آثاری که در بخش سینمای سعادت سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌روند، شما را در جریان تحولات، جهش‌ها و نقاط امیدبخش سینما در آمریکای لاتین، آسیا، اروپای شمالی و حتی کشوری مانند عراق قرار خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، مهمترین ویژگی فیلم‌هایی که در بخش سینمای سعادت روی پرده می‌روند، تازگی و بکر بودن این آثار است. با نگاهی اجمالی به سوابق این فیلم‌ها، به وضوح می‌توان دریافت دسترسی به نسخه‌هایی از آنها و امکان تماشایشان روی پرده سینما در ایران ساده نیست. جشنواره جهانی فیلم فجر امکانی در اختیار علاقمندان سینما به ویژه دوستداران سینمای متفاوت قرار می‌دهد تا این آثار کمتر دیده شده را روی پرده ببینند و با بخشی از سینمای جهان آشنا شوند که کمتر درباره آن صحبت شده است. رویکرد هیات انتخاب این دوره از جشنواره در گزینش این آثار، سهیم کردن علاقمندان سینما در لذت کشف جهش‌های تازه و تجربه‌های خلاقانه از نقاط مختلف جهان است. نمونه‌هایی از ظرفیت‌های سینمای شمال اروپا، آمریکای لاتین و آثاری که زبان بصری خاصی دارند را می‌توانید در بخش سینمای سعادت این دوره تماشا کنید.

تصویری تازه از جنگ

سینمای استونی شاید برای دوستداران سینما، گمنام و مهجور باشد، اما درام جنگی «1944» به کارگردانی المو نوگانن نشان می‌دهد که این کشور در زمینه سینما رشد قابل توجهی داشته است. این فیلم جنگی خوش ساخت و متقاعدکننده برای اولین‌بار در جشنواره فیلم برلین رونمایی شد و مورد توجه آنهایی قرار گرفت که فرصت تماشایش را داشتند. این فیلم که به عنوان نماینده سینمای استونی در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار معرفی شد و در استونی تماشاگر بالایی داشته، شما را با تصویر تازه‌ای از جنگ در اروپا مواجه می‌کند. «1944» خوش ساخت است و ریتم خوبی دارد و از منظری انسانی و متفاوت به موضوع جنگ و نزاع میان مردم یک سرزمین می‌پردازد.

انسان، طبیعت و کهنسالی

فیلم اسپانیایی «اماما، هنگامه سقوط یک درخت»به کارگردانی آسیر آلتونا موضوع انسان، طبیعت و کهنسالی را در قالبی تاثیرگذار به تصویر می‌کشد. شخصیت‌های اصلی فیلم دو زن هستند، یک زن کهنسال و زنی جوان که ارتباط میان آنها و جهان اطرافشان، موضوع زوال در پیری را روایت می‌کند. در کنار فضاسازی خوب، وجه بصری قدرتمند دیگر امتیاز این فیلم است.

«اماما» نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم «سن سباستین» روی پرده رفت و جایزه بهترین فیلم از منطقه «باسک» را دریافت کرد. «اماما» در جوایز فیلم «گویا» در اسپانیا جایزه بهترین بازیگر زن را به دست آورد.

از کردستان تا اسپانیا با عشق

فیلم «ال کلاسیکو» به کارگردانی هلکات مصطفی فوتبال و عشق نوجوانانه را به هم گره می‌زند. تماشاگر در فضایی گرم و جذاب از کردستان عراق تا اسپانیا می‌رود، به بهانه دیدار با کریستیانو رونالدو و فوتبال که موضوعی همیشه جذاب است، به یاد روزگار نوجوانی و عشق های آن دوره می‌افتد.

«ال کلاسیکو» نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم دوبی سال گذشته روی پرده رفت. این فیلم 28  فروردین ماه در جشنواره فیلم «ترایبکا» امریکا روی پرده می‌رود. بهمن اردلان سینماگر سرشناس ایرانی صدابردار این فیلم است.

تنهایی‌های یک مرد

«تا همین نزدیکی» ساخته آلخاندرو گازمن آلوارز یکی دیگر از فیلم‌های متعلق به سینمای آمریکای لاتین است که در جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود. اثری مفرح، جذاب و شیرین که موضوع چاقی یک مرد و محبوس شدن او در خانه را به شکلی جالب و در ارتباط با اطرافیانش نشان می‌دهد. محدود بودن قدرت حرکت شخصیت اصلی باعث نمی‌شود فیلم راکد و کسالت بار شود،  به سبک و شیوه سینمای آمریکای لاتین فیلم سرشار از لحظات و شوخی‌های بامزه است.

گوهری از سینمای متفاوت ترکیه

«جنون» به کارگردانی امین الپر برای تماشاگری که سینمای متفاوت ترکیه را دنبال می‌کند و با نقاط قوت آن آشناست،  تماشایی است. فیلمی با ایده‌ای جذاب و پرداختی سینمایی که در پایان تماشاگر را شگفت‌زده می‌کند. «جنون» که در بخش اصلی هفتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز سال 2015 موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران شده، نشان می‌دهد سینمای معاصر ترکیه با وجود فیلمسازانی شبیه الپر، زنده و غافلگیرکننده است.

سیاه و سفید با فضاسازی تاثیرگذار

فیلم «سپیده‌دم» به کارگردانی لیلا پاکانینا اثری سیاه و سفید با فضاسازی تاثیرگذار درباره جنگ است. فیلم در لحظاتی تماشاگر را به یاد آثار تارکوفسکی به ویژه «کودکی ایوان» می‌اندازد. «سپیده دم» یک موضوع جذاب را به تصویر می‌کشد و آن اختلاف دو نسل است. پدر با توجه به معیارهای خود، امری را اخلاقی می‌داند و پسر با معیارهایی تازه، همان امر را غیراخلاقی می‌داند. نخستین نمایش این فیلم در جشنواره فیلم «شب‌های سیاه تالین» در استونی در نوامبر 2015 بود.

فیلمی مفرح درباره یک معضل چهل ساله

«قوچ‌ها» به کارگردانی گریمور هاکونارسون یکی از نمونه‌های موفق از قابلیت‌های سینمای شمال اروپاست. سینمایی که در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. «قوچ‌ها» اثری درخشان از ایسلند است که سال گذشته در جشنواره کن معرفی و شناخته شد و جایزه اصلی بخش نوعی نگاه را دریافت کرد.

فیلم با وجود ریتم آرامی که دارد مفرح است و با شوخی‌های دلنشین ماجرای کدورت چهل ساله دو برادر را روایت می‌کند. این فیلم که در اسکار 2016 نماینده سینمای ایسلند بود، یکی از نامزدهای بخش بهترین فیلم جوایز فیلم آکادمی اروپا در سال 2015 بود.

یک قصه عاشقانه

فیلم اوکراینی «غزل غزل‌ها» ساخته اوا نیمان یک عاشقانه کوچک و دوست داشتنی با مجموعه‌ای از تابلوهای تصویری و تمی مذهبی است. این فیلم جایزه کلیسای جهانی بهترین فیلم معنوی را از جشنواره کارلووی واری دریافت کرده است و در جشنواره‌های اودسا در اوکراین، تورنتو کانادا، شیکاگو آمریکا، تسالونیکی یونان و جشنواره گوتبرگ سوئد به نمایش درآمده و 26 فروردین ماه در جشنواره فیلم نشویل آمریکا روی پرده می‌رود. اوا نیمان برای سینمادوستان ایرانی نامی بیگانه نیست او داور بیست و نهمین جشنواره فیلم نوجوان همدان بوده و پیش از آن با فیلم «خانه ای با برجک» دو جایزه از بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک اصفهان دریافت کرده است.

جذاب برای تماشاگر گسترده

«گنج» ساخته کورنلیو پرومبیو از رومانی از آن دست آثاری است که در عین حال که ارزش‌های سینمایی و هنری دارد، مفرح است و می‌تواند برای مخاطب گسترده جذاب باشد. ماجرای جستجوی گنج و تلاش شخصیت اصلی برای یافتن آن موقعیت‌های بامزه در فیلم خلق کرده است. فیلم سال گذشته جایزه استعداد بخش نوعی نگاه جشنواره کن را دریافت کرد. این فیلم در جشنواره‌های کارلووی واری، ملبورن، تورنتو، هلسینکی، سن‌سباستین، زوریخ، هامبورگ، نیویورک، شیکاگو و ... روی پرده رفته و در جذب مخاطب موفق بوده است. با توجه به داستان و فضای «گنج»، به نظر می‌رسد نمایش آن در جشنواره جهانی فیلم فجر با استقبال همراه باشد.

جذابیت‌های سینمای آمریکای لاتین

سینمای آمریکای لاتین در ایران دوستداران جدی و فراوانی دارد. در جشنواره جهانی فیلم فجر، نمونه‌های جذابی از قابلیت‌های این سینما پیش روی مخاطبان است. گوارانی به کارگردانی لوئیس زوراکوئین داستان سفر یک مرد و زن از پاراگوئه تا بوینس‌آیرس از طریق رودخانه پارانا را روایت می‌کند. فیلم بر تصاویری چشم‌نواز مکث می‌کند و وجه بصری فوق العاده‌ای دارد، به اضافه یک پایان درخشان و دریادماندنی که به امتیاز دیگر آن تبدیل می‌شود. برای آنان که به وجه دیداری آثار سینمایی اهمیت می‌دهند، «گوارانی» یک فیلم تماشایی است. این فیلم از 19 فروردین‌ماه در سینماهای آرژانتین اکران می‌شود.

تغییر از راه می‌رسد

فیلم انگلیسی نورفولک به کارگردانی مارتین رادیش اثری قصه‌گو و سرگرم‌کننده است. فیلمی وفادار به یکی از سنت‌های سینمای انگلیسی با این موضوع که شخصیت دور افتاده در مواجهه با یک رویداد یا شخصیت کاملا دگرگون می‌شود. نورفولک سال گذشته برای اولین بار در جشنواره برلین به نمایش گذاشته شد. فیلم درباره زندگی آرام پدر و پسری است که با رفتن پدر به یک ماموریت خطرناک تهدید می‌شود. این فیلم علاوه بر برلین در جشنواره‌های روتردام هلند، ادینبورو انگلیس، گالوی ایرلند و ویلینوس لیتوانی نمایش داشته است.

همزمانی نمایش با جشنواره فیلم پکن

یکی از مهمترین فیلم‌های این دوره درام جنگی «من یک معلم هستم» محصول سال 2016 سینمای روسیه به کارگردانی سرگی ماکریتسکی است که همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر در افتتاحیه جشنواره فیلم پکن روی پرده می‌رود. فیلم داستان معلمی است که روستای محل زندگی‌اش توسط فاشیست‌ها اشغال شده است. او که فردی معتقد به ارزش‌های انسانی، عشق و خانواده است، پس از اتفاقاتی مجبور می‌شود با واقعیت رو به رو شود و ناگزیر است انتخابی سخت بین کنارآمدن با رژیم کنونی و یا جنگ برای حفظ خانواده، ارزش‌ها و عقایدش داشته باشد.

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت ماه 95 به دبیری رضا میرکریمی در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود. برای اطلاع از اخبار جشنواره به سایت آن به نشانی www.fajriff.com  مراجعه کنید.