محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای اولین بار در کشور موفق به بومی‌سازی دستگاه «بیوپسی بن مرو» به منظور نمونه‌برداری از مغز استخوان بیماران مشکوک به سرطان شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر نبی‌الله ابوالفتحی درباره دستگاه ابداعی اخیر خود موسوم به «سوزن بیوپسی» گفت: نمونه سازی دستگاه بیوپسی بن مرو در نمونه برداری از مغز استخوان برای سیستم‌های تشخیصی استفاده می‌شود و سوزن می تواند از مغز استخوان نمونه‌برداری کند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: گاهی به تشخیص پزشک، لازم است از ناحیه‌ای که مغز استخوان فرد بیمار در آنجا ساخته می‌شود، نمونه‌برداری و آزمایش صورت گیرد و این امر بویژه درمورد کسانی که مشکوک به سرطان خون هستند و نیاز به انجام مطالعه دقیق‌تری روی آنها وجود دارد، ضرورت پیدا می‌کند.

به گفته وی، استخوان ناحیه لگن و ناحیه جناغ سینه، محل‌هایی هستند که معمولا برای نمونه برداری بافت استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرند و طول سوزن بیوپسی بسته به نیاز بازار و جثه فرد در اندازه‌های مختلف طراحی و استفاده می‌شود.

ابوالفتحی درباره نحوه نمونه‌برداری از مغز استخوان با استفاده از سوزن بیوپسی توضیح داد: برای استخراج سلول‌های مغز استخوان، ابتدا از طریق سوزن بیوپسی و فشاری که وارد می‌کند، سوراخی در استخوان ایجاد می‌شود و به وسیله سرنگ، نمونه‌های سلول‌های مغز استخوانی که تولید شده را استخراج می‌کنند و نمونه بافت اسفنجی استخوان را از طریق کانال‌هایی که در سوزن، تعبیه کرده‌ایم خارج کرده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و پزشک می‌تواند وضعیت استخوان بیمار را بسنجد.

بومی‌سازی دستگاه نمونه‌برداری از مغز استخوان

وی تصریح کرد: سوزن بیوپسی بعد از یک سال و نیم تلاش تحقیقاتی برای اولین بار در ایران بومی سازی شده و هرچند نمونه خارجی دارد؛ ولی ما دانش فنی آن را با توجه به نیازهای کشور خودمان توسعه دادیم.

دکترابوالفتحی تصریح کرد: سوزن بیوپسی که درمرحله تست آزمایشگاهی حیوانی است، نتیجه بسیار خوبی روی نمونه برداری بافت مغز استخوان گوسفند داشته و تست‌های مکانیکی و استاندارد را گذرانده و مدارک لازم برای گرفتن مجوز به اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ارسال شده است.

محقق طرح یادآور شد: با توجه به مصرف دائمی ایران که سالانه 34 میلیارد ریال صرف تهیه این دستگاه از کشورهای مختلف می‌شود؛ با این اقدام عملا هم یک محصول جدید ساخته شده که علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، ایجاد اشتغال را نیز به دنبال داشته است.

وی ایجاد شرایط کارآفرینی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی را یکی از اهداف مجموعه خود عنوان کرد و گفت: متاسفانه شاهدیم نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاه‌ها از نرخ بیکاری دیگر افراد جامعه بالاتر است و برای ما اهمیت بسیاری دارد که از دانش خودمان، محصول و اشتغال ایجاد کنیم و کارآفرین باشیم.