ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، همواره در جهت توسعه صنایع فرهنگی و تولید محصولات فناورانه با تمرکز بر ارتقا کیفیت زندگی مردم در تلاش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رویکردهای توسعه صنعت فرهنگی و تولید محصولات فناورانه فرهنگی، تجاری‌سازی محصولات صنایع فرهنگی و تمرکز بر تولید ثروت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم فعالیت می‌کند.

در این راستا می‌توان به برخی مفاهیم چون صنایع فرهنگی، فناوری‌های فرهنگی، صنایع خلاق و فناوری‌های نرم اشاره کرد.

صنایع فرهنگی

صنایع فرهنگی، گونه‌ای از صنعت هستند که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی می‌پردازند که ماهیت فرهنگی دارند و مخاطب آن‌ها جنبه‌های فرهنگی فرد و جامعه است.

این صنایع دانش‌بنیان هستند و قابلیت زیادی برای ایجاد شغل دارند. تولیدات این صنعت بر خلاقیت، مهارت و نوآوری استوار بوده و غالباً مبتنی بر فناوری است.

فناوری‌های فرهنگی

 صنایع فرهنگی به عنوان صنعت، نیازمند فناوری هستند. مجموعه‌ای از ابزارها و فرایندهای تبدیل دانش و منابع فرهنگی به محصولات و خدمات. یا به بیان دیگر، روش‌ها، ابزارها و رویکردهایی است که به واسطه آن‌ها، فرهنگ می‌تواند ارزش‌های خود به ویژه ارزش اقتصادی و وجوه فناورانه خود را شکوفا کنند.

صنایع خلاق، چرخه‌هایی از خلق، تولید و توزیع کالاها و خدمات که خلاقیت، سرمایه فکری و اطلاعات را به عنوان ماده خام به کار می‌گیرند. متشکل از محصولات مادی و ملموس و غیرمادی و معنوی یا خدمات هنری با محتوای خلاق، ارزش اقتصادی و هدف‌های بازاری.

این صنایع شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های دانش‌بنیان، متمرکز بر هنر اما نه محدود به آن، که پتانسیل درآمدزایی از دادوستد و حقوق مالکیت معنوی هستند. همچنین در بسیاری از منابع، صنایع فرهنگی و صنایع خلاق معادل یکدیگر تعریف می‌شوند.

فناوری‌های نرم

 توسعه و به کاربردن سازوکارها و قواعد هوشمندانه به منظور به رفتار درآوردن انسانها، یا به عبارتی طراحی مسیر «رسیدن به اهداف با کمترین منابع» از طریق تغییر باورها یا تحت تأثیر قرار دادن تعلقات افراد، نهادها و مجموعه‌ها، فناوری نرم نامیده می‌شود.

ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی، پیشران کلیدی توسعه اقتصاد دانش بنیان و گذار کشور به موج چهارم بر پایه گسترش فناوری‌ها، صنایع، کسب‌وکارها و مشاغل خلاق و فرهنگی است.

رسالت این ستاد در چارچوب این مأموریت کلان، عبارت است از هماهنگ‌سازی، حمایت و تسهیل گری و روزآمدسازی زیرساخت‌های نهادی برای توسعه صنایع و فناوری‌های فرهنگی و تجاری‌سازی آنها.

اولویت های ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی

اولویت‌بندی حوزه‌های ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی را به لحاظ امکان موفقیت و تاثیرگذاری هنرهای تصویری (انیمیشن و پویانمایی، سینما)، رسانه‌های مجازی (بازی‌های رایانه‌ای، نشر دیجیتال)، ورزش و سرگرمی (پارک‌های موضوعی، مسابقات و جشنواره‌ها)، طراحی‌ها (اسباب‌بازی، زیورآلات و جواهرات، معماری)، میراث فرهنگی (صنایع‌دستی، موزه، مکان‌های باستانی، گردشگری) هستند.

این ستاد فعالیت‌های محوری خود را در زمینه‌های سیاست‌گذاری، حمایتی (به صورت مقطعی)، ترویجی، جهت‌دهی و هدایتی و ایجاد زیرساخت‌ها دنبال می‌کند.

ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در نظر دارد تا محصولات فرهنگی را از ایده تا اجرا که شامل مرحله تولید نیز می‌شود حمایت کند. از جمله این اقدمات هم در زمینه ایده در برگزاری رویدادهای کارآفرینی چون هم‌نت، ایده شو و بورس ایده شرکت کرده است.

 

در مرحله تولید این ستاد مراکز شکوفایی و نوآوری، مراکز شتابدهی و ساخت زیرساخت‌های لازم را مد نظر قرار داده است. همچنین راه اندازی کریدور تجاری‌سازی، فن بازار و حمایت از برگزاری حراج‌های معروف اقدامات حمایتی برای عرضه محصولات فرهنگی محسوب می‌شود.