وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال‌های گذشته برخی از کنگره‌های بین‌المللی در ایران برگزار شده است و همایش های علمی بسیاری در کشور برگزار کردیم. اما به یاد ندارم که برنامه ای با این وسعت و این استقبال در ایران برگزار شده باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شب گذشته مهمان ویژه و البته سخنران اصلیِ ضیافتی بود که در دومین روز سمپوزیوم ترتیب داده شده بود.

هاشمی در پایان این مراسم در گفت وگو با خبرنگار ستاد خبری سمپوزیوم گفت: این برنامه با هماهنگی انجمن‌های علمی ایران در حوزه جراحی مغز و بیماری های مغز و اعصاب برگزار شده بود و میزبان اصلی، همکاران ما در انجمن‌ها و دانشگاه‌ها بودند.

وزیر بهداشت با اشاره به جایگاه علمی جراحان مغز و اعصاب ایرانی، تاکید کرد: از نظر علمی و مهارت جراحان ایرانی در منطقه و دنیا شناخته شده اند. در حوزه جراحی مغز و اعصاب ما حدود نیم قرن تجربه داریم. به هر روی جراحی مغز در ایران رشد زیادی داشته است.

وی ادامه داد: از پروفسور سمیعی تشکر می‌کنم هم برای حضور علمی و هم به خاطر حضور معنویشان در این سمپوزیوم. خوشحالیم که این فرصت را دولت تدبیر و امید فراهم کرد تا به کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این سمپوزیوم در حد بین‌المللی و بسیار عالی برگزار شود.

هاشمی درباره تاثیر برگزاری این سمپوزیوم بر جایگاه علمی ایران در جهان گفت: فکر می‌کنم مهمترین مسئله در این سمپوزیوم افرادی است که برای شرکت در این کنگره به ایران آمده‌اند. هر کدام از این افراد، چهره‌هایی تاثیرگذار هستند که در کشورهایشان جایگاهی رفیع دارند. آشنایی این افراد با کشور ما و ظرفیت‌هایی که در ایران هست و البته آشنایی‌شان با دانشمندان ایرانی می‌تواند در مجامع بین‌المللی نقش مهمی ایفا می‌کند. در حین حال میان جراحان ایرانی و خارجی ارتباط های خوبی برای تعامل‌های بیشتر برقرار می‌شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در سال‌های گذشته برخی از کنگره‌های بین‌المللی را ما برگزار کردیم. در رشته چشم پزشکی همه اطلاع دارند که پیش قراول بودیم و همایش های علمی بسیاری در کشور برگزار کردیم. اما به یاد ندارم که برنامه ای با این وسعت و این استقبال در ایران برگزار شده باشد.

هاشمی نقش حمایتی دولت در برگزاری پنجمین سمپوزیوم جهانی مغز و اعصاب، گفت: لطف خدا و حمایت مقام معظم رهبری و تدبیر رئیس جمهوری بود که مذاکرات هسته ای به سرانجام رسید و این فضا ایجاد شد تا امروز شاهد حضور نمایندگانی از 90 کشور جهان برای برگزاری پنجمین سمپوزیوم جهانی مغز و اعصاب باشیم. اگر تلاش‌های دولت برای ایجاد فضای امروز نبود چنین همایش‌هایی هم برگزار نمی‌شد.

پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن های جراحان مغز و اعصاب از 29 فروردین تا 3 اردیبهشت توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تهران برگزار می‌شود.