکاری 245 نهاد ترویجی در ادارات آموزش‌وپرورش و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی سراسر کشور ثبت‌نام‌شده‌اند. به‌منظور ارتقای آمادگی داوطلبان، سه آزمون آزمایشی برای آن‌ها به صورت غیرحضوری در سایت آموزش نانو به نشانی edu.nano.ir برگزار می‌شود.

آموزش کار گروهی، فراگیری فرآیند پژوهش علمی،تجربه‌ی کار با تجهیزات فناوری نانو، آموزش نرم‌افزارهای شبیه‌سازی و نهایتاً، تقویت روحیه خودباوری، از اهداف مرحله عملی المپیاد نانو به شمار می‌رود.