معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه کشور قزاقستان، در حضور روسای جمهوری دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری در حوزه همکاری های فناورانه امضا کردند.

به گزارش ‍پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، صبح امروز و پیرو سفر نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان به کشورمان و در ادامه دیدار با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، قرارداد همکاری علم و فناوری بین ایران و قزاقستان امضا شد.

براساس این گزارش، همکاری در حوزه علم و فناوری، یکی از محورهای مهم مدنظر دو کشور برای توسعه مناسبات فی‌مابین است.

از همین رو، در یادداشت تفاهمی که توسط دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران و آسیت اسکشوف وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه کشور قزاقستان امضا شده است، همکاری بین دو کشور در حوزه همکاری‌های علمی و فناوری و به ویژه همکاری در حوزه فناوری‌های فضایی و فناوری نانو مدنظر قرار گرفته است.

همچنین ایجاد کارگروه مشترک همکاری‌های فناوری بین دو کشور، همکاری در حوزه ایجاد پارکهای فناوری و مراکز رشد مشترک، توسعه فعالیت‌های مرکز مبادلات فناوری ایران-قزاقستان، همکاری در حوزه وقایع نمایشگاهی مهم مانند اکسپو 2017 قزاقستان و نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری ایران (اینوتکس) از دیگر محورهای همکاری دو کشور در حوزه فناوری است.

بر همین اساس، همکاری دو کشور در حوزه هوافضا نیز مشتمل بر استفاده از زیرساختها و پایگاههای فضایی دو کشور و تبادل تجربیات در حوزه پرتاب‌ ماهواره بین وزارت توسعه و سرمایه‌گذاری قزاقستان و مرکز ملی فضایی معاونت علمی و فناوری خواهد بود.

همچنین، همکاری در حوزه نانو درباره فروش تجهیزات آزمایشگاهی و برگزاری دوره آموزشی در کشور قزاقستان با محوریت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری پیگیری خواهد شد.

براساس این گزارش، موضوعات مذکور طی سفر وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه کشور قزاقستان به تهران در بهمن‌ماه سال گذشته و مذاکره با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری کشورمان، مورد موافقت طرفین قرار گرفته است.

رییس جمهوری کشورمان نیز در ماه سپتامبر 2014 (شهریور 93) از آستانه پایتخت قزاقستان بازدید کرد  که به‌دنبال آن توافقنامه‌های متعددی بین دو کشور به امضا رسید. همچنین مرکز مبادلات فناوری ایران-قزاقستان نیز با محوریت پارک علم و فناوری خراسان رضوی و با حمایت معاونت علمی و فناوری در مردادماه سال 1394 در شهر آلماتی قزاقستان افتتاح شد و در حال حاضر نیز تسهیل و تسریع ارتباط بخش خصوصی دو کشور در حوزه فناوری را در دستور کار خود دارد.