ششمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس همزمان با روز ملی خلیج‌فارس در تاریخ 7 الی 8 اردیبهشت ماه سال جاری با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نشست خبری ششمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس با محوریت  فناوری‌ها و ایده‌های برتر در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی و با حضور مسوولان برگزاری این رویداد، برگزار شد.

بهروز بوشهری رییس ششمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس در این نشست گفت: در راستای شناسایی استعدادها، کشف نوآوری‌ها، ایجاد ارتباط میان پژوهشگران، نوآوران، نخبگان، فن آفرینان و صنعتگران، و ایجاد فضای رقابت و توسعه نوآوری در زمینه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و کاربرد سایر فناوری‌ها در این حوزه، «جشنواره ملی دانایی خلیج فارس: نوآوری‌های برتر نفت، گاز و پتروشیمی (شهید تندگویان)» همه ساله به پاسداشت روز ملی خلیج فارس (10 اردیبهشت ماه) و گرامیداشت مقام شامخ شهید تندگویان، توسط پارک علم و فناوری خلیج فارس و با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و بنیاد نخبگان استان بوشهر برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره یک جشنواره ملی قلمداد می‌شود بیان کرد: جشنواره ملی دانایی خلیج فارس با تاکید بر گرایش نفت گاز و پتروشیمی اقدام به برگزاری شمین دوره آن خواهد کرد.

رییس ششمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس از 181 طرح نوآورانه از 24 استان کشور خبر داد و گفت: پس از ارسال فراخوان و اطلاع رسانی، 181 طرح نوآورانه از 24 استان کشور دریافت شد. کمیته علمی جشنواره در پنج کارگروه نفت و گاز، برق و الکترونیک و ابزار دقیق، مکانیک، فرایند، و فناوری اطلاعات و ارتباطات و با حضور 71 داور از دانشگاه‌ها و صنایع مختلف داخل و خارج کشور به بررسی و ارزیابی نوآوری‌های این دوره از جشنواره پرداخت.

حمایت مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از طرح های برگزیده

بوشهری همچنین اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به 5 طرح اول تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به منظور اجرایی شدن و تجاری سازی طرح اهداء خواهد کرد. 

وی در ادامه افزود: از میان این طرح‌ها، 18 طرح نوآورانه دعوت به دور نهایی جشنواره شده‌اند که در تاریخ 7 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور اعضای کمیته علمی جشنواره، صاحبان طرح‌ها به ارائه طرح و مستندات آن می‌پردازند و پس از ارزیابی نهایی، 5 طرح برتر انتخاب و جوایز خود را دریافت خواهند کرد.

بوشهری با اشاره به اینکه در این جشنواره برخلاف بسیاری از جشنواره‌ها از ارائه مقالات و حتی ایده‌های نو خبری نیست بیان کرد: جشنواره ملی دانایی خلیج فارس با هدف تجاری سازی ایده‌ها و فناوری‌های برتر تنها به ارائه محصولاتی می‌پردازد که به محصول رسیده و آماده تجاری سازی و صنعت است. و در این راستا  ممکن است طرح‌های ارائه شده در سطح آزمایشگاهی و یا بعضاً در مرحله ورود به تجاری سازی باشد در نتیجه این جشنواره بستری به منظور آشنایی دست اندر کاران در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی با فناوری‌ها و ایده‌های عملی و محصولاتی است که در کشور تولید شده است.

وی در پایان گفت: امیدواریم که این جشنواره که برای دومین سال با نام شهید تندگویان نام گذاری شده است با شکوه و نتیجه بهتری برگزار شود.

ششمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس همزمان با روز ملی خلیج‌فارس 7 و 8 ارد