محققان موسسه فرانهوفر (Fraunhofer) موفق به دو نوآوری مهم شدند. در یکی از نوآوری‌ها محققان ابزاری طراحی کردند که با استفاده از آن و تنها در عرض 90 ثانیه قادر به تشخیص نوع بافت پروستات (بدخیم یا خوش‌خیم) خواهند بود و نوآوری دوم شامل ابداع یک سیستم کنترل سلامت افراد مسن در خانه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، تمایز بین بافت پروستات خوش‌خیم و یا بدخیم، بسیار مشکل است. محققان موسسه Fraunhofer در مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های سرامیکی، موفق به ابداع یک نوآوری جدید شدند که می‌تواند تشخیص پزشکان در این زمینه را بهبود بخشد. اکنون با استفاده از آنالیزهایی که نتایج آنها با چشم قابل مشاهده است، پزشکان به‌سادگی و با سرعت و تنها در مدت زمان 90 ثانیه می‌توانند نوع بافت را تشخیص دهند.

به‌طور متداول، پزشکان برای تشخیص اینکه غده پروستات بیمار آنها، بدخیم شده است یا خیر، باید از بافت پروستات نمونه‌برداری کنند. برای انجام این‌کار آنها یک سوزن کوچک را به درون پروستات وارد می‌کنند. این مرحله نیازمند استفاده از تصویربرداری فراصوت است. محققان در آزمایشگاه از این نمونه بخش‌های ویفر-بافت‌نازک تهیه می‌کنند که به‌طور معمول حداقل یک روز طول می‌کشد و در ادامه یک پاتولوژیست آنها را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند. علاوه‌براین، تشخیص بین بافت بدخیم و خوش‌خیم توسط پزشکان متخصص نیز مشکل است.
اپیتز یکی از دانشمندان موسسه Fraunhofer می‌گوید:« ابزار تشخیصی نوری جدید آنها، تحقیقات در زمینه سرطان پروستات را ساده‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر می‌سازد. محققان بافت نمونه‌برداری شده را بر روی یک صفحه قرار داده و به آرامی آن را درون ماشین قرار می‌دهند و دکمه‌ای را فشار می‌دهند و در مدت زمان 90 ثانیه با اطمینان به شما می‌گوید که آیا بافت بدخیم است یا خیر.»
از آنجایی‌که نمونه نیاز به آماده‌سازی ندارد و بلافاصله بعد از تست، جواب مشخص می‌شود، از این‌رو بیماران لازم نیست تا چند روز بعد از نمونه‌برداری منتظر نتیجه بمانند. یکی دیگر از مزیت‌های مهم این روش دقت آنالیزهاست. در حال حاضر این ابزار تنها برای سرطان پروستات استفاده می‌شود. اما هدف محققان ارتقا‌ء این ابزار و استفاده از آن برای تشخیص دیگر سرطان‌هاست.

• همچنین به‌تازگی دیگر محققان Fraunhofer در فناوری اطلاعات کاربردی یک سیستم بدون‌سیم همراه معرفی کردند که سلامت افراد مسن را توسط حسگرهای کوچک در خانه‌ی خود کنترل و رصد می‌کند. علاوه‌بر حسگرهای غیرتهاجمی این نوآوری از فناوری استفاده می‌کند که قادر به نمونه‌برداری خون و تعیین نشانگرهای ویژه در خون بیمار است. بیماری‌های قلبی مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر است. سیستم‌های دستیار همراه که پارامترهای حیاتی همچون فشار خون یا ضربان قلب بیماران در معرض خطر را در خانه‌هایشان کنترل می‌کنند، می‌توانند هم ایمنی و هم کیفیت سطح زنندگی را ارتقا بخشند. این نوآوری با همکاری محققان Fraunhofer FIT با چندین موسسه دیگر ابداع شده است.
حسگرهای قابل پوشش برای اندازه‌گیری پارامترهای ضروری می‌توانند به یک واحد خانگی اتصال یابند. به‌عنوان مثال، با استفاده از یک حسگر الکتروشیمیایی می‌توان گلوکز، لاکتات و کلسترول را اندازه‌گیری کرد. همچنین یک حسگرهای فلورسنسی با استفاده از یک لیزر دیودی می‌تواند غلظت نشانگرهای قلبی را اندازه‌گیری کند.
برای تعیین و اندازه‌گیری نشانگر‌های نشان‌دهنده خطر در خون، بیمار از یک کاتریج استفاده می‌کند که آن را با یک قطره از خون خود پر می‌کند. این کاتریج مجهز به یک میکروتراشه است و به این صورت می‌تواند نشانگرها در خون را شناسایی کند. واحد خانگی اطلاعات حسگر را جمع‌آوری می‌کند و نتایج را به پزشک بیمار یا یک مرکز پزشکی از طریق ارتباط اینترنتی ایمن انتقال می‌دهد.