معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری اسلامی ایران و کمیسیونر تحقیقات و نوآوری اتحادیه اروپا شنبه 28 فروردین ماه، در محل معاونت علمی و فناوری دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآورِی، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری صبح روز شنبه و آقای کارلوس موداس کمیسیونر تحقیقات و نوآوری اتحادیه اروپا دیدار داشتند که در ابتدای این دیدار ستاری به معرفی ظرفیت‌های علم و فناوری ایران و پیشرفت‌های کشورمان در این حوزه پرداخت و گفت: روابط کشورها در حوزه علم و فناوری و بخصوص روابط علمی فارغ از روابط سیاسی کشورها است.

وی افزود: در سال‌های اخیر، غالبا اخبار مرتبط با ایران در حوزه هسته‌ای بوده؛ اما ایران در حوزه‌های نانوفناوری، زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

ستاری با اشاره به اینکه بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات و زیستی در منطقه، ایرانی هستند، خواستار گسترش روابط با اتحادیه اروپا در حوزه‌ فناوری‌های جدید شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اهمیت اجرایی کردن مفاد بیانیه مشترک ایران و اروپا و تأکید بر بخش همکاری‌های علمی و فناوری این بیانیه، پیشرفت در علم را امری جهانی دانست و از آمادگی ایران برای اجرایی کردن بیانیه مشترک خبر داد.

در ادامه این جلسه، موداس از کاربردی کردن علوم پایه به عنوان یکی از مهمترین‌ اولویت‌های دوره کاری خود یاد کرد و برنامه افق 2020 اروپا را یکی از راهکارهای اجرایی کردن این مهم عنوان کرد.

وی، به بیانیه مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: این بیانیه به عنوان گامی مهم در توسعه ارتباطات آتی ایران و اتحادیه اروپا است و باید مشارکت ایران در سایر پروژه‌های مشترک با اتحادیه اروپا بیشتر شود.

کارلوس موداس کمیسیونر تحقیقات و نوآوری اتحادیه اروپا به منظور گسترش روابط ایران و اتحادیه اروپا در قالب هیاتی به ریاست فدریکا موگرینی وارد تهران شدند و در پایان این دیدار یک روزه، بیانیه مشترکی حاوی بخشی مرتبط با علم و فناوری به امضای وزرات امور خارجه و اتحادیه اروپا خواهد رسید که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مسؤول اجرای بخش مرتبط خواهد بود.