تجاری سازی طرح های دانش بنیان و فناورانه دریایی، حمایت و مشارکت در اجرای طرح‌های کلان فناورانه دریایی و حمایت از طرح های اولویت دار مورد نیاز کشور از جمله اقداماتی است که در سال ۱۳۹۵ از سوی ستاد توسعه فناوری دریایی معاونت علمی و با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان محقق می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،، امین حاجی محمدی دبیر کارگروه تجاری سازی و توسعه بازار ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به اهمیت طرح های دانش بنیان و فناورانه دریایی گفت: یکی از اولویت‌های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در سال جدید تجاری سازی طرح های دانش بنیان و فناورانه دریایی است که به منظور اجرایی شدن این مهم اقداماتی صورت گرفته است.

حاجی محمدی گفت: " اجرایی سازی نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور»، «حمایت از حضور صنایع دریایی کشور در مجامع بین المللی»، «برگزاری جلسات مشترک با ارگان‌های دریایی و شرکت‌های دانش بنیان»، «اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان دریایی» و «حمایت از استاندارد سازی تجهیزات دریایی ساخت داخل» از برنامه های این ستاد در سال ۹۵ به شمار می رود.

دبیر کارگروه تجاری سازی و توسعه بازار ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی در خصوص ارزیابی طرح های فناورانه که از سوی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‏بنیان دریایی به انجام رسیده است اظهار کرد: در این راستا 68 طرح فناورانه دریایی جهت ارزیابی و بررسی و حمایت به این ستاد ارسال شده است. از میان طرح‌های واصله، 25 طرح مورد تایید، 33 طرح در حال بررسی و 10 طرح رد شده است. وی افزود: به منظور ارزیابی تخصصی طرح های فناورانه و حمایت هدفمند از آن‌ها، طرح‌ها در کمیته ارزیابی و نظارت بر طرح‌های فناورانه دریایی بررسی و تصویب می‌شود.

حاجی محمدی با ارزیابی برنامه کارگروه تجاری سازی و توسعه بازار تا پایان 95 این چنین گفت: پیش بینی شده است در راستای اهداف کارگروه، اقداماتی از قبیل «حمایت از تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه اولویت‌دار مورد نیاز کشور»، «حمایت از طرح‌های فناورانه مورد نیز سازمان‌ها و ارگانهای دریایی کشور»، «اعطای تسهیلات قرض الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی» و «شرکت در نمایشگاه دریایی بین‌المللیSMM آلمان» با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی اجرا شود.

وی با اشاره به لزوم و اهمیت کارگزار دریایی در حوزه دریا بیان کرد:‌ پیرو جلسات برگزار شده بین کارشناسان ستاد و کارشناسان اداره امور شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و لزوم وجود کارگزار ارزیاب دانش بنیان دریایی در این حیطه، با هماهنگی های انجام شده ، موسسه رده بندی ایرانیان به عنوان کارگزار دریایی معرفی شد. این موسسه از ابتدای شهریور ماه 94 فعالیت خود را اغاز کرده است.

دبیر کارگروه تجاری سازی و توسعه بازار ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی در پایان ابراز کرد: برگزاری پاویون تخصصی صنایع دریایی ایران در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی روسیه (NEVA 2015) از دیگر اقدامات مهم کارگروه تجاری سازی و توسعه بازار ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی در سال 94 بوده که می توان به آن اشاره کرد.