یک شرکت فعال در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی،موفق به ساخت بیش از 80 عنوان شبیه ساز نرم افزاری با تکیه بر توانمندی  داخلی شده است که می‌تواند ضمن صرفه‌جویی ارزی، درآمد قابل توجهی را از طریق صادرات نصیب کشور کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شرکت دانش تجهیز فرزانه، یکی از شرکت‌های حاضر در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران است که در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی رشته های فنی فعال است.

مهدی فرزانه پور مدیر عامل این شرکت با اشاره به این‌که این شرکت دانش بنیان بیش از 3 گذشته فعالیت خود را در زمینه تولید شبیه سازهای آزمایشگاهی آغاز کرده است، عنوان کرد: عمده فعالیت این شرکت در حوزه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی با هدف آموزشی است و در گرایش‌های گوناگونی همچون فنی و مهندسی، برق، و ... کاربرد دارد.

وی با اشاره به این که دانش تجهیز فرزانه، در موضوع ساخت آزمایشگاه‌های مجازی به صورت پیشگام و برای نخستین بار در کشور فعال است، افزود: به عنوان نخستین تولیدکننده‌ی آزمایشگاه های مجازی در سطح کشور، تولید کننده ی صنایع آموزش مجازی ، موفق شده‌ایم به صادرات این محصولات بپردازیم و به عنوان صادر کننده ی برتر محصولات دانش بنیان شناخته شویم

 

شبیه سازهای نرم افزاری هم‌تراز دستگاه های آزمایشگاهی گران قیمت اما  بسیار ارزان‌تر

این فعال فناور، با اشاره به ساخت و تولید نرم افزاری سیمولاتورها یا شبیه‌سازهای بزرگ، بیان کرد: اغلب تجهیزات شبیه ساز را که در فضای آزمایشگاهی کاربرد دارند، به صورت نرم‌افزاری شبیه سازی کرده ایم که استفاده از این نرم افزارها، موجب می‌شود مراکز گوناگون از صرف هزینه‌های گزاف کار با دستگاه های گران‌قیمت بی نیاز شوند.

فرزانه پور، توضیح داد: سیمولاتورها در محیط نرم افزاری، با دقتی بالا شبیه سازی شده اند و همان کاری را که دستگاه های اصلی انجام می‌دهند، در محیط نرم افزاری و با درصد خطای بسیار پایین و دقتی نزدیک به واقعیت انجام می‌دهند.

وی با اشاره به طراحی و ساخت بیش از 80 نوع از این دست محصولات برای ارائه به نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، اظهار کرد: بیش از 30 مورد از این شبیه سازها ساخت این شرکت برای حضور در این نمایشگاه قطعی شده اند و تعداد دیگری به این تعداد افزوده خواهد شد.

 

ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از آزمایشگاه‌های مجازی

مدیر عامل دانش تجهیز فرزانه، با تاکید بر ضرورت توجه به آزمایشگاه‌های مجازی و شبیه سازهای نرم افزاری، گفت: توجه موضوع آزمایشگاه‌های مجازی، سال‌هاست به صورت یک موضوع جدی در دنیا  مطرح شده است و استفاده از این آزمایشگاه‌ها شکلی جدی به خود گرفته است. در نمایشگاه بین المللی که سال گذشته در یکی از کشورهای خارجی برگزار شد شرکت کردیم و خوشبختانه در مقایسه با شرکت‌های قدرتمند حاضر در این نمایشگاه، عقب نبودیم.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از آزمایشگاه‌های مجازی در کشورمان، افزود: امروزه، شرکت‌های شناخته شده و توانمند دنیا به موضوع سیمولاتورها و آزمایشگاه‌های مجازی ورود پیدا کرده‌اند که نشان دهنده اهمیت و جایگاه اقتصادی این موضوع است.

فرزانه پور، با اشاره به ظرفیت صادرات محصولات تولید شده در این حوزه، بیان کرد: خوشبختانه در حوزه صادرات هم نتایج خوبی گرفتیم و میزان صرف‌جویی مالی ناشی استفاده از این آزمایشگاه‌ها، کشورها را به استفاده از این تجهیزات ترغیب کرده است و از سوی دیگر، صادرات این محصولات، درآمد ارزی قابل توجهی را برای کشورمان به همراه خواهد داشت.

شرکت‌های دانش بنیان و نیاز جدی به حمایت ریسک‌پذیر

این فعال عرصه دانش‌بنیان، نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی را فرصت مناسبی برای عرضه تجهیزات تازه و توانمند صنعت آزمایشگاهی دانست و افزود: خوشبختانه این نمایشگاه، مفید واقع شده است و سال گذشته با ثبت 8 میلیارد تومان پیش‌فاکتور، گرچه به دلیل شرایط نامساعد مالی دانشگاه‌ها بخش قابل توجهی از این رقم محقق نشد، اما 500 میلیون تومان فروش داشتیم.

وی با تاکید بر ضرورت تحقق حمایت مالی از شرکت‌های دانش بنیان در زمان مناسب، حساس بودن شرایط این قبیل شرکت‌ها و فرآیند زمان‌بر اداری را یکی از مشکلات تسهیلات شرکت‌ها دانش بنیان عنوان کرد و افزود: باید حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب وام، شکل‌ عملیاتی‌تری به خود بگیرد و باید تسهیلات به گونه‌ای باشند که این شرکت‌ها، بتوانند از مرحله فرآیندهای تاسیس شرکت در سالهای ایتدایی عبور کرده و به درآمدزایی برسند.

فرزانه پور، در پایان حمایت ریسک‌پذیر به معنای واقعی را یکی ازلازمه‌های توسعه و ترقی شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: به مجردی که حمایت ریسک‌پذیر در زمان مناسب و به دور از فرآیندهای زمان‌بر ادارای انجام شود، شرکت‌ها می‌توانند راه حرکت به سوی تولید درآمد با تکیه بر توانمندی داخلی و بی نیاز ساختن کشور از واردات را سریع تر و مصمم‌تر طی کنند.

براساس این گزارش، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت iranlabexpo.isti.ir نیز مراجعه کنید.

 

چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاه ساخت ایران به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 5 تا 8 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور شرکت‌های دانش بنیان داخلی این حوزه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.