معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین گشایش پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحان مغز و اعصاب گفت: با راه اندازی مرکز تحقیقاتی مغز و اعصاب و علوم شناختی طی کمتر از دو ماه آینده در دانشگاه تهران ضمن ایجاد تحولی جدی در این حوزه، زمینه تعامل جدی پژوهشگران و فناوران فراهم خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم گشایش پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحان مغز و اعصاب که با حضور وزیر صنعت، معدن، تجارت، وزیر علوم، شهردار تهران، رییس جمهوری صربستان و نخست وزیر نیدرزاکسن آلمان انجام شد، ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران تحقق این گردهمایی از تلاش جدی دولت برای افزایش توانمندی ایران در حوزه مغز و اعصاب یاد کرد و افزود: دولت دهم به طور جدی موضوع توانمندی در حوزه مغز اعصاب و شناختی را دنبال می کند و برنامه‌های جدی در این حوزه را در دستور کار خود قرار د اده است.

وی با ابراز خرسندی از راه اندازی مرکز بین المللی مغز و اعصاب طی آینده‌ای نزدیک در شهر تهران با حمایت شهرداری، بر توانمندی کشورمان در حوزه مغز و اعصاب تاکید کرد و گفت: شاید ایران را از طریق رسانه ها به عنوان کشوری توانمند در علوم و فناوری‌های هسته ای بشناسند اما این کشور با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان ضمن پیشرفت در عرصه‌های گوناگون علم و فناوری با تکیه بر توانمندی نیروی انسانی تلاش می‌کند تا به پیشرفت جدی دست یابد.

 

توجه ویژه به مهمترین مزیت سرزمینی

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور افزود: کشوری که هزاران سال سابقه تمدنی، تجارت و به ویژه کارآفرینی دارد می باید در کنار تمامی این توانمندی‌ها توجه ویژه و خاص به مهمترین مزیت خود یعنی نیروی انسانی خلاق، جوان و کارآمد خود داشته باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به حضور بیش از سی و دو میلیون نیروی انسانی جوان و شمار بالای فارغ التحصیلان رشته مهندسی هم تراز با کشورهای پیشرفته همچون امریکا ابراز کرد: به دنبال اثبات توانایی در بهره مندی از ظرفیت ها و توانمندی‌های نیروی انسانی خود در توسعه و پیشرفت کشور هستیم زیرا فرهنگ نادرستی که فروش نفت خام در تامین نیازها به وجود آورده، خصلت‌های مثبت دیرینه مان از جمله کارآفرینی، نوآوری، خلاقیت و مهمتر از همه اعتماد به نفس را از ما سلب کرده است.

 

توانمندی های جوانان؛ اساس اقدامات مهم کشور

ستاری با اشاره به قابلیت‌های فوق العاده و منحصر به فرد نیروی انسانی جوان گفت: اطمینان دارم ایرانیان دارای توانمندی‌هایی هستند که در میان نیروی انسانی جوان دیگر کشورها کمتر یافت شده و همین توانمندی‌ها می بایست پایه و اساس تمامی اقدامات مهم کشورمان قرار بگیرد.

رییس ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی کشور در ادامه گفت: دلیلی که توانسته است این طیف گسترده از دانشمندان حوزه مغز  و اعصاب کشورهای گوناگون دنیا را گرد هم بیاورد شخصیت علمی پروفسور سمیعی است نه توانمندی مالی یا منابع زیرزمینی که این امر نشان دهنده توانایی بالای علم در حوزه دیپلماسی و تعامل بین‌المللی است.

 

اساس دیپلماسی فناوری؛ بهره مندی از توانمندی نخبگان

وی با اشاره به برنامه دیپلماسی علم و فناوری و بهره گیری از توانمندی نخبگان خارج از کشور گفت: اساس دیپلماسی فناوری بهره مندی از توانمندی نخبگان و استعدادهایی است که هزینه های بسیاری از کشور صرف تربیت آنها شده و هر کدام به تنهایی می توانند بخش مهمی از مشکلات کشور را رفع کنند.

رییس ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور با تاکید بر فتح قله های پیشرفت با تکیه بر علم و فناوری و خلاقیت نیروی انسانی به برنامه های گسترده در حوزه علوم شناختی اشاره کرد و گفت: طی دو ماه آینده نخستین آزمایشگاه پژوهشی در حوزه مغز و اعصاب و شناختی در دانشگاه تهران راه اندازی خواهد شد که به عنوان یک رویداد مهم در این حوزه می تواند پایه بسیار خو.بی برای پژوهش های کاربردی در ایران و تعامل فعالان مغز و اعصابی و شناختی با دیگر کشورها باشد.

 

قابلیت های بالای کشور در بخش مغز و اعصاب

وی با اشاره به پزشکان و متخصصان و مراکز پژوهش توانمند در حوزه مغز واعصاب در کشور گفت: خوشبختانه کشورمان قابلیت های زیادی در این حوزه داشته و امیدواریم بخش های گوناگون فعال در این حوزه بتوانند با ارائه محصولات دانش بنیان خود به بازار پیشرفت کشور و آسایش نسل های آینده را فراهم کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پایان با تاکید بر آمادگی این معاونت در حمایت و همکاری با فعالان علمی و فناوری حوزه مغز و اعصاب ابراز امیدواری کرد کاهش تکیه کشور به میزان کمتر از 25 درصد از درآمدهای نفتی، زمینه لازم را برای توسعه کشور بر مبنای دانش و فناوری به ویژه علوم مغز و اعصاب فراهم کند.

پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن های جراحان مغز و اعصاب از 29 فروردین تا 3 اردیبهشت توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تهران برگزار می‌شود.