رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: اگر فیلم‌های خارجی را در کشور نمایش ندهیم، خودمان را محروم کرده‌ایم و باید به ساز و کار مناسبی در این زمینه برسیم تا در عین حفظ سینمای ملی، فیلم‌های کشورهای دیگر را به نمایش بگذاریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ در ابتدای همایش «اکران فیلم خارجی» که در دانشکده سینما و تئاتر برگزار شد، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در این رماسم حضور داشتند.

ایوبی در این مراسم عنوان کرد: حس خوبی است که در یک دانشکده ۵۰ ساله حضور دارم و دانشجوهایی را می‌بینیم که با تلاش و شعف کار می‌کنند و امیدورام من هم بیشتر در کنار شما باشم و اطمینان می‌دهم که در هر برنامه‌ای که احساس کنم مفید هستم، حضور پیدا می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه بهره‌بردار اصلی این برنامه سازمان سینمای است، عنوان کرد: در برنامه امروز آماری از میزان فروش و مخاطب سینماهای چند کشور از جمله ایران گرد هم جمع شده بود که البته آمار ایران چندان به روز نبود و آمار دو سال قبل را به تازگی منتشر کرده بودیم و فکر می‌کنم با استفاده از آن‌ها آمار کمی امیدوارانه تر می‌شد. همچنین با مکانیزه شدن جدول فروش کشور که امسال با اختلاف ۵ درصد منتشر و روی سایت سینما تیکت قرار می‌گیرد، می‌توانید رجوع کنید و البته این آمار و ارقام را هم باور داشته باشید.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه شیب رو به رشد مخاطب در سینما چند سالی است شروع شده و در سال ۹۴ به ۷۴ میلیارد تومان شده است، عنوان کرد: در ماه اول امسال ۲۸ میلیارد فروش در سینماهای کشور داشتیم که انرژی بسیار خوبی بود و شیب تند افزایش مخاطب به دلایل مختلفی بستگی دارد.

ایوبی با اشاره به موضوع اکران فیلم‌های خارجی در کشور، گفت: سازمان سینمایی هنوز به یک جمع بندی درستی نرسیده است و  سیاست دقیقی درباره اکران فیلم های خارجی ندارد، اما در این باره پژوهش ها و تحقیق‌های زیادی انجام شده بعد از این جلسات به جمع بندی‌های درستی برسیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید خودمان را از تولیدات جهانی محروم کنیم، افزود: روی کروه زمین سالانه ۶ هزار فیلم تولید می شود که اگر ۵ درصد آن‌ها ارزشمند باشند هم نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم و باید  تولیدات خوب و درست بشری را ببینیم. همچنین سینما  صنعتی نیست که از میان برود و همیشه باقی می‌ماند، بر اساس آماری که داریم سال گذشته ۷ میلیارد بلیت در تمام دنیا تهیه شده و این نشان می‌دهد که مردم سینما را دوست دارند و به سینما می روند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه قدرت تصویر امروزه در دنیا حرف اول را می‌زند، اظهار کرد: چین و کره روی سینما تمرکز کردند و قدرت تصویر را خیلی خوب درک کردند. در چین روزی ۱۵ سالن سینما افتتاح شده است! همه کشورهایی که امروز می‌خواهند قدرت نمایی کنند، به سراغ سینما می‌روند. ۶۵ درصد پهنای باند در دنیا به ارسال تصویر و عکس اختصاص داشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: تعداد سالن های سینما در کشور ما بسیار محدود است. در خارج از ایران وقتی درباره سینمای کشور صحبت می کنیم، همه فکر می‌کنند که ما سینماهای زیادی داریم که اصلا این‌طور نیست. البته ظرفیت اکران ما تا سال گذشته ۵۰ فیلم بود ولی امروز با به وجود آمدن گروه «هنر و تجربه» ۱۰۰ فیلم در سال را اکران می‌کنیم.

ایوبی در ادامه با اظهار اینکه دولت در کنار سینمای کشورها حضور دارد، عنوان کرد: مثل کشور فرانسه مالیات بر فروش بلیت فیلم‌های خارجی را استفاده می‌کند و با این‌حال ۵۰ سال است که سینمای فرانسه با این اصل پیش می‌رود که سینمای ملی خودش را در مقابل هالیوود زنده نگه دارد و از همین رو اکران و نمایش فیلم‌های خارجی در شرایط محدود و محشخصی رخ می‌دهد و در عین حال فراموش نکرده‌اند که سینمای جهان قدرت زیادی دارد.

وی همچنین افزود: در کشور ما هم باید به همین شکل باشد که فیلم‌های خارجی در کشور اکران شوند و کار خودشان را انجام دهند و با سینمایی که همیشه مانند فرزند ناخوانده بوده، همان طور بماند، بلکه ماب یاد سینمای ملی خودمان را حفظ نکنیم، نه اینکه با ترس و واهمه به آن نگاه کنیم و همیشه نگران اتفاق‌هایی باشیم که نیفتاده است.

ایوبی با اشاره به جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: جشنواره فیلم فجر که فرزند نظام و بهترین چهره و بزرگترین اتفاق فرهنگی این نظام  است، ببینید چطور با آن رفتار می کنیم، همیشه درباره آن نگرانی و ترس و واهمه داریم. این اتفاقی که امروز در چارسو در حال رخ دادن است، افتخار جمهوری اسلامی است. مهمانان خارجی آمده‌اند و می‌بینیند که در آرامش و آسودگی در رفت و آمد هستند و واقعا در امن‌ترین کشور جهان به سر می‌برند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: باید بدانیم این سینما فرزند خواسته جمهوری اسلامی ایران است و هوشمندانه در زمینه سیاست گذاری آن کار کنیم و به رابطه مهم میان دولت و سینما توجه زیادی داشته باشیم. به همین دلیل ما از این دانشکده ۵۰ ساله کمک می‌خواهیم که به ما بگویند رابطه میان دولت و سینما باید چطور باشد، کجا باید حضور داشته باشیم و کجا نباید حضور داشته باشیم، به مشورت‌های شما نیاز داریم تا هم از محصولات خارجی استفاده کنیم و هم بتوانیم سینمای خودمان را حفظ کنیم.

رئیس سازمان سینمایی همچنین با اشاره به VOD تاکید کرد: امیدوار هستیم با حضور VOD در کشور بتوانیم میزان تولید در کشور را افزایش دهیم، چون ظرفیت آن را داریم و حتی گاه پروانه تولید نمی‌دهیم، به دلیل اینکه امکانی برای نمایش آثار نداریم.

این مدیر سینمایی با اعتقاد به اینکه دولت باید در سینما حضور داشته باشد، ادامه داد: دولت باید حضور داشته باشد، اما با استقبال بخش خصوصی اتفاق‌های خوبی در سینمای کشور افتاده و امروزه ۱۰۰ سالن در حال ساخت در این بخش داریم و جالب است همه کسانی‌که در حال ساخت مجتمع‌ها هستند، درباره اکران فیلم‌های خارجی سوال می‌پرسند و این نشان می‌دهد که تقاضا برای این فیلم خارجی وجود دارد و باید ساز و کاری را برای آن در نظر بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه دولت نه سالن‌ساز و نه سالن‌دار خوبی است و کارنامه چندان درخشانی در ۳۰ سال گذشته نداشته است، بیان کرد: نحوه کار بخش خصوصی متفاوت است و کارها را بهتر پیش می‌برند و نباید فراموش کنیم که سینمای ایرن امروزه در همه محفل‌های سینمایی جهانی حضور دارد و توانسته با هزینه‌های کم فیلم‌های خوبی بسازد.

رئیس ازمان سینمایی با اشاره به خاطره‌ای از عباس کیارستمی که در بستر بیماری است، گفت: امیدواریم آقای کیارستمی زودتر بهبودی خودشان را بدست بیاورند، یک‌بار گفته بود که در تمام فیلم‌هایی که من ساخته‌ام تاکتون هیچ لطمه‌ای به وسائل مختلف زده نشده و تنها یک‌بار شیشه‌ای شکسته که آن در ژاپن بوده است و این نشان می‌دهد که سینمای ما سینمای کم خرجی است.

ایوبی همچنین در پایان با یادآوری اکران خوب نوروز اضافه کرد: خیلی اتفاق خوبی است که در ایران ساعت ۲ نصفه شب مردم در صف سینما ایستاده باشند و بخواهند «بادیگارد» ببینند، ما تنها بخشی در کشور هستیم که تنها تولیدات ملی را استفاده می‌کنیم. اگر به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داریم، باید به سینما اعتماد کنیم. نگرانی‌های‌مان را کمتر کنیم و بیشتر به سینما توجه داشته باشیم.

در ادامه این برنامه غلامرضا اکرمی رئیس دانشگاه هنر در این مراسم گفت: فکر می کنم دانشکده سینما و تئاتر ما مجهور است و جایگاه خودش را با همه فعالیت‌هایی که داشته و هنرمندانی که پرورانده، پیدا نکرده، البته اصالت خودش را به سرانجام رسانده است.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم فضا و امکانات لازم را برای دانشجوهای مستعد فراهم کنیم. جای شگفتی دارد دانشکده‌ای که در عرصه سینما موثر بوده، همچنان مهجور است و امکانات لازم را در اختیار ندارد.

اکرمی با اشاره به اینکه دانشکده سینما و تئاتر سابقه بسیار طولانی دارد، عنوان کرد: پیش از پیروزی جمهوری اسلامی نام آن دانشکده هنرهای دراماتیک  بود و به تازگی ۵۰ سالگی‌اش را جشن گرفته است و این نشان می‌دهد که طی سالیان همیشه حضور داشته و به هرحال تاثیرات خودش را گذاشته است.

این مدیر همچنان اضافه کرد: با این حال شاید قسمت این است که مشکلات همچنان باقی باشد و امیدواریم مسئولان در این زمینه فعالیت‌های بیشتری کنند تا امکانات و برنامه‌های خوبی برای این دانشکده اتفاق بیفتد.

شهاب اسفندیاری دبیر علمی همایش «اکران فیلم خارجی» نیز اظهار کرد: شاید در ابتدا بتوان گفت که این همایش واقعی نیست، چون همایش در کشور ما تبدیل شده به برنامه‌هایی که هزینه‌های زیادی برای آن می‌شود و افرادی تنها دور یکدیگر جمع می‌شوند، در این برنامه ما دور هم جمع شده‌ایم و با جمعی از دانشجویان درباره اکران‌های خارجی صحبت کنیم. این جمع شدن دور هم برای ما تنها ایجاد باب گفت و گویی در این زمینه است و نمی‌خواهیم در پایان آن به نتیجه گیری خاصی برسیم.

وی درباره اکران فیلم‌های خارجی در کشور عنوان کرد: انجام این کار در ایران دو دسته نگرانی دارد، یکی بحث اقتصادی و نداشتن ظرفیت نمایش فیلم‌هاست و شاید این تصور وجود داشته باشد که ما توانایی اکران فیلم‌های تولید خودمان را نداریم، پس چطور فیلم‌های خارجی را وارد چرخه اکران کنیم.

اسفندیاری همچنین ادامه داد: نگرانی بعدی به موضوعات فرهنگی و میزان تاثیرگذاری این آثار بر روی سبک زندگی و الگوپذیری در کشور برمی‌گردد. با همه این نگرانی‌ها ظرفیت بهترین سینمای ما ۴۰ درصد در سال خالی است که نمی‌دانیم باید با آن چه کنیم.

دببر علمی همایش با تاکید بر اینکه نفس سینما رفتن و جمع شدن دور یکدیگر حس خوبی را در فضای فرهنگی کشور به وجود می‌آورد، گفت: نباید فراموش کنیم که اگر اکران فیلم خارجی را وارد کشور کردیم، باید بدانیم با درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم و همچنین هیچ کجای جهان تولیدات سینمایی کشور به تنهایی نمی‌تواند تامین کننده نیازهای مالی زیر ساخت‌های سینما باشد.