استارت‌آپ ۳Dfast به عنوان یکی از تیم‌های شتابدهنده تریگ‌آپ، قرار است به زودی اولین سرویس آنلاین چاپ سه بعدی  را در ایران تاسیس کند. این استارت‌آپ که آخرین روزهای شتابدهی خود را طی می‌کند، قصد دارد طیف گسترده‌‌‌‌ای از خدمات مرتبط با این صنعت را ارائه دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این طور که بنیان‌گذاران این استارت‌آپ می‌گویند با استفاده از این سرویس می توانید مدل سه بعدی خود را چاپ کنید و یا آن را برای فروش در فروشگاه محصولات سه بعدی قرار دهید. علاوه بر این دارندگان چاپگرهای سه بعدی نیز می توانند با شبکه‌ی تولید کنندگان ۳Dfast همکاری کنند.

خالقان این استارت‌آپ برای آشنایی هر چه بیشتر فعالان و علاقه‌مندان عرصه چاپ سه‌ بعدی، فیلم مستند «Print the legend» را در کافه آی‌تی نمایش دادند.

این مستند محصول سال ۲۰۱۴ و ساخت Netflix است. فیلم داستان پیشرفت انفجاری چاپ سه بعدی در طی یک دهه اخیر را روایت می‌کند.

مستند خوش ساخت Print the legend با به تصویر کشیدن سرنوشت دو استارت‌آپ موفق چاپ سه بعدی یعنی دو شرکت MakerBot و Formlabs، به نوعی تاریخ حماسی چاپ سه بعدی را نمایش می‌دهد.

جرقه‌های یک انقلاب

اوایل دهه ۸۰ میلادی چاک هال با ابداع روش استریولیتوگرافی و تاسیس شرکت ۳DSystems جرقه انقلاب چاپگرهای سه بعدی را روشن کرد.

در روش استریولیتوگرافی، فرایند چاپ به صورت لایه با لایه و از پائین به بالا انجام می‌شود، در این تکنولوژی چاپ سه بعدی، مواد اولیه رزین فتوپلیمر(photopolymer resin) است. رزین های فتوپلیمر مواد مایعی هستند که در اثر تابش نور به جامد تغییر شکل می دهند. به این ترتیب دستگاه های چاپ سه بعدی با استفاده از تابش نور به رزین، محصول را به صورت لایه به لایه می سازند. اما در چاپگرهای FDM متریال چاپ سه بعدی به صورت فیلامنت وارد دستگاه شده و نازل با ذوب کردن پلاستیک و بیرون دادن آن محصول را لایه به لایه می سازد. متریال چاپ سه بعدی با تکنولوژی FDM ارزان تر و به صرفه تر از رزین‌های فتوپلیمر است.

اما انقلاب واقعی در چندین سال اخیر و با شخصی‌سازی چاپ سه بعدی رخ داده است. در واقع خارج شدن انحصار استفاده از چاپگرهای سه بعدی از دست کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ این امکان را به تمام مردم داده است تا با استفاده از خلاقیت خود به چاپ رویاهای خود روی بیاورند.

فرم‌لبز(Formlabs) شرکتی است که با هدف تولید چاپگرهای سه بعدی دسکتاپ در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد. پروژه شخصی‌سازی چاپگرها آنقدر جذاب بود که کمپین اولین محصول تولیدی آنها به نام فرم ۱ در کیک‌استارتر ظرف سه ماه رقم باورنکردنی سه میلیون دلار سرمایه را برای آنها به ارمغان آورد. آنها به تازگی چاپگر دوم خود را به نام فرم۲ وارد بازار کرده‌اند.

دو سال قبل از تاسیس فرملبز و در سال ۲۰۰۹ بری پیتس که تا قبل از آن یک هکر بود، شرکت MakerBot Industries را تاسیس کرد. میکربات با ارائه چاپگرهای دو و سه هزار دلاری توانست بازار چاپگر سه بعدی را از دست شرکت کهنه کار ۳DSystems در اختیار بگیرد. در سال ۲۰۱۳ میکربات با رقم جالب توجه ۶۰۰ میلیون دلاری به شرکت Stratasys فروخته شد.