پیرو تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با دستور رییس رسانه ملی، فعالیت جدی برای تبلیغ و آشناسازی عموم مردم از محصولات تجاری سازی شده در عرصه دانش بنیان را آغاز کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امسال؛ سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» است؛ شعاری که مقام معظم رهبری در پیام نوروز 95 آن را اعلام کردند. مسیر رسیدن به اقتصاد مقاومتی، از محل اجرای درست قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان می گذرد.
اما دغدغه اغلب تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان، عدم شناخت کافی از دستاوردهای سال های گذشته و امروز آنان است. آنها علاوه بر فرهنگسازی و ترویج اقتصاد و مصرف محصولات اقتصاد دانش بنیان، به تبلیغات مرسوم نیز نیازمندند.
همدلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی
در این میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از سال گذشته در کنار حمایت ها و ارائه تسهیلات مختلف به این شرکت ها، توجه ویژه و برنامه ریزی برای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی را با همدلی سازمان صدا و سیما، آغاز کرد که نتیجه آن، امضای تفاهم نامه بود که با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دکتر محمد سرافراز رییس سازمان صداو سیما، برای اجرای سیاستهای کلی کشور در توسعه اقتصاد دانشبنیان و اقتصاد مقاومتی و پاسخگویی به نیازهای فناورانه رسانه ملی در چارچوب اهداف و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، امضا شد.
از جمله بندهای اصلی این تفاهم نامه همکاری مشترک فرهنگسازی و ترویج علم و فناوری در جامعه، از راه تولید برنامههای مشترک حمایت از محصولات و خدمات دانشبنیان ساخت داخل و در نظر گرفتن تخفیف فرهنگی در تبلیغ و معرفی کالاهای دانش بنیان ساخت داخل است.
بر اساس این تفاهم نامه، سازمان صدا و سیما ضمن همکاری در تولید و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی حوزه ترویج علم و فناوری و فرهنگسازی ساخت و عرضه تجهیزات دانش بنیان داخلی، حمایت از تولید ساخت داخل به استفاده حدأکثری از ظرفیتهای داخل کشور برای حرکت به سوی عدم خرید خارج از کشور در مواردی که امکان تولید داخلی وجود دارد متعهد شد که با مساعدت و همکاری معاونت علمی برنامه های خاصی برای این مهم تولید و از شبکه های مختلف خبری سیما پخش شد.
ضوابط رسانه ملی در سال 95 برای حمایت از کالاهای دانش بنیان ایرانی
رسانه ملی در سال جدید مجموعه ضوابط و مقررات جذب و پذیرش آگهی تبلیغات بازرگانی سال 1395 سازمان صدا و سیما، در راستای سیاست های اصل 44 و سیاست های اقتصاد مقاومتی براساس برآورد ظرفیت های پیش بینی شده، با هدف حمایت حداکثری از کار و سرمایه ایرانی و با رویکردهای متعدد تهیه و تدوین شده است را ابلاغ کرد که در آن توجه خاصی هم به تولید دانش بنیان داشت.
به عنوان مثال؛ تامین رشد پویا و بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی، حمایت از کارآفرینان و به حداکثر رساندن مشارکت واحدهای تولیدی و خدماتی کشور، حمایت از تولیدکنندگان، صادرکنندگان محصولات و خدمات ایرانی، حمایت از مخترعین و فعالان دانش بنیان، ایجاد رقابت سالم در حوزه های تولیدی کشور، توجه جدی به اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی، کمک به ارتقاء سطح استانداردهای کالا و خدمات ایرانی در مقایسه با سایر تولیدات مشابه، اهتمام جدی به برند ایران و حمایت لازم در این بخش به منظور حضور مستمر برندهای ایرانی که دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند، بخشی از رویکردهای رسانه ملی است.
80 درصد اضافه پخش تشویقی
به منظور حمایت حداکثری از تولیدکنندگان داخلی و نیز ارائه دهندگان خدمات و کمک به توسعه اقتصادی کشور، سازمان صدا و سیما، علاوه بر سایر امتیازات در حوزه تبلیغات به شرکت های دانش بنیان، اضافه پخش تشویقی علاوه بر سایر امتیازات نیز اعطا می کند. بر همین اساس، محصولات دانش بنیان، 80 درصد اضافه پخش تشویقی دریافت می کنند.
همچنین برای حمایت از آن دسته از صاحبان کالا و خدمات که در راستای اصلاح الگوی مصرف، با هدف کاهش مصرف انرژی در جامعه اقدام می کنند و نیز ترغیب تولیدکنندگان داخلی، صاحبان کالا و خدمات دانش بنیان، 30 درصد اضافه پخش تشویقی با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دریافت می کنند.
بر همین اساس، رقم تخفیف به تبلیغات محصولات شرکت های دانش بنیان داخلی رقم قابل ملاحظهای حدود 30 تا 40 درصد برای تبلیغات محصولات دانش بنیان تولید و ساخت داخل برآورد می شود که این موضوع فضای کسب و کار را برای فعالیت شرکتهای ایرانی آسانتر میکند.
شرکت ها و موسسات دانش بنیان کشور، برای تبلیغ محصولات دانش بنیان خود می توانند برای اطلاع از جزئیات ضوابط و مقررات پذیرش و پخش آگهی های رادیویی و تلویزیونی، به وبسایت این سازمان مراجعه کنند و با دریافت متن کامل آن، برنامه ریزی برای تبلیغ محصولات شان و رونق بازار کالای ساخت ایران انجام دهند.