آنچه ‌خواهید خواند، پیش‌بینی تغییرات مفیدی است که به یمن تکنولوژی‌های فردا در جنبه‌های مختلف زندگی تا سال 2020 یا اندکی پس از آن به وجود خواهد آمد؛ تغییرات مثبتی که احتمالا جهان را جای بهتری برای زندگی خواهند کرد؛ البته اگر جنگ‌ها و درگیری‌های قومی و مذهبی اجازه این کار را بدهند!

پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که تا چند سال آینده اتفاق می‌افتد نوعی شبکه جهانی الکتریسیته است. در بسیاری از نقاط آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا هنوز عده زیادی (بیش از 3/1 میلیارد نفر) به جریان برق دائمی دسترسی ندارند و 5/1 میلیارد نفر از روشنایی دائمی برخوردار نیستند، استفاده از فانوس‌های نفتی و خطرناک هنوز در این مناطق مرسوم است و خاموشی یکی از مشکلات این نواحی است. وجود یک شبکه برق امن و قابل ‌اطمینان اثرات بسیار گسترده‌ای بر زندگی بسیاری از افراد در این کشورها دارد، عملکرد صنعتی افزایش می‌یابد و جهش‌های بزرگی در آموزش و مبارزه با فقر و بهبود کیفیت زندگی رخ می‌دهد. با وجود توسعه تکنولوژی‌های جدید، تولید الکتریسیته با روش‌های قرن نوزدهمی به تاریخ می‌پیوندد. تا سال 2020 کل دنیا به نوعی شبکه سراسری روشنایی متصل خواهد شد.

درمان‌های جدید با کمک باکتری‌های درون بدن

می‌دانیم که در بدن ما تعداد زیادی باکتری مفید وجود دارد که با ما زندگی می‌کنند و بر مجموعه‌ای از سیستم‌های حیاتی بدن ما موثرند؛ از جمله دستگاه ایمنی، فرایندهای متابولیکی و غیره. جهان شاهد کشفیات زیادی درباره برهم‌کنش این باکتری‌ها با بیماری‌های خودایمنی و مشکلات ژنتیکی و متابولیسمی بوده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 روش‌های درمانی ویژه بر اساس این باکتری‌ها و برای افراد مختلف ابداع شود.

آغازِ پایان سرطان

امکان تشخیص لحظه‌ای (real-time) یا در همان زمان ایجاد بیماری می‌تواند پایانی باشد بر بیماری‌های سخت و پیچیده و کشنده. توانایی مانیتور بیماری‌ها (سرطان، نوسانات دستگاه ایمنی، فلور دستگاه گوارش، دیابت و...) به ‌صورت لحظه‌ای سبب ایجاد انقلابی در تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌شود و پنجره‌ای به سمت عصر جدیدی در پزشکی خواهد بود؛ عصری که در آن پزشکی بیشتر پیشگیری می‌کند تا درمان.

بیمه پزشکی بر اساس داده‌ها

حجم داده‌های پزشکی که تولید می‌شوند روز به ‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود و آنالیز این حجم بزرگ داده‌ها کلید رقابت موفق در بازار محصولات پزشکی است. در واقع، امکان آنالیز داده‌ها بیشتر به سمت پیش‌بینی می‌رود تا گزارش تنها اعداد و ارقام. به ‌این ‌ترتیب، شرکت‌های خدمات درمانی می‌توانند پیش‌بینی کنند در آینده یک فرد ممکن است به چه بیماری‌هایی مبتلا شود و شانس بهبودی او چقدر خواهد بود. به ‌این ‌ترتیب، بیمه‌های پزشکی کاملا شخصی و بر اساس پروفایل سلامت فرد شکل می‌گیرند و برای جلوگیری از پرداخت خسارت افراد را مجبور می‌کنند در مسیری قدم بردارد که شانس او در ابتلا به بیماری کاهش یابد. به ‌این ‌ترتیب، سطح سلامت جامعه ارتقا می‌یابد و امید به زندگی افراد افزایش پیدا می‌کند.

ارگان‌های قابل‌ چاپ

امکان چاپ زیستی سه‌بعدی بافت‌های بدن نقطه‌عطفی در علم پزشکی خواهد بود. این تکنولوژی شامل چیدن چندلایه‌ای جوهر زیستی - که از سلول‌های واقعی تشکیل‌ شده است - به‌ صورت منظم در کنار هم است تا یک بافت واقعی با کارکرد نرمال در آزمایشگاه تهیه شود. این بافت‌ها را می‌توان برای آزمایش اثرات داروها به کار برد. نتایج به ‌دست‌آمده از این پژوهش‌ها با مدل‌های حیوانی (مثل آزمایش اثر دارو بر موش یا خوکچه هندی) قابل‌اعتمادترند چون مطالعه روی بافت انسانی انجام می‌شود. پژوهشگران امیدوارند این نوآوری به اندازه کافی راه را هموار کند تا قدم بعدی در این تکنولوژی برداشته شود؛ یعنی امکان چاپ زیستی ارگان‌های بدن انسان مانند کبد، کلیه و ریه. احتمالا این فناوری در سال 2020 به روشی متداول در شرکت‌های داروسازی تبدیل خواهد شد و به ‌این ‌ترتیب، داروهایی با عملکرد بهتر ساخته خواهد شد.

اینترنت همگانی

ما در آستانه رسیدن به ‌نوعی سیستم همگانی اینترنت هستیم؛ چیزی که فقیر و غنی از آن بهره خواهند برد. اینترنت اشیا جزئی از این کل هیجان‌انگیز خواهد بود. شاید فیلم گزارش اقلیت (Minority Report) در سال 2002 با صحنه‌هایی از مانیتورهای شفاف و فوق‌العاده نازک که انرژی‌شان را از خورشید می‌گرفتند و برای نمایش تبلیغات و اطلاعات آنلاین با کیفیت اچ‌دی در ایستگاه‌های اتوبوس و پاساژهای خرید نصب شده‌ بودند کمی دور از ذهن به نظر می‌رسید اما تمامی این موارد در سال 2020 جزئی از زندگی معمول ما خواهد بود. آنچه در واقع به تاریخ می‌پیوندد، پوسترهای تبلیغاتی است. این صفحات نازک و شفاف، با کمک اینترنت همگانی و تکنولوژی‌های جدید انتقال اطلاعات، زمانی که افراد مختلف از جلوی آن‌ها رد می‌شوند تبلیغات مورد نظر آن‌ها را نمایش می‌دهند!

شبکه‌های مخابراتی سبز

حقیقت این است که زندگی امروز ما کاملا وابسته به ارتباطات موبایلی است اما مشکل کار این‌جاست که
شبکه‌های موبایل از دیدگاه مصرف انرژی عملکرد بسیار پایینی دارند.  در واقع اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی - مانند لامپ‌های حبابی قدیمی - بیش از 70 درصد انرژی را به ‌صورت گرما هدر می‌دهند. این روند البته رو به تغییر است و با تکنولوژی‌های جدید در صنعت مخابرات راندمان انرژی افزایش می‌یابد و در سال 2020 شبکه‌های مخابراتی سبز به حقیقت نزدیک‌تر می‌شوند.

حل مشکلات کم‌آبی با تصفیه فاضلاب

به علت افزایش نرخ جمعیت و کمبود آب سازمان ملل گزارش کرده است که 75 درصد منابع آب شیرین قابل ‌دسترس در دنیا آلوده ‌شده باشد. این مشکل بر سلامت جامعه و محیط‌زیست اثرات سوء غیرقابل جبرانی می‌گذارد. چالش کلیدی در این میان هزینه‌های بسیار زیاد برنامه‌های مدیریتی آب در حال حاضر است. تا سال 2020 به علت کاهش معنادار اتوماسیون صنعتی، بهبود تکنولوژی در عرصه بازیافت و انرژی همگی سبب مقرون ‌به ‌صرفه شدن مدیریت آب به‌ گونه‌ای موثر می‌شود. فاضلاب از تهدید یا یک نقطه‌ضعف به فرصتی برای تامین آب کشاورزی یا حتی آشامیدنی تبدیل خواهد شد. 

منبع: ماهنامه دانش بنیان