یازدهمین دوره مسابقات روبوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۶، با حضور ۶۲۴ تیم در بخش بزرگسالان و دانش آموزان در نمایشگاه بین المللی تهران از هجدهم فروردین ماه آغاز به کار می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  مرتضی موسی خانی، رئیس کمیته ملی ربوکاپ پیش از ظهر امروز در نشست خبری یازدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۶ با اشاره به شعار سال ۱۳۹۵ که اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است، عنوان کرد: حوزه نرم افزار و سخت افزار و دانش هوش مصنوعی و روباتیک می تواند گام عملی را برای تحقق این شعار بردارد.

وی افزود: در زمان تحریم ها، تنها موردی که تحریم نشد ورود محققان و دانشمندان و دانشجویان جوان ایرانی به امریکا بود که این نشان می دهد در جاهایی که موضوع استفاده از نسل جوان مطرح است، مشمول تحریم نمی شویم.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۵، برگزاری مسابقات ربوکاپ آزاد ایران را آغاز کردیم و هر ساله از نظر کیفی و کمی شاهد رشد آن هستیم که این نشان دهنده علاقه مندی کشور به برگزاری مسابقات ربوکاپی است.

رئیس دانشگاه آزاد قزوین با بیان اینکه به واسطه این مسابقات، شرکت های دانش بنیان زیادی در دانشگاه آزاد شکل گرفته اند، گفت: تاکنون در این دانشگاه ۳۴ شرکت دانش بنیان فعال در زمینه نرم افزار و سخت افزار تشکیل شده است.

وی اظهارداشت: بنا داریم امسال یازدهمین دوره مسابقات آزاد ربوکاپ ایران را در نمایشگاه بین المللی به همت کمیته ملی ربوکاپ و دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار کنیم.

رقابت ۶۲۴ تیم در مسابقات روبوکاپی

موسی خانی اظهارداشت: امسال حدوداً ۶۲۴ تیم در مسابقات شرکت کرده که بعد از مرحله اول، ۳۲۰ تیم به مسابقات نهایی راه پیدا کردند.

وی عنوان کرد: امسال شاهد رشد چشمگیر شرکت دانش آموزان در این مسابقات بودیم که بر این اساس ۴ روز و نصفی را به این بخش در یازدهمین دوره مسابقات اختصاص داده ایم. از امروز بعدازظهر (شانزدهم فروردین) مسابقات دانش آموزی تا روز جمعه برگزار می شود. همچنین بخش بزرگسالان این دوره از مسابقات از چهارشنبه آغاز به کار می کند.

موسی خانی با بیان اینکه در یازدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران، ۱۴ تیم از ۹ کشور اروپایی، آمریکائی و جنوب شرق آسیا حضور دارند، اظهارداشت: در این دوره از مسابقات، از کشورهای آمریکا، انگلیس، هلند، آلمان، چین، افغانستان، پرو، کره جنوبی، کانادا و... تیمهایی حضور دارند.

وی با بیان اینکه این دوره از مسابقات با مسابقات ربوکاپ آلمان همزمان برگزار می شود، گفت: دلیل عدم حضور تیم های آمریکائی، حضور در مسابقات آلمان است. زیرا آلمان نزدیک به آمریکا است.

وی ادامه داد: امسال، بیشترین استقبال از لیگ روبات پرنده شد که بر این اساس ۸۳ تیم در این لیگ شرکت کردند. این مسابقات در فضای باز نمایشگاه بین المللی برگزار می شود و مسابقه جابجایی اجسام توسط این روبات های پرنده از داخل آب انجام می شود.

وی اظهارداشت: همچنین در لیگ روبات امدادگر، اولین نقشه جدید در سال ۲۰۱۶ که در مسابقات آلمان ارائه می شود، پیاده سازی خواهد شد.

موسی خانی خاطرنشان کرد: همچنین در لیگ روبات صنعتی ( @work ) شش تیم حضور دارند که این لیگ جدید می تواند برای کاربردی کردن دانش روباتیک در حوزه صنعتی موثر واقع شود.از سوی دیگر، لیگ استاندارد دانش آموزی را در این دوره از مسابقات در نظر گرفته ایم.

وی افزود: امسال از کلیه صاحبان صنعت، وزارت صنایع و ادارات صنایع در استان ها دعوت شده تا در این دوره از مسابقات شرکت کنند.

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران اظهارداشت: هدف اصلی برگزاری این مسابقه، تحقق ماموریت و رسالت اصلی دانشگاه مبنی بر تربیت نیروهای عملیاتی است تا بتوانند دانش مهندسی را پیاده سازی کنند و به عنوان مهندسان حرفه ای در صنعت کشور حضور یابند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین افزود: برگزاری مسابقات ربوکاپ در سطح آسیایی از سال گذشته آغاز شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

یازدهمین دوره مسابقات ربوکاپ ایران ۲۰۱۶ با حضور ۶۲۴ تیم در ۲۲ لیگ (در بخش دانش آموزی و بزرگسالان) از هجدهم فروردین ماه در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار می کند.

برگزاری سمپوزیوم روبوکاپ در دانشگاه آزاد قزوین

وی اظهارداشت: همچنین در روز شنبه بیست و یکم فروردین ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، سمپوزیوم ربوکاپ با حضور دانشمندان داخلی و خارجی برگزار می شود. در این سمپوزیوم ۱۷۰ مقاله ارسال شد که قرار است در روز سمینار ۳۰ مقاله ارائه شود.