با برگزاری پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن های جراحان مغز و اعصاب که یک رویداد بزرگ علمی کشور محسوب می شود، چهره واقعی ایران به چهره های برتر علمی و پزشکی جهان به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نشست مشترکی با موضوع همکاری‌های دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بین المللی مغز و اعصاب هانوفر عصر روز چهارشنبه 25 فروردین 1395 با حضور پروفسور مجید سمیعی رییس عالی پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن های جراحان مغز و اعصاب، علیرضا دلیری دبیر اجرایی سمپوزیم، محمد قدسی دبیر علمی سمپوزیوم و علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. 

پرفسور سمیعی در ابتدای این نشست خبری که در دانشگاه علوم پزشکی برگزار می‌شد، گفت: به دلیل نزدیکی به افتتاح مرکز مغز و اعصاب ایران و با پیشنهاد من فدراسیون مغز و اعصاب جهان پذیرفتند که این کنگره در ایران برگزارشود و من مسئولیت انجام و برگزاری این کنگره را بر عهده گرفتم تا با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران کارها انجام شود.

به گفته پرفسور سمیعی برجسته ترین جراحان جهان از 90 کشور در این سمپوزیم شرکت کرده اند و تعداد این افراد به بیش از 700 نفر میرسد.

وی در تشریح برنامه‌ها و سخنرانی‌های سمپوزیم گفت: از 8 صبح تا 12:30 دقیقه سخنرانی‌های عمومی جراحان در سالنی بزرگ و به صورت متمرکز برگزار می‌شود و از ساعت 14:00 تا 19:00 در 6 سالنِ مجزا و به صورت هم زمان بحث‌های مختلف مطرح و سخنرانی‌ها و مقالات ارائه می‌شود.

رییس عالی پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن های جراحان مغز و اعصاب با اشاره به اهمیت شناساندن ایران به مردمان دیگر کشورها و نقشی که برگزاری این سمپوزیوم در این زمینه می‌تواند داشته باشد، گفت: بیش از 700 مهمان خارجی وارد ایران خواهند شد و ما برای آنان در کنار برنامه‌های علمی، سفرهای گردشگری هم در نظر گرفته‌ایم. قرار است مهمانان کنگره از شیراز، اصفهان و کاشان دیدن ‌کنند. وظیفه ما است تا مهمان نوازی که پدران مان به ما آموخته‌اند را به نمایش بگذاریم. این برنامه‌ها کمک می‌کند تا درکنار شناساندن ایران زیبا، امکانات کشورمان را نیز به این افراد نشان دهیم.

دستچین شدن بهترین جراحان جهان برای حضور در سمپوزیوم

دلیری دبیر اجرایی سمپوزیم نیز با تاکید بر ملی بودن این سمپوزیم گفت: به دلیل بزرگ بودن این رویداد یک نهاد بالا دستی باید کارهای اجرایی آن را به عهده می‌گرفت و در نهایت وظیفه اجرایی این کنگره به معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری سپرده شد. بخش‌های علمی نیز تحت نظر پرفسور سمیعی و دانشگاه علوم پزشگی تهران با مدیریت دکتر قدسی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بی‌شک همه ما می‌دانیم که بسیاری از رسانه‌های بیگانه، تصویر درستی از ایران برای جهانیان ارائه نمی‌دهند و ما می‌خواهیم از فرصتِ برگزاری این کنگ ره استفاده کنیم و تصویر درستی از ایران به مهمانانمان ارائه کنیم. افرادی که در این سمپوزیم شرکت کرده‌اند همه توسط دکتر سمیعی دستچین شده‌اند و از بهترین جراحان جهان در بخش مغز و اعصاب هستند. این فرصت خوبی است تا این افراد که به عنوان سفیران کشور هایشان در ایران هستند با دیدن ایران در تغییر دید جهان نسبت به کشورمان کمک کنند. 

398 مقاله و 140 مقاله پوستر در سمپوزیوم

در بخش دیگری از این نشست، قدسی دبیر علمی کنگره از شرکت 398 مقاله و 140 مقاله پوستر در این سمپوزیوم خبرداد و گفت: این هفتمین سمپوزیومی است که به همت دکتر سمیعی در ایران برگزار می شود و پنجمین سمپوزیم فدراسیون جهانی خواهد بود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت سطح علمی بعضی از مقالاتی که از طرف ایرانیان در این کنگره شرکت داده شده قابل توجه است و تعاملی که بین متخصصان ایران و دیگر کشورها شکل می‌گیرد برای ایران بسیار حائض اهمیت است.

وی با اشاره به برنامه گردشگری گفت: مهمانان همچنین از موزه پزشکی دانشکده پزشکی بازدید خواهند کرد که آنان را با امکانات ایران آشنا می‌کند.

اعطای جایزه دکتر سمیعی

در بخش دیگری از نشست به جایزه علمی دکتر سمیعی نیز اشاره شد که این جایزه به متخصصان مغز و اعصابی تعلق میگیرد که بیش از 4 دهه از زندگی خود را در این رشته تلاش و فداکاری کرده باشند و تحولی در این زمینه ایجاد کرده باشند. تا به حال 3 نفر توانسته‌اند این جایزه را از آن خود کنند.

پنجمین سمپوزیوم جهانی مغز و اعصاب از 29 فروردین تا 3 اردیبهشت توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تهران برگزار می‌شود.