مدیر عامل یک شرکت حاضر در چهارمین نمایشگاه و تجیزات مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از توانمندی متخصصان کشورمان در تولید انبوه تجهیزات مورد استفاده در  ژنتیک، زیست شناسی مولکولی و تصویربرداری بیومولکول ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کیاژن طب یکی از شرکت‌های حاضر در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران که در حوزه ژنتیک، زیست شناسی مولکولی وتصویربرداری بیومولکول ها فعالیت می‌کند، موفق شده است تجهیزات آزمایشگاهی این حوزه را بر مبنای فناوری روز و تکیه بر توانمندی فنی متخصصان داخل کشور، با هزینه به مراتب کم‌تر و کیفیتی هم تراز نمونه خارجی به تولید انبوه برساند.

اسماعیل دهقانی مدیرعامل این شرکت با اشاره به کاربرد بالای تجهیزات تولید شده توسط این شرکت در آزمایشگاه‌های بیولوژی مولکولی و ژنتیک پزشکی، گفت: تولیدات ما که عمدتا شامل دستگاه‌ها، کیت‌ها و مواد آزمایشگاهی هستند، در تصویربرداری ژل‌های DNA و مولکول‌های پروتئینی و آنالیز تصاویرکاربرد دارند.

این فعال فناور با اشاره به حضور فتوراکتورهای UV به‌عنوان محصول جدید این شرکت در چهارمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، این محصول را یکی از محصولات منحصر به‌فرد تولید شده در حوزه پلیمریزاسیون در کشورمان دانست و افزود: پیش از تولید این دستگاه، دستگاه  UV برای آزمایشگاه‌های ژنتیک مولکولی تولید می‌کردیم که موجب اتصال مولکول هلای DNA به غشاهای نیتروسلولز و نایلونی می شد.

دهقانی، با بیان این‌که دستگاه جدید، با استفاده از امکانات جدید و استفاده از امواج UV تحت کنترل، عمل پلیمری شدن مولکول‌های مونومر را انجام می‌دهد، اظهار کرد: با مراجعه و درخواست‌های مکرر آزمایشگاه‌های شیمی  پلیمر در دوره‌های اخیر نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، برای خرید دستگاهی که مونومرها را به پلیمر تبدیل کند، این دستگاه را طراحی و به تولید رسانیدیم.

وی با اشاره به دستگاه‌های با کاربری در آزمایشگاه‌های تشخیص ژنتیکی، به عنوان دیگر محصولات این شرکت دانش بنیان گفت: دستگاه های ترانس ابلومیناتور با قابلیت تولید امواج با طول موج های مختلف از دیگر تولیدات این شرکت هستند که در داخل کشور، طراحی و تولید می‌شوند.

دهقانی، اساس کار مهندسی تجهیزات آزمایشگاهی را طراحی و ساخت و دقیق این دستگاه‌ها با کیفیت بالا و قیمت رقابتی دانست و افزود: قطعات به تنهایی ارزش افزوده ندارند، بلکه کیفیت ساخت و فناوری دستگاه تولید شده و فرآورده نهایی، ارزش افزوده بالا را به دنبال دارد. بنابراین، با توجه به قیمت گزاف نمونه‌های خارجی و نیاز مبرم به تعداد بالا این دستگاه ها، توانمندی ساخت این محصولات در داخل کشور با فناوری بومی، ارزش افزوده بالا و صرفه جوی ارزی قابل توجهی را برای کشورمان به همراه دارد.

این فعال فناور، با بیان این‌که بهتر است یارانه‌های تخصیص یافته به محصولات ارائه شده در نمایشگاه، بر اساس میزان کاربرد، مصرف و استقبال از یک دستگاه متغیر باشد، عنوان کرد: می‌بایست به دستگاه‌ها بر اساس میزان نیاز کشور، مخاطب و اثرگذاری، یارانه اختصاص یابد. ممکن است در تولید دستگاه، سطح بالایی از فناوری استفاده نشده باشد اما کاربردهای فراوانی داشته باشد. واردات این چنین دستگاه هایی که میزان مصرف و کاربرد زیادی دارند، صرفه جویی های ارزی بالاتری نسبت به واردات یک یا دو نمونه از یک دستگاه با فناوری بالا به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل کیاژن طب صدرا، به تاثیر ارائه یارانه‌ها در خرید از نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران اشاره کرد و گفت: نمایشگاه ها دوره دوم به دلیل میزان یارانه بالاتر، با حجم فروش و استقبال بسیار بیش‌تری روبرو شد. در نمایشگاه سوم به واسطه کاهش یافتن یارانه دولت میزان قطعی شدن فروش پیش فاکتورها، کاهش داشت.

 دهقانی در پایان خریداران را مهم‌ترین نقش آفرینان رونق تولیدات داخلی و استقبال از نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران برشمرد و افزود: نمایشگاه ها و کنگره های گوناگونی در طول سال برگزار می شود، اما ارائه یارانه ها و تسهیلات، جذب خریداران به این  نمایشگاه را به دنبال دارد. پس باید ارائه یارانه‌ها، به عنوان عمده ترین زمینه جذب خریداران به خرید محصول داخلی مورد توجه جدی‌تری قرار بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت iranlabexpo.isti.ir نیز مراجعه کنید.

چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاه ساخت ایران به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 5 تا 8 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور شرکت‌های دانش بنیان داخلی این حوزه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.