محققان موفق به ساخت میز لرزه‌ای شدند که می‌تواند زلزله را شبیه‌سازی کند تا در این راستا ساختمان‌های مقاوم‌تر و بهینه‌تری در برابر زلزله در کشور ساخته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کشور در معرض خطر بالایی از لحاظ زلزله قرار دارد و مرتب در طول سال چندین بار تحت امواج لرزه‌ای  متأثر شده و بنا به شدت و فاصله از کانون زلزله و گسلهای موجود، می‌تواند باعث خرابی‌ها و زیان‌های گسترده‌ای شود از این رو، دستگاه‌های اجرایی نظیر وزارت راه و شهرسازی که متولی ساخت و ساز مسکن است، تلاش دارد تا ساختمان‌ها را بر اساس تکنولوژی بالا و مقاوم در برابر حوادث طراحی کند.

 از این رو پروژه طراحی و ساخت میز لرزه بومی که بتواند زلزله را شبیه سازی کرده و امکان بررسی‌های دقیق‌تر بر نحوه کنترل رفتار ساختمانها در برابر زلزله داشته باشد در دستور کار قرار گرفت. با استفاده از میز لرزه می‌توان، ساختمانی با اسکلت سالم را تحت زلزله قرار داد تا خروجی‌ها و خرابیهای پس از زلزله را اندازه گیری کرده و بر این اساس مقاومت ساختمان را در برابر زلزله افزایش داد.

علی برهانی مدیر عامل شرکت آبرفت پی آژند که در دور سوم این نمایشگاه حضور داشته است بیان کرد: از میز لرزه قبل از ساخت واقعی ساختمان بهره گیری می‌شود، تا طراحی‌های ساختمان کنترل شده و چگونگی اعمال ضرایب مختلف بر اجزای سازه در طراحی‌ها مشخص شود. همچنین با استفاده از این میز شبیه سازی، می‌توان به لحاظ سازه‌ای و مکانیکی آزمایشهای گوناگونی بر اساس شدت و دقت مورد نیاز انجام داد.

وی این تکنولوژی را در عرصه بین‌المللی شناخته شده خواند و افزود:  در حال حاضر امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا، پرتغال، چین و کره، دارای تکنولوژی ساخت میز لرزه بوده و با استفاده  از میز لرزه می‌توان، ساختمانی با اسکلت سالم را تحت زلزله قرار داده تا خروجی‌ها و خرابیهای پس از زلزله را اندازه گیری کرد و بر این اساس مقاومت ساختمان را در برابر زلزله افزایش داد.

برهانی با  اشاره به راه حل منطقی برای مقابله با کاهش اثرات مخرب زلزله بیان کرد:  شبیه سازی شرایط وقوع زمین لرزه برای سازه واقعی یا مدلی برگرفته از سازه اصلی است. البته اینکه پس از ساخت یک ساختمان در مقیاس واقعی به بررسی پاسخ آن در برابر ورودی‌هایی مانند باد یا زلزله پرداخته شود مستلزم هزینه‌های بالا است و مقرون به صرفه نیست. از این رو بهتر آن است که پیش از ساخت چنین سازه‌هایی یک مدل از آن ساخته شود و در سطح آزمایشگاهی به بررسی آن پرداخت.

این فعال حوزه فناوری،  میز لرزه را یکی از ابزارهای مفید و مؤثر در مطالعات مربوط به سازه‌ها خواند و گفت:  میزهای لرزه با قابلیت شبیه‌سازی ورودی‌های زلزله این امکان را در اختیار مهندسین قرار می‌دهند تا پیش از ساخت سازه‌ی مورد نظر خود در مقیاس واقعی، مدل مربوطه را ساخته و با آزمایش آن بر روی میز لرزه به بررسی پاسخ آن تحت ورودی زلزله بپردازند.

وی با اشاره به شاخصه‌های این طرح تولیدی بیان کرد: این میزها بر اساس اندازه‌ی آن‌ها، درجات آزادی و نیز بر اساس نوع محرکه‌ی به کار رفته در آن تقسیم بندی می‌شوند. اما چیزی که در همه‌ی این موارد مشترک است میزان انطباق جابجایی، سرعت و شتاب شبیه‌سازی شده با جابجایی، سرعت و شتاب زمین لرزه واقعی است.

برهانی در پایان با تاکید بر نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران گفت: متولی اصلی این اقدام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و با تلاشها و تدبیرات لازم در این دوره و دوره‌های پیشین حمایت از تولید داخل و جهت دهی به بخش دولتی برای خرید از محصولات ساخت داخلی در رأس امور قرار دارد. 

برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت iranlabexpo.isti.ir نیز مراجعه کنید.

چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاه ساخت ایران به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 5 تا 8 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور شرکت‌های دانش بنیان داخلی این حوزه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.