جدیدترین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی «سرآمد» با نگاه ویژه به تولید محصولات دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی، ویژه اردیبهشت ماه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ماهنامه «سرآمد» همسو با شعار سال 1395، علاوه بر آنکه شماره ویژه نوروز 95 خود را به موضوع اقتصاد مقاومتی اختصاص داده بود، در شماره نخست امسال و در بیست و سومین شماره اش، این موضوع را با جدیت و با ارائه یادداشت ها، گزارش ها و گفت وگوها، پیگیری کرده است.

ده نکته درباره اقتصاد مقاومتی

پرویز کرمی، چراغ نخست را در سرآمد 23 درباره اقتصاد مقاومتی روشن کرده است. او در یادداشت سردبیری اش که با تیتر «به مثابه یک ضرورت قطعی» ده نکته درباب اقتصاد مقاومتی مطرح کرده است که نکاتش خواندنی است. در بند هفت این یادداشت می خوانیم: «اقتصاد دانش بنیان جزو ترم های جدید است اما حقیقت این است که اتفاقا با اقتصاد مقاومتی به شدت مناسبت دارد. ما باید از دانش کسب ثروت کنیم نه از فروش کانی ها و مواد خام.»

همخوانی رشد علمی در ایران با شاخص های جهانی

محمد عبداللهی برگزیده جایزه علامه طباطبایی نیز به جای گلایه های بی حاصل اندکی از افراد متخصص، امیدوارانه به آینده کشور نظر انداخته و با حوصله و تجربه اش حرف زده است. در بخشی از این گفت وگو این نخبه حوزه داروسازی گفته است: «مهاجرت های علمی امری طبیعی و لازمه رشد کلان علم جهان است و در تمام کشورها به نحوی کم و زیاد دیده می شود و نباید زیاد از این اتفاق نگران بود. باید سعی کنیم خودمان نیز جذابیت علمی لازم را برای نخبه ها ایجاد کنیم.»

تجربه های جانانه جوانی

بخشی از مطالبی که جای پای ثابت شان را در «سرآمد» محکم کرده اند، گفت وگو با کارآفرینان و فناوران جوان کشور است. فرزین فردیس مدیرعامل یکی از شرکت های ایرانی است که حرف برای گفتن بسیار دارد. یکی از تجربه های این کارآفرین، آن است که «اگر آدم ها خواستند شرکتی را تاسیس کنند، از آدم ها با مهارت های مختلف استفاده کنند. مثل پنج انگشت یک دست است که علت کارآمدی آن این است که هیچ کدام شان شبیه هم نیستند.»

طیبه قدس الهی هم از دیگر کارآفرینانی است که با سرآمد درباره تجربه های کاری اش گفت وگو کرده است. دغدغه اصلی او در کار، اتصال به بازار از راهی مطمئن برای ارائه دستاوردهای همکاران اش است. درباره فضای کاری اش هم می گوید: «اعتقاد دارم همه باید با هم رشد کنیم. در این شرکت همه اعضا دیدگاه من را دارند و با یکدیگر سعی می کنیم کاری را برای مردم انجام دهیم تا رفاهی جمعی ایجاد شود. نمی شود راضی بود در حالی که کنار دستی ات در مشقت است و بسیار ناراضی.»

مهربانی به زبان مادری

گفت وگو با ضیاءالدین هاجری شاهنامه پژوه کشورمان هم از دیگر گفت وگوهای این شماره سرآمد است که راه های بس تازه را در پیشگاه اندیشه مان می گشاید. از آنجا که پیشرفت علمی با پیشرفت های زبانی می باید که همراه باشد، هاجری نیز در این باره سخن دارد. در بخشی دیگر از گپ اش هم می گوید: سال های دور نیاکان ما استخوان را پایه خون بدن دانسته اند. این روزها در دانش پزشکی اروپا درباره سلول های بنیادین و مغز استخوان در ساخت خون داد سخن ها در میان است.»

اسماعیل آذر مجری معروف مشاعره های تلویزیونی هم از تجربه همکاری اش با معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان برای راه اندازی برنامه «مشاعره دانشجویی» نکته بر زبان آورده است. در بخشی از گفته های او آمده است: «مشکلات امروز ما، خریدن کالا از بیگانگان، خاصه از کشورهایی مثل چین، نگاه نداشتن به تولید ملی به طور تام وتمام، مساله ای به نام دانش بنیان شدن، نگاه اقتصاد مقاومتی.... و امثال اینهاست و به طور کلی عواملی که ممکن است نقض ارزش های ما را در پی داشته باشند، به گونه ای خاص باید مورد توجه قرار گیرند.»

نکته هایی برای خاصان و عامان

برخی موضوعات وجود دارد که علاوه بر لازم بودن دانستن آنها برای عامه مردم، خاصان و نخبگان و سرآمدان و متخصصان هم ویژه تر باید بدانند. در موضوعات سلامت جسم و روان و راه و روش هایی برای کارهای گروهی و راه اندازی کارهای تازه و رمز و رموز کارآفرینی، سرآمد این شماره، گزارش ها و یادداشت ها و گفت وگوهای پرتعداد و جذابی را روی کاغذ آورده است که هم فال است و هم تماشا.

ماهنامه سرآمد، با فناوری های جدید، عجین است و اگر مخاطبان این نشریه، بر روی موبایل های هوشمندشان، برنامه کدخوان نصب کنند، می توانند از طریق کدQR، فیلم ها و صداها و عکس های متعدد و متنوعی را دریافت کنند و با ابعاد دیگر ماجرا نیز آشنا شوند.

بیست و سومین شماره ماهنامه سرآمد ویژه اردیبهشت ماه 95، به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.